Inlägg från: Xlr8 |Visa alla inlägg
  • Xlr8

Medlem i facket?!

Anonym (SJÄLVKLART!) skrev 2020-12-08 23:15:51 följande:

Det handlar väldigt lite om att kunna föra sin egen talan om man är med i facket eller inte.

Vissa föredra möjlighet att lönen förhandla själv.

Vilket är en möjlighet som ev försvinner om man är med.
  • Xlr8
    Anonym (Fackmedlem) skrev 2020-12-08 23:22:11 följande:

Självklart är jag medlem i facket! Det är bara obildade idioter som inte är det.

Välutbildade har ett intellektuell nog att inse att förutsättningarna och villkoren inte är lika för alla.

Till den graden att denne undviker att använda nedvärderande ord om sin medmänniska.

Den med obildade ser inte galenskap med att slösa bort en månadslön om året, när den välutrustade har 5 nya jobb inom lika många minuter, om så denne önskar. Med bättre eller liknande erbjudande som denne erhåller för stunden. Vid dom tillfällen när facket endast tillgodoser jobbsäkerhet.

Nu är din definition av bildad ej delgiven, så det kan förefalla så att ni besitter en högre titel, än oss obildade.

I egenskap av detta får ni informera oss lägre bildade individer er titel så vi kan tilltala er med er korrekta titel.

Är ni möjligtvis Docent eller professor?
  • Xlr8
    Anonym (.) skrev 2020-12-09 05:49:40 följande:

Trams. Jag är med i facket och har alltid löneförhandlat själv.

Alla av dom?
  • Xlr8
    Anonym (Fniss) skrev 2020-12-09 05:13:15 följande:

Det må jag säga att du, som är så pass välutbildad, och (som du verkar tro) vältalig, har så låga månadslön.

Kan inte hjälpa att jag inte kan låta bli att skratta åt månadens mest misslyckade försök att "sätta åt" någon.

Haha, det här var ju riktigt kul!

Intellektuell, ska vara intellekt.

Lovar att hjälpa dig att renskriva din lilla text, men det får bli lite senare för nu har jag inte tid.

Vart någonstans i min text finns något som talar om min månadslön??

Intellektuell, ska vara intellekt. Got me.....

Hjärnan går inte riktigt på alla cylindrar när man varit vaken senaste 24 timmarna.
  • Xlr8
    sextiotalist skrev 2020-12-09 06:26:57 följande:

På tjänstemannasidan förhandlar inte facken lönen.

Nej inte så vitt jag vet heller. Men har dålig koll hur det serv ut för alla fack.
  • Xlr8
    sextiotalist skrev 2020-12-09 06:29:26 följande:

Jag har varit fackligt aktiv och vi slutade löneförhandla i börja av 90-talet.

Och jag har bajsat sedan 90-talet ..... Så vart vill du komma?

Om "vi" syftade på alla fackförbund, är är mina toaletten besök lika mycket värda som dina "erfarenheter" i facket.

Ni gamlingar har verkligen svårt att fatta att antal år spenderat att göra ngt inte behöver vara likställt med en viss mängd kunskap.

Har sett arbetare med 40 års "erfarenheter", som flera praktikanter lärde sig på 2-4 veckor......
  • Xlr8
    sextiotalist skrev 2020-12-09 08:04:54 följande:

Vad har det med varandra att göra. Du hade som argument att du vill själv löneförhandla, vilket är norm idag på tjänstemannasidan.

Däremot brukar företagen följa märket, oavsett om de har kollektivavtal eller inte.

Men för alla arbetsgivare är det helt fritt att ge bätte villkor.

Så bra att det finns duktiga praktikanter, de har med all säkerhet en bra framtid

Nu drar du slutsatser på felaktig a grader.

Jag skrev att "vissa föredra......"

Vissa är inte jag. Om det intresserar dig kan jag ej bry mig spec mycket om ev löneökning.

Finns minst ett fack som ej tillåter att individen löneförhandlar, eller rättare sagt det är verkningslöst.

Nja det är inte riktigt upp till företaget på local nivå att bestämma villkoren. En sådan löneökning av en person kan tvinga dom att höja alla åtminstone med samma arbetsuppgifter som avtalet ser ut.

Det var ju ett sätt att se på praktikanterna, dock hade inte person lärt sig ett dyft dom senaste 30 åren, dom 10 första åren om han lärde sig något är obsolete information som är värdelös.

Där av kan inte antal år av "erfarenhet" alltid likställas med kunskap. Även om oddsen ökar markant.
  • Xlr8
    Anonym (Fniss) skrev 2020-12-09 11:58:52 följande:

Då ska vi se, förutom det du upptäckte själv...1. Vad menar du egentligen?

2. Har du ca 6000-8000 i månadeslön så stämmer det, annars inte.

3. Man bokstaverar korta siffertal i skriven text.

Får återkomma med rättning av resten, har inte den tiden nu, 

Ja ja rätta bäst du vill, jobba 20+ timmar och skriv själv så ser du. Sen orkar jag ej bry mig allt för mkt i hur det ser ut.

2. Hur kommer du fram till den siffran? Här betalar många runt 1600 månaden vill jag minnas. Det är övre taket på fackkostnad. Avrundade rätt grovt så vi har betydligt mer i lön.

Nee nu ska jag betala min statlig inkomstskatt och torka mina tårar med Hammarskjöld. Om jag ändå tjänade bättre :(
  • Xlr8
    camave skrev 2020-12-09 07:03:50 följande:

Jag gillar inte att kalla andra människor för idioter.

Men håller med om att de som inte är med nästan uteslutande avstått pga okunskap.

Tänk dig följande.

Du drar in 40-50k månaden.

Fack avg. Säg 1600 månad.

Du kan med ett samtal få ett nytt jobb dagen efter.

Du har minst 5 st Du kan ringa bara i din stad.

Du blir headhuntad regelbundet men tackar nej hela tiden.

Alla förmåner har du gratis, billigare eller från annat håll (partner)

Facket kan bara för bättra möjlighet att du får behålla jobbet.

Du har pengar nog att klara dig några år fram över och saknar lån på villa och bilar.

Vart ligger okunskapen då?
Svar på tråden Medlem i facket?!