Medlem i facket?!
Har man inte varit med om konflikter eller stora omorganisationer/neddragningar är det lätt att tro att livet bara rullar på. Arbetsrätt är komplext. Och till syvende och sist kokar det ofta ner till hårda förhandlingar. Det som hände på vårt jobb, en stor arbetsplats, hade vi aldrig kommit så bra ur utan fackets stentuffa förhandlare. Icke-medlemmar betalade egna jurister, vilket är ett sätt.
Jag har alltid varit med i facket, för jag tror på en stark motpart till arbetsgivarna, som också är en stark motpart. Den svenska modellen, arbetsmarknadens parter förhandlar och det handlar inte bara om löner. Jag förhandlar min lön själv.
Sen kan jag tycka att facket håller på med en del trams och inte alltid lägger pengarna på rätt saker. Facken fungerar också olika bra och upplevs på olika sätt. Jag är väldigt nöjd med mitt men det hänger mycket på att det är vettigt folk i den lokala klubben.
För mig kostar en inkomstförsäkring 50% mer än fackavgiften inkl avgift till A-kassa. Jag vill ha inkomstförsäkring och då blev valet lätt. Vårt lokala fack ?gav tillbaka? lite förra året så alla anslutna fick 4 biobiljetter. Just det kan ju ses som småsaker men sammantaget räcket det för mig.
Arbetsplatser och branscher är så olika. På vissa ställen verkar det som facket styr och ställer men så är det verkligen inte hos oss.
Jag skulle inte försöka övertyga någon om att gå med i facket. De som vet vad det innebär att stå utanför och väljer den vägen har jag full respekt för. De som jag diskuterat saken med har heller inte ifrågasatt mitt val.