• Bampice

Ägglossningstest Glad gubbe i 9 dagar

Okej, så den 31/11 fick jag en blinkande gubbe. Två dagar senare en fast. Nu får jag en jäkla massa gubbar!

31/11 blinkande gubbe

1/12 blinkade gubbe

2/12 fast gubbe

3/12 fast gubbe (annan advance sticka)

4/12 fast gubbe (vanlig digital)

5/12 fast på vanlig, blinkade på advance

7/12 fast på vanlig, blinkade på advance

8/12 fast på vanlig, blinkade på advance

Vad är de för fel?!?

• Svar på tråden Ägglossningstest Glad gubbe i 9 dagar
  • Anonym (Svar på tal)

Det som är felet är att du testat fast du ska låta bli. När du fått den fasta gubben ska du sluta! Det står också i instruktionerna. Då ska man ha sex inom 48 timmar för att passa in mot ägglossningen. Den har alltså redan varit för dig vid det här laget.

• Bampice
    Anonym (Svar på tal) skrev 2020-12-09 22:12:33 följande:

Det som är felet är att du testat fast du ska låta bli. När du fått den fasta gubben ska du sluta! Det står också i instruktionerna. Då ska man ha sex inom 48 timmar för att passa in mot ägglossningen. Den har alltså redan varit för dig vid det här laget.

Jo jag vet. Men då jag har problem med menscykeln pga mediciner så diskuterade jag och läkaren om att testa hela cykeln för att förstå mer vad och när saker händer i kroppen. Kollar även temp och sekret.

Har läkartid nästa vecka men undrade om någon vet, förstår eller har varit med om detta tidigare.
  • Bampice
    Anonym (Svar på tal) skrev 2020-12-09 22:12:33 följande:

Jo jag vet. Men då jag har problem med menscykeln pga mediciner så diskuterade jag och läkaren om att testa hela cykeln för att förstå mer vad och när saker händer i kroppen. Kollar även temp och sekret.

Har läkartid nästa vecka men undrade om någon vet, förstår eller har varit med om detta tidigare.
  • Anonym (Svar på tal)
    Bampice skrev 2020-12-09 23:07:25 följande:

Jag förstår. Vad jag inte förstår är vad testandet ska visa. Du kan ju inte ha ÄL varje dag i en veckas tid. Du får visa dina resultat för läkaren och fråga hen istället.
  • saraama
    Bampice skrev 2020-12-09 23:07:25 följande:

Jag förstår varför du testar flera gånger. Positiva ägglossningstest är en indikation på att hjärnan säger till äggen att släppa. Det är inte säkert de gör det. Kroppen kan försöka igen och då får man positivt ägglossningstest igen. Personer med diagnosen PCOS kan ha positiva ägglossningstest mer eller mindre hela cykeln då kroppen inte får igenom ägglossning. Jag brukade ha positivt test i 2 dagar och sedan tog jag test även på tredje dagen för att se att det var negativt. Jag tempade som komplement och när jag såg att tempen gick upp visste jag att ägglossning varit. Om tempen inte hade gått upp hade man fått börja om med ägglossningstest. Endast temp eller ultraljud kan bekräfta att ägglossning varit
  • Jag är bara jag

Om du verkligen vill veta om du haft äl måste du ta progesteronprov. Äl-tester är inget bevis på att äl kommer ske.

• Bampice
    saraama skrev 2020-12-10 10:56:25 följande:

Jag förstår varför du testar flera gånger. Positiva ägglossningstest är en indikation på att hjärnan säger till äggen att släppa. Det är inte säkert de gör det. Kroppen kan försöka igen och då får man positivt ägglossningstest igen. Personer med diagnosen PCOS kan ha positiva ägglossningstest mer eller mindre hela cykeln då kroppen inte får igenom ägglossning. Jag brukade ha positivt test i 2 dagar och sedan tog jag test även på tredje dagen för att se att det var negativt. Jag tempade som komplement och när jag såg att tempen gick upp visste jag att ägglossning varit. Om tempen inte hade gått upp hade man fått börja om med ägglossningstest. Endast temp eller ultraljud kan bekräfta att ägglossning varit

Tack för svar!

Ja jag har inte hållit på med temp så länge att jag fått 100% kläm på de hela. Och just nu (bor långt ute på landet) vill inte gyn att man springer där om man inte har en pågående utredning. Vilket de kommer bli snart. Jag nojar för klimakteriet, jag är dock för ung egentligen... men mina mediciner kan tyvärr göra så man blir infertil om man har riiiiiiktig otur. Och jag är väll inte känd för att ha turen på min sida.
  • Bampice
    Jag är bara jag skrev 2020-12-10 13:51:23 följande:

Om du verkligen vill veta om du haft äl måste du ta progesteronprov. Äl-tester är inget bevis på att äl kommer ske.

Är de något man kan göra hos vanliga läkaren eller måste jag till gyn?
  • Jag är bara jag
    Bampice skrev 2020-12-11 01:21:59 följande:
    Är de något man kan göra hos vanliga läkaren eller måste jag till gyn?
    Den läkare du har kontakt med kan ta det provet. Så många dagar med glada gubben ska man inte ha.
  • Vicki89

Jag hade glad gubbe i en vecka för några cykler sedan (tar Letrozol pga PCO), ringde till slut min gynekolog som sa att jag skulle sluta testa efter första testet. Och mycket riktigt kom mensen exakt 14 dagar efter jag hade fått den första glada gubben, så antagligen hade jag ägglossning då. Om du vill veta hur din menscykel fungerar är det nog säkrare att göra vul eller blodprov för att kontrollera att ägg har släppt än att ta ägglossningstester.

• Bampice
    Jag är bara jag skrev 2020-12-11 14:35:31 följande:

Den läkare du har kontakt med kan ta det provet. Så många dagar med glada gubben ska man inte ha.

Nä och jag har fortfarande glada gubbar. Ska prata med honom om de nästa vecka. Tack!
  • Bampice
    Vicki89 skrev 2020-12-12 07:53:03 följande:

Jag hade glad gubbe i en vecka för några cykler sedan (tar Letrozol pga PCO), ringde till slut min gynekolog som sa att jag skulle sluta testa efter första testet. Och mycket riktigt kom mensen exakt 14 dagar efter jag hade fått den första glada gubben, så antagligen hade jag ägglossning då. Om du vill veta hur din menscykel fungerar är det nog säkrare att göra vul eller blodprov för att kontrollera att ägg har släppt än att ta ägglossningstester.

Vad är pco? Ja jag ska be läkaren nästa vecka om mer grundlig undersökning.
Svar på tråden Ägglossningstest Glad gubbe i 9 dagar