• Ambivalent lycka

    HJÄLP. Gravid trots preventivmedel

    En väldigt lång historia kort.
    Jag har gått på preventivmedel (samma p-medel de sista 15 åren -är 36 år). Blev trots preventivmedel gravid för 6 år sedan och gjorde en emotionellt påfrestande abort trots stor längtan till barn av hänsyn till andra inblandade. Vet att det var rätt då men har inte gått en hel vecka utan tankar på det förlorade barnet.

    Nu träffar jag en man regelbundet men ej som relation, vi har sex oskyddat men med preventivmedel och inte fullbordat (han nyseparared och fokuserar på sitt liv). Under en middag för ett tag sedan fick jag feeling för en annan något yngre man jag klickade med och vi spenderade natt och morgon ihop.
    Dumt nog oskyddat (har ju p-medel pga annan regelbunden öppen relation och vi hade båda två nytagna prov som visade på inga könsjukdomar.)

    Normalt sett har jag p-medel samt fullbordar ej oskyddat samlag pga tidigare abort men vi hann inte dra ur och dagen därpå upptäcker jag att mitt p-medel har kort datum så jag går och köper akut p-piller pga fullbordat samlag. Så precis utgånget p-medel datummässigt + akut-piller tas direkt dagen efter (sånt som kan tas upp till 5 dagar efter). Nu är jag ändå gravid, 5+3, vecka 6.

    Så full av känslor, lycka och skräck. Skräck för åsikter från de runt omkring mig, Livrädd för att sabba den unga mannens (runt 30) liv, för reaktioner från hans omgivning, för att någon ska tro det var med baktanke. Precis lika livrädd att göra ännu en abort, att avbryta det underbara som pågår i min kropp.

    Jag har längtat efter barn sedan innan förra aborten och har redan kontakt sedan ett år tillbaka med kliniker i Danmark för att skaffa på egen hand inom rimlig framtid. Så därför otroligt korkat att riskera som jag gjorde men nu känns det ändå som ett mirakel. En väldigt ambivalent lycka. Jag har alla andra förutsättningar, stabilt välbetalt jobb, bra bostad, omgiven av nära och kära med 100% stöttning för barn på egen hand (genom klinik) men vad ska de tycka om detta????


    Jag har försökt boka en fika men han kunde inte ses svarade han. Jag vill berätta face to face, men kommer behöva ringa eller skriva. Vet nu inte om jag ska vänta med att berätta till jag själv kommit fram till ett beslut... eller berätta innan . 
    HJÄLP:
    --> ska jag avbryta graviditeten för att "göra om och göra rätt" via klinik direkt efter och hopps att det gå lika smidigt, jag är ju uppenbarligen fertil, men man vet ju ALDRIG... eller ska jag se det som det mirakel det känns som???
    -->Ska jag låta honom veta nu så han kan vara med och påverka eller ska jag vänta med att berätta till jag bestämt hur jag vill göra?
    Självklart kan jag få missfall, och då får jag sörja det men inse att allt hade sin ordning i universum, men min vilsna känsla gäller mitt aktiva val jag måste fatta.

    Förlåt min novell, vågar inte fråga närmsta familj pga de vet hur jag längtat så de kommer väga för med många tunga argument.

  • Svar på tråden HJÄLP. Gravid trots preventivmedel
  • Fjäril kär

    Bli klar först med vad DU faktiskt vill

    Det är din kropp och bara ditt beslut. Du har rent krasst ingen som helst skyldighet att informera honom om barnet förrän det är fött. Och gör du abort behöver han aldrig veta att det ens existerat. Punkt. Inga om, inga men.

  • trollhona

    Grattis till graviditeten.
    Det verkar ju som att detta är något DU vill.

    Så du får träffa honom, förklara men kanske ev bara beredd på att säga att du tar allt ansvar om han inte är intresserad. Men att du vill att han ska ta på sig faderskapet så att barnet en dag i framtiden får veta sitt ursprung.

    Sedan kan du börja planera för att inreda rum och välja namn.

  • FundersamTokFia

    Som jag ser det så var det ödet (om man nu tror på sådant). Du tog p-piller, gamla visserligen, och sedan dagen-efter. Sen ska man ha i åtanke vad liten chansen faktiskt är att bli gravid annars också. Väldigt små odds för en graviditet men här är du nu ändå med ett litet mirakel i magen, eller det underbara som du själv uttryckte det.

    Om du nu redan tänkt dig att få insemination, varför inte behålla det barnet du väntar? Du vet hur jobbigt det är för kropp och själ med en abort och inget som du kommer att komma över även med en annan liten bebis som kommer senare.

    Jag har själv gjort en abort som jag egentligen inte ville. Har nu en underbar dotter på 1.5 år men sorgen är fortfarande kvar.

    Angående pappan så har han rätt till att få veta, absolut, men han kan inte bestämma vad du ska göra. Vill han inte vara delaktig så behövs han inte.

    Ha dock i åtanke att om han vill vara delaktig kan du inte neka honom rätten att träffa barnet.

