• Mammassmå

    Hur mycket hjälper era barn till?

    Jag och min man är oense om vilka krav som kan ställas på barnen som är 5, 9 och 11.

    Vilka ansvar har era barn och hur gamla är de?

  • Svar på tråden Hur mycket hjälper era barn till?
  • Mortiscia80

    Ett barn, 3 år. Hjälper till med att plocka ur disken ur maskinen. Ställer undan tallrik mm efter måltider. Hjälper till att städa undan leksaker. Hjälper till att plocka fram ingredienser vid matlagning.

    Ju äldre han blir desto mer kommer han att få vara delaktig i. T ex skulle jag förvänta mig att han bäddar sin säng vid 9 års ålder, byter påse och bär ut sopor ibland, tömmer/fyller diskmaskinen och kan dammsuga sitt eget rum. Vid 11 är det dags att lära sig tvättmaskinen, byta sängkläder och att laga enklare måltider. Några år senare är det dags att lära sig torka golven och putsa fönster.

    Jag har säkert glömt några sysslor också.

  • Erica94

    Blivande sjuåring: går ut med sopor, ställer undan sin disk, städar sitt rum. Hjälper regelbundet till med att sortera familjens tvätt, plocka ur diskmaskinen och bädda sin egen säng samt hjälpa till och mata familjens katter.

  • Gameofthrones

    Mellanstadiebarn 2 sty. 2 års skillnad plus en 6årsverkdamhet.

    Äldsta plockar disk, går ut med hundarna, städar sitt rum regelbundet.

    Mellersta samma sak disk går med hundarna, städar sitt rum regelbundet

    Minstingen, ställer undan disk och tar lätta saker till diskmaskin. Kortare promenader med familjen.

    Städar sitt rum med bädda säng och plocka upp dina leksaker. Resten sköter vi äldre.

    Är med sina kaniner. Minstingen tar gör rent bara en gång i veckan. Det är lätt. Resten utav familjen hjälpas åt med våra husdjur.

    Det är så här his oss dem får mindre pengar av sitt barnbidrag annars. Regler som gäller.

  • Tow2Mater

    12 år -
    * Tar sin tallrik/glas/skålar mm in i köket och sköljer av dem och ställer på diskbänk eller i maskin och skräp i skräpkorgen.
    * Hjälper till att klippa gräs, även skotta snö.
    * Fyller vattenflaskan och ser till att den kommer med till skolan varje dag. Likaså till träningar.
    * Hämtar saker till oss när vi sitter i soffan och inte orkar resa oss och ber honom om det ;)
    * Deltar i speciella uppgifter vi hjälps åt med, nu sist var det att rensa upp ett nerfallet träd.

  • Aliona

    Nyss fylld fyraåring. Han plockar undan sina leksaker med lite hjälp, bäddar sin säng och ställer sin disk i diskmaskinen. Det är kraven vi har att han gör varje dag. Sen brukar han hjälpa till att laga mat, sätta in mat när vi handlat, ladda tvättmaskinen och sopa/dammsuga.

  • 10oktober

    3,5 år:

    - Plockar undan sina leksaker

    - Ställer sin tallrik på diskbänken efter maten.

    - Hämtar sin tvättkorg, laddar tvättmaskinen och sätter på den (får ej hantera tvättmedel förstås)

    - Lägger in sin vikta tvätt i garderoben med hjälp

    När han visar intresse så får han även vara med och dammsuga, våttorka golv, sätta på diskmaskinen m.m.

Svar på tråden Hur mycket hjälper era barn till?