• sandra29

Julklapp 11 åring

Hej!

Jag är lite nyfiken på vad ni ger era 11 åringar i julklapp och för vilket belopp?

Har nämligen ett ex som köper en ny iPhone 11 för 7500 till sin dotter i julklapp och jag tycker det är alldeles för mycket.

• Svar på tråden Julklapp 11 åring
  • Dennadagdettaårdennastund

Runt 1500kr. 12år. Får ingenting alls från någonannan.

• sandra29
    Dennadagdettaårdennastund skrev 2020-12-11 13:10:23 följande:

Runt 1500kr. 12år. Får ingenting alls från någonannan.

Låter mer normalt tycker jag :)
  • Gameofthrones

Asså, jag tycker inte att det är dyrt med ny mobil. På villkoret att det köps inte nytt varje år och man är helt oförsiktig. Då är det jäkligt dyrt. Tycker jag dock.

Min äldsta har haft sin dator i 6 år och den börjar ge upp. Och bestämde mig i sista min att köpa en ny. För jag vet min son är försiktig utav sig. Han är rädd om saker och ting. Många klasskompisar är inte det. Vet inte varför barnen har mobiler när man inte kan sköta uppdateringarna för mobilen?? Tex.. Sen får man hör min f#ucking mobil funkar inte den är så seg, mkt minne har man minneskort etc. 

Det där är bara för mkt säger inte föräldrarna hur man ska ta hand om mobilerna?

Min mellersta hade sin mobil i 3 år innan den brakade ihop. Köpt en ny för ett tag sen. Samsung

Min minsta har en Iphone 8. Ärvd. Jag säger till barnen saker IT prylar växer inte på träd här hemma köp när det brakar ihop och väl använt. När det är så har jag själv inga problem och köpa nytt. Så länge man har råd och inte går under själv. 

Har man barn som krävs då får man skyllasig självt litegrann för då har man låtit gå igenom med nya saker hela tiden. 

Eller?

• sandra29
    Gameofthrones skrev 2020-12-11 13:23:54 följande:

Asså, jag tycker inte att det är dyrt med ny mobil. På villkoret att det köps inte nytt varje år och man är helt oförsiktig. Då är det jäkligt dyrt. Tycker jag dock.

Min äldsta har haft sin dator i 6 år och den börjar ge upp. Och bestämde mig i sista min att köpa en ny. För jag vet min son är försiktig utav sig. Han är rädd om saker och ting. Många klasskompisar är inte det. Vet inte varför barnen har mobiler när man inte kan sköta uppdateringarna för mobilen?? Tex.. Sen får man hör min f#ucking mobil funkar inte den är så seg, mkt minne har man minneskort etc. 

Det där är bara för mkt säger inte föräldrarna hur man ska ta hand om mobilerna?

Min mellersta hade sin mobil i 3 år innan den brakade ihop. Köpt en ny för ett tag sen. Samsung

Min minsta har en Iphone 8. Ärvd. Jag säger till barnen saker IT prylar växer inte på träd här hemma köp när det brakar ihop och väl använt. När det är så har jag själv inga problem och köpa nytt. Så länge man har råd och inte går under själv. 

Har man barn som krävs då får man skyllasig självt litegrann för då har man låtit gå igenom med nya saker hela tiden. 

Eller?

Jo, du har rätt i en del du skriver. Men denna dottern får allt hon pekar på och är inte försiktig med sina saker. Så i hennes fall hade det varit bättre med en begagnad mobil. Jag tycker det är för mycket att ge en julklapp som kostar 7500 till en 11 åring som redan är otroligt bortskämd.

• sandra29
    sandra29 skrev 2020-12-11 13:33:52 följande:
    Oj mitt senaste inlägg ser lite konstigt ut:)
  • Gameofthrones
    sandra29 skrev 2020-12-11 13:40:06 följande:
    Oj mitt senaste inlägg ser lite konstigt ut:)
    Haha, det gör inget brukar själv göra det misstaget =)

Asså, ni borde tagga ner isåfall, hon vet att hon får saker men får hon någonsin kosekvenser? Om inte då kommer ni båda få större problem i fre,tiden. Hon måste få endel av sitt barnbidrag tex och så får hon ta det som finns. Och inte vika dig. Och pappan måste göra samma sak då blir det konsekvent för henne. Gör det för eran skull ni kommer bli eventuellt skuldsatta eller bli av med mkt pengar, 
  • Mrs Moneybags
    Gameofthrones skrev 2020-12-11 14:28:34 följande:
    Haha, det gör inget brukar själv göra det misstaget =)