    Bestäm dig för hur du vill göra innan och berätta sen.

    Jag önskar dig all lycka!

  • Ambivalent lycka
    FundersamTokFia skrev 2020-12-10 23:53:36 följande:

    Som jag ser det så var det ödet (om man nu tror på sådant). Du tog p-piller, gamla visserligen, och sedan dagen-efter. Sen ska man ha i åtanke vad liten chansen faktiskt är att bli gravid annars också. Väldigt små odds för en graviditet men här är du nu ändå med ett litet mirakel i magen, eller det underbara som du själv uttryckte det.

    Om du nu redan tänkt dig att få insemination, varför inte behålla det barnet du väntar? Du vet hur jobbigt det är för kropp och själ med en abort och inget som du kommer att komma över även med en annan liten bebis som kommer senare.

    Jag har själv gjort en abort som jag egentligen inte ville. Har nu en underbar dotter på 1.5 år men sorgen är fortfarande kvar.

    Angående pappan så har han rätt till att få veta, absolut, men han kan inte bestämma vad du ska göra. Vill han inte vara delaktig så behövs han inte.

    Ha dock i åtanke att om han vill vara delaktig kan du inte neka honom rätten att träffa barnet.

    Bestäm dig för hur du vill göra innan och berätta sen.

    Jag önskar dig all lycka!


    ...det är precis så jag känner <3 Ödet. Även om jag är fullt medveten sedan tidigare att inga preventivmedel är säkra.
    Lider med dig i din sorg men gläds med dig över din dotter. Tack för dina fina ord och kloka tillägg!

    Jag är fullt redo, pga tidigare beslut, att ta helt eget ansvar. Skulle pappan vilja vara delaktig är det i min värld bara ett enormt plus för barnets skull som får känna båda sina föräldrar. jag är uppvuxen med bara mamma. Han känns i första intrycket som en sympatiskt och varm människa men är ju trots allt en främling. Mitt worst case scenario är att han eller hans omgivning skulle bli hotfull eller ställa till problem för att de motsätter sig att jag behåller barnet. Dvs medvetet skulle börja skapa problem (det hände en väninna till mig) men att han bara avsäger sig ansvar och går upp i rök skulle inte göra mig sårad eller rädd, Men jag har stor respekt för att han har rätt att veta och själv få ta ställning till sin inblandning.

    Nu när jag blir mer och mer säker för varje dag att jag inte vill ta bort barnet bara för att börja om igen i hopp om att lyckas bli gravid med ett annat barn, en klinisk väg, så börjar rädslan istället för alla symptom som kan tolkas som att nått är fel. Hahaha, tror jag inte ens startat första backen på kommande berg-och-dahlbana...herregud! Återigen, tack för dina fina ord och kloka tillägg!
  • Ambivalent lycka
    trollhona skrev 2020-12-10 16:26:25 följande:

    Grattis till graviditeten.
    Det verkar ju som att detta är något DU vill.

    Så du får träffa honom, förklara men kanske ev bara beredd på att säga att du tar allt ansvar om han inte är intresserad. Men att du vill att han ska ta på sig faderskapet så att barnet en dag i framtiden får veta sitt ursprung.

    Sedan kan du börja planera för att inreda rum och välja namn.


    Tack för fina ord, samt kloka inlägg och tankar! Jag vet ju hur jag hade rådgivit mina bästa vänner men det är svårt att tänka klart när det gäller en själv...
  • Mortiscia80
    Ambivalent lycka skrev 2020-12-10 19:15:09 följande:

    Vet någon hur man gör för att låta alla kunna svara, även anonyma svar är välkomna!


    Om du vill tillåta anonyma svar så måste du starta en ny tråd och se till att aktivt klicka i den rutan längst ner innan du lägger ut tråden.
  • Ambivalent lycka
    Fjäril kär skrev 2020-12-10 16:03:55 följande:

    Bli klar först med vad DU faktiskt vill

    Det är din kropp och bara ditt beslut. Du har rent krasst ingen som helst skyldighet att informera honom om barnet förrän det är fött. Och gör du abort behöver han aldrig veta att det ens existerat. Punkt. Inga om, inga men.


    Jag hade nog sagt samma om det gällde en vän. Jag tror mer av empati att jag vill att han ska få veta att
    1. han fungerar och är fertil (heter det så för män?)
    2. att han ska få möjlighet att hinna tänka igenom hur han vill ställa sig, även om jag beslutat mig för att vänta till jag vet bestämt hur jag vill göra, vilket nu lutar starkt åt att behålla det underbara som växer i mig. <3 
  • Mortiscia80

    Om du verkligen vill behålla barnet kan du behöva ställa in dig på att du kommer bli ganska ensam. Jag tror inte att du och pappan kommer att ha en relation, men han kan säkert finnas där för barnet ändå.

    Fundera på hur ditt liv skulle se ut med eller utan det här barnet och pappan, både positivt och negativt. Om du gör abort behöver du så klart inte ens berätta något, annars måste du försöka få tag i honom igen.

