Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Medlem i facket?!

Xlr8 skrev 2020-12-09 00:25:08 följande:

Vissa föredra möjlighet att lönen förhandla själv.

Vilket är en möjlighet som ev försvinner om man är med.

På tjänstemannasidan förhandlar inte facken lönen.
  • sextiotalist
    Xlr8 skrev 2020-12-09 06:15:22 följande:

Alla av dom?

Jag har varit fackligt aktiv och vi slutade löneförhandla i börja av 90-talet.
  • sextiotalist
    Xlr8 skrev 2020-12-09 07:47:58 följande:

Och jag har bajsat sedan 90-talet ..... Så vart vill du komma?

Om "vi" syftade på alla fackförbund, är är mina toaletten besök lika mycket värda som dina "erfarenheter" i facket.

Ni gamlingar har verkligen svårt att fatta att antal år spenderat att göra ngt inte behöver vara likställt med en viss mängd kunskap.

Har sett arbetare med 40 års "erfarenheter", som flera praktikanter lärde sig på 2-4 veckor......

Vad har det med varandra att göra. Du hade som argument att du vill själv löneförhandla, vilket är norm idag på tjänstemannasidan.

Däremot brukar företagen följa märket, oavsett om de har kollektivavtal eller inte.

Men för alla arbetsgivare är det helt fritt att ge bätte villkor.

Så bra att det finns duktiga praktikanter, de har med all säkerhet en bra framtid
  • sextiotalist
    Anonym (Fel politik) skrev 2020-12-09 13:02:49 följande:

Alla arbetsplatser jag har varit på har generellt haft bättre villkor än de som fastställs i kollektivavtalet.

Alla mina arbetskamrater, och jag tror alla jag känner, har bättre villkor än de villkor som facket har förhandlat fram.

Jag har själv varit arbetsgivare och har erbjudit alla mina anställda bättre villkor än i kollektivavtalet.

Då förstår jag inte nyttan med att ha facket att förhandla åt sig?

Jag har också bättre villkor än kollektivavtalet.

Jag har också suttit i arbetsbristförhandlingar där kollektivavtalet följdes (t.ex uppsägningstid).

Kollektivavtalet är miniminivån, jag förutsätter att en arbetsgivare erbjuder mer.

Vi har t ex 30 dagars semester (kollektivavtalet säger 25).

Mer lediga dagar än kollektivavtalet.

Vi får retroaktiv lön från april, förhandlingarna sa inget retroaktivt.
  • sextiotalist
    camave skrev 2020-12-09 17:52:35 följande:

Som jag skrev. Nästa uteslutande. Det du beskriver hör ju inte till en vanlig knegares vardag.

Och jag betalar 500 kronor i månaden i fackavgift
  • sextiotalist
    Anonym (F) skrev 2020-12-09 20:26:24 följande:

Men fy! Jag betalar 350:-, och det inkluderar sjuk/olycksfallsförsäkring och a-kassa.

De höjde nu en 100-lapp
  • sextiotalist
    Anonym (myself) skrev 2020-12-10 07:15:49 följande:

Fast det stämmer ju inte, i alla fall i jämförelse. Vi hade en anställd som varit medlem i Unionen under flera år innan hen fick veta att hen egentligen tillhör arbetarna och inte tjänstemän (fråga mig inte varför hen trodde det). Så. hen byte till IF Metall och fick t o m behålla sina år från Unionen, men som hen sen sa själv till mig, det var nästan dubbelt så dyrt att vara medlem i IF Metall i jämförelse med Unionen, så hen gick ur facket alls.

Är rätt nöjd med att vara med i Sveriges ingenjörer.

Den är inte branchstyrd.

Såg nu att det är 480 kronor betalar per månad. Då ingår inkomstförsäkring.
Svar på tråden Medlem i facket?!