Asså, ni borde tagga ner isåfall, hon vet att hon får saker men får hon någonsin kosekvenser? Om inte då kommer ni båda få större problem i fre,tiden. Hon måste få endel av sitt barnbidrag tex och så får hon ta det som finns. Och inte vika dig. Och pappan måste göra samma sak då blir det konsekvent för henne. Gör det för eran skull ni kommer bli eventuellt skuldsatta eller bli av med mkt pengar, 
    Det verkar inte vara TS barn, utan hennes ex dotter. Med andra ord så kan hon ju inte påverka hur mycket detta barn får eller inte får.

Till TS: Alla ger så mycket som de har lust och förmåga till. Ditt ex dotter är inte den enda ungen som får en ny mobil till jul. Man får ju göra precis som man vill med julklappar...bortskämda barn eller ej...

Min 9-åring får julklappar för ca 4-5000 kr, men en av grejerna är en sak som hör till hans intresse och som han ändå måste ha. Övriga grejer är kanske en tusenlapp. 
  • Tow2Mater

Ett år äldre, men han får en speldator i julklapp. Den vet han redan om, så som en överaskning blir det även en ny Iphone (han har ingen tidigare, och jag ser ingen anledning att ge min gamla till honom och en ny till mig som många gör). Fick Iphonen till halva priset då vi köpte två- den andra till svärmor.

Dyrt? Ja. Men det är 2 saker han kommer använda, han får inget direkt av andra, och han önskar sig inget annat, så.... helt ok.

sandra29 skrev 2020-12-11 13:20:14 följande:

Låter mer normalt tycker jag :)

Ja :)

Ja och är det så att hon faktiskt är så bortskämd som du skrivit i ett svar i tråden så förstår jag verkligen att du blir störd på det. Det blir inte bra av att ösa pengar över någon! Flickan kommer bli förstörd och inte uppskattar livets enkelhet. Man måste jobba med andra värderingar i livet än social status och att kunna köpa dyraste mobilen mm. Det blir bara värre och värre och det blir en del av hennes personlighet. Pappan borde verkligen tänka på detta, vad han faktiskt skapar.

• Södermannen
    Dennadagdettaårdennastund skrev 2020-12-12 09:43:11 följande:

Ja och är det så att hon faktiskt är så bortskämd som du skrivit i ett svar i tråden så förstår jag verkligen att du blir störd på det. Det blir inte bra av att ösa pengar över någon! Flickan kommer bli förstörd och inte uppskattar livets enkelhet. Man måste jobba med andra värderingar i livet än social status och att kunna köpa dyraste mobilen mm. Det blir bara värre och värre och det blir en del av hennes personlighet. Pappan borde verkligen tänka på detta, vad han faktiskt skapar.

Bra sagt. Samt så kommer ju alla svar bero på vilken budget folk har för julklappar, kan sträcka sig till att köpa utan att gå back och, hemska tanke, ta lån för att köpa julklappar.
    Jag personligen firar inte jul längre, när jag var liten så var det som den jag citerade nu för mig. Fanns nog inga barn runt där jag bodde som fick mer prylar än mig, då var det skitkul men det var då jag även saknade bra relationer och det skulle jag säga har legat mig rejält i fatet senare i livet.
    Lite off topic påstående nu, men fira jul med julklappar med måtta, viktigast är inte prislappen utan helhets upplevelsen med andra runt omkring.

1200 spänn max för en klapp, maximum, maximalt. (Helst mindre är min åsikt).
  • Kvittning

Jag försöker hålla nere julklapparna men det är mer antalet än pengarna. Totalt blir nog kostnaden kanske 3 500 kr. Men då är det t.ex. presentkort på klädaffär hon gillar för 1000 med och också till stor del nyttosaker. Är väl bara 1 sak som inte är sådant som hon har nytta av i vardagen. 

Jag tycker en ny telefon kan vara alldeles utmärkt att ge i julklapp. Vi köper t.ex. alltid begagnade skidor och telefoner som de får utan att det är jul eller födelsedag. Men om de får i julklapp eller födelsedagspresent så får de nya saker. Då blir julklappen inte bara att de får en telefon (för det får de ju i alla fall om de behöver en ny) utan att den är ny. 

Svar på tråden Julklapp 11 åring