  • LFF

    En bekant hamnade i en liknande sits som dig. Hade börjat försöka få barn på egen hand (via landstinget), hade sex med en ytligt bekant och blev gravid trots kondom. Hon behöll barnet, har enskild vårdnad. Pappan ville inte behålla och har mycket liten kontakt med dem. Däremot så har farfar börjat ha kontakt med sitt barnbarn (hon tog, efter många om och men och diskussioner med barnets far, kontakt med hans familj då de trots allt bor i samma stad) och var väl inte helt glad över sonens beslut att inte vilja ha kontakt med sin dotter. 

    Lite kontakt och försök till att få till träff barn/pappa har skett men inget träff hittills. Alla träfförsök har varit på hans initiativ och så även alla inställningar.

  • Ambivalent lycka
    Mortiscia80 skrev 2020-12-11 10:11:31 följande:

    Om du verkligen vill behålla barnet kan du behöva ställa in dig på att du kommer bli ganska ensam. Jag tror inte att du och pappan kommer att ha en relation, men han kan säkert finnas där för barnet ändå.

    Fundera på hur ditt liv skulle se ut med eller utan det här barnet och pappan, både positivt och negativt. Om du gör abort behöver du så klart inte ens berätta något, annars måste du försöka få tag i honom igen.


    Tack för klokt inlägg. Jag är helt redo för att stå ensam, ingen rädsla för det ochheller inte intresserad av en relation med mannan/pappan. Jag kommer göra allt för att få tag i honom om jag beslutar att behålla såkolart <3 av respekt för honom.
  • Ambivalent lycka
    Mortiscia80 skrev 2020-12-11 10:11:31 följande:

    Om du verkligen vill behålla barnet kan du behöva ställa in dig på att du kommer bli ganska ensam. Jag tror inte att du och pappan kommer att ha en relation, men han kan säkert finnas där för barnet ändå.

    Fundera på hur ditt liv skulle se ut med eller utan det här barnet och pappan, både positivt och negativt. Om du gör abort behöver du så klart inte ens berätta något, annars måste du försöka få tag i honom igen.


    Tack för klokt inlägg. Jag är helt redo för att stå ensam, ingen rädsla för det och heller inte intresserad av en relation med mannan/pappan. Jag kommer göra allt för att få tag i honom om jag beslutar att behålla såklart <3 av respekt för honom.
  • Ambivalent lycka
    Mortiscia80 skrev 2020-12-11 10:11:31 följande:

    Om du verkligen vill behålla barnet kan du behöva ställa in dig på att du kommer bli ganska ensam. Jag tror inte att du och pappan kommer att ha en relation, men han kan säkert finnas där för barnet ändå.

    Fundera på hur ditt liv skulle se ut med eller utan det här barnet och pappan, både positivt och negativt. Om du gör abort behöver du så klart inte ens berätta något, annars måste du försöka få tag i honom igen.


    Tack för klokt inlägg. Jag är helt redo för att stå ensam, ingen rädsla för det och heller inte intresserad av en relation med mannan/pappan. Jag kommer göra allt för att få tag i honom om jag beslutar att behålla såklart <3 av respekt för honom.
  • LFF
    Ambivalent lycka skrev 2020-12-11 11:28:02 följande:
    Tack för klokt inlägg. Jag är helt redo för att stå ensam, ingen rädsla för det och heller inte intresserad av en relation med mannan/pappan. Jag kommer göra allt för att få tag i honom om jag beslutar att behålla såklart <3 av respekt för honom.
    Kom ihåg att om du haft sex även med den första mannen (den nyseparerade) i närheten av att du hade sex med den yngre mannen, så kan även man 1 vara pappan även om ni inte fullbordade samlaget med penetration. Så ett faderskapstest för att verkligen säkerställa vem som är den andre föräldern kan vara bra.
  • trollhona
    Ambivalent lycka skrev 2020-12-11 10:03:23 följande:
    Tack för fina ord, samt kloka inlägg och tankar! Jag vet ju hur jag hade rådgivit mina bästa vänner men det är svårt att tänka klart när det gäller en själv...
    Jag tänker såhär, Du vill ha barn. Du är redo. Du planerar att åka till Danmark och skaffa barn själv. Det är en belastning för din kropp, hormoner, inseminering etc. och som kanske inte fungerar heller. En dag kan det också uppstå frågor för det barnet om sitt ursprung,  saker du inte kan besvara och som gör att barnet lever med en ovisshet och kanske sorg (som många adopterade barn gör)

    Som det ser ut nu har du fått det bästa möjliga scenario, med det du vill och en fader (oavsett hur mycket eller lite han vill engagera sig) och även kanske släktingar på hans sida.

    Så jag tycker att i allt det som har skett så har du haft all tur och lycka, så mitt råd är att du behåller barnet. Men som sagt, samtala med fadern och att han tar på sig faderskapet så att han existerar i barnets liv, även om det bara är ett namn på ett papper.
  • Vevoz

    Sex oskyddat men med preventivmedel ? Antar att du menar utan kondom med med typ piller eller stav?

Svar på tråden HJÄLP. Gravid trots preventivmedel