Inlägg från: Anonym (H) |Visa alla inlägg
  • Anonym (H)

Medlem i facket?!

Har man inte varit med om konflikter eller stora omorganisationer/neddragningar är det lätt att tro att livet bara rullar på. Arbetsrätt är komplext. Och till syvende och sist kokar det ofta ner till hårda förhandlingar. Det som hände på vårt jobb, en stor arbetsplats, hade vi aldrig kommit så bra ur utan fackets stentuffa förhandlare. Icke-medlemmar betalade egna jurister, vilket är ett sätt.

Jag har alltid varit med i facket, för jag tror på en stark motpart till arbetsgivarna, som också är en stark motpart. Den svenska modellen, arbetsmarknadens parter förhandlar och det handlar inte bara om löner. Jag förhandlar min lön själv.

Sen kan jag tycka att facket håller på med en del trams och inte alltid lägger pengarna på rätt saker. Facken fungerar också olika bra och upplevs på olika sätt. Jag är väldigt nöjd med mitt men det hänger mycket på att det är vettigt folk i den lokala klubben.

För mig kostar en inkomstförsäkring 50% mer än fackavgiften inkl avgift till A-kassa. Jag vill ha inkomstförsäkring och då blev valet lätt. Vårt lokala fack ?gav tillbaka? lite förra året så alla anslutna fick 4 biobiljetter. Just det kan ju ses som småsaker men sammantaget räcket det för mig.

Arbetsplatser och branscher är så olika. På vissa ställen verkar det som facket styr och ställer men så är det verkligen inte hos oss.

Jag skulle inte försöka övertyga någon om att gå med i facket. De som vet vad det innebär att stå utanför och väljer den vägen har jag full respekt för. De som jag diskuterat saken med har heller inte ifrågasatt mitt val.

• Anonym (H)
    Anonym (F) skrev 2020-12-09 09:14:16 följande:

Och har man koll på de sakerna kan man, som jag sa, föra sin egen talan. Lagen gäller alla, även de som inte är med i facket. Man är långt från "rökt" i en tvist, om AG har gjort fel så har de. Man måste inte heller kunna allt själv, information går att ta reda på.

Jag håller med. Man är inte rökt vid en tvist.

Är du duktig att förhandla? Jag menar att tvister oftast löses med förlikning.
  • Anonym (H)
    Anonym (F) skrev 2020-12-09 09:33:54 följande:

Ja, jag är duktig på att förhandla :) Och det är väl därför det fungerat bra för mig, men jag vet att väldigt många andra inte känner sig bekväm med en sådan situation av olika anledningar, och då kan det kännas väldigt tryggt att ha facket i ryggen.

Vad bra! Jag har varit i förhandlingssituation både som anställd och chef, i bägge fallen var facket inblandat. Först gällde det omplacering eller avsked och i andra fallet utköp. I första fallet lyckades facket förhala processen vilket gjorde att vi anställda fick tid att söka nya jobb, fullt betalt men arbetsbefriade i 4 månader. Så erfarenheten säger att det inte bara handlar om pengar.

Jag skulle också kunna förhandla för mig själv nu för tiden men som ung, nej.
  • Anonym (H)

Arbetsmarknadens villkor och lagar rör på sig, precis som allt annat. Gig-jobb, ändrade pensionsöverenskommelser, ändringar i LAS som exempel. Jag tror det kommer behövas en stark part även i framtiden för arbetstagare. Sen kan man och ska man ha synpunkter på hur facken sköter uppdraget.

• Anonym (H)
    Anonym (Privat inkomstförsäkring) skrev 2020-12-09 14:26:52 följande:

Det är många som nämner att de är med pga att de vill ha inkomstförsökringen som erbjuds.

Vill informera att det finns privata alternativ och att de räcker i fler antal dagar än de som facken erbjuder. 

Sist jag jämförde hade Unionen 150 dagar på 80% medan min privata inkomstförsökering har 200 dagar på 80% och sedan ytterligre 100 dagar på 70%. Nu hoppas man ju givetvis att man hittar annat jobb snabbare än så och därmed är antalet dagar överflödigt. Men kan säga att när man blir varslad och sedan uppsagd är det galet skönt för själen att veta att man har tid på sig att hitta ett nytt jobb. Går lite lättare att andas när man vet att det rullar in pengar i 300 dagar.

Att jämför ersättningsdagar utan att jämföra priset på försäkringen säger inte så mycket. De privata alternativ jag hittade kostade dubbelt så mycket som hela fackavgiften inkl a-kassa. A-kassa måste man ha i alla alternativ. Även upphandlad gruppförsäkring för inkomst var dyrare. Men vill man ha längre perioder inkomstförsäkring är privata alternativ super.

Jag jämförde med en lön på 55.000kr.
  • Anonym (H)
    Anonym (Privat inkomstförsäkring) skrev 2020-12-09 22:55:15 följande:

Nä precis, och inte att bara jämföra priset per månad heller...

För min del, lön på 54000 blev det något dyrare med a-kassa och privat försäkring, men absolut inte dubbelt upp. Helt klart värt att veta att man har lång tid på sig, ffa i pandemi eller en vanlig rejäl lågkonjunktur trots utbildning och spontana jobberbjudanden i normala tider.

Jag roade mig med att räkna lite :).

Min a-kassa (Unionen) kostar 170kr. Plus medlemsavgift 285kr inkl inkomstförsäkringen. 200 dagar 80%. Totalt 455kr. Standard är 150 dagar men jag har tiilläggsförsäkring på 50 dagar extra. Premien för den är 50kr/mån.

Inkomstförsäkring Jobbgarant Large 264 dagar (80% i 200 dagar och 70% resten) kostar 683kr.

Så, byter jag ut Unionens medlemsavgift mot Large kostar det mig 683+170=852kr/mån.

Mervärde: 64 extra ersättningsdagar på 70%

Förlorar: Medlemskapet i facket.

Alternativt behåller medlemskapet i facket och betalar 1137kr och blir onödigt dubbelförsäkrad.

Nu finns det säkert andra alternativ till inkomstförsäkring, jag kollade bara på två. Jobbgarant plus en till som inte ville försäkra mig då jag var för gammal.

Tryggheten med längre ersättningsperiod köpet jag, därför lade jag på de extra dagarna hos Unionen redan 2002.

Löneläge, bransch, belåning, förmögenhet, familjesituation, fackförbundets villkor, politiska åsikter och annat spelar ju också in.

Jag kommer dock vara kvar med Unionens alternativ för 455kr/mån för medlemskap, a-kassa och 200 ersättningsdagar.

Att du fick mindre skillnad kanske beror på att din avgift till facket/a-kassa helt enkelt är högre?
Svar på tråden Medlem i facket?!