• Anonym (Vitaminen)

D-vitamin till barn som är 3, 5 och 10 år?

Hej!

Jag har en liten tjej som fyller 3 år nästa år. Just nu får vi D-vitamindroppar på BVC, men detta är sista flaskan (är upp till 2 år).

Min pojkvän har en 5- och en 10-åring.

På flaskan står det att en del barn kan behöva d-vitamin upp till 5-års ålder. Men hur många droppar ska man ta då?

5 droppar för barn 0-2 år.

Men hur många för barn som är 2-5 år? Eller 10 år?

Min pojkvän tycker att vi ska köpa egna flaskor på apoteket (likadana som man får av BVC). Men hur många droppar ska hans 5-åring ta? Hur många ska hans 10-åring ta?

Obs! Endast under vintern, när det inte finns så mycket solljus.

• Svar på tråden D-vitamin till barn som är 3, 5 och 10 år?
  • Tow2Mater

Varfor inte ge tuggtabletter for de äldre barnen (som komplement till d-vitaminberikad mat)?

• Anonym (Vitaminen)

Jag visste inte att såna fanns. Men tack för tipset!

Tow2Mater skrev 2020-12-12 15:04:38 följande:

Varfor inte ge tuggtabletter for de äldre barnen (som komplement till d-vitaminberikad mat)?

• Anonym (E)

Är väl bara att kolla så hittar du.Lathet

• Anonym (Vitaminen)

Hej igen!

Jag sökte på d-vitamintabletter men kunde inte hitta några utan socker eller sötningsmedel.

Min pojkvän är anti sötningsmedel och båda hans barn har diabetes så sockrade vitaminer är uteslutna.

Jag öppnade precis bipacksedeln på flaskan jag har till min dotter och dessa droppar innehåller inget socker eller sötningsmedel.

Finns det tabletter som är utan socker/sötning?

• Anonym (Vitaminen)
    Anonym (E) skrev 2020-12-12 15:11:55 följande:

Jag har googlat och försökt hitta hur många droppar äldre barn ska ta, men jag har inte hittat något om det.
  • Anonym (Vitaminen)
    Anonym (E) skrev 2020-12-12 15:11:55 följande:

Jag har googlat och försökt hitta hur många droppar äldre barn ska ta, men jag har inte hittat något om det.
  • Anonym (Vitaminen)
    Anonym (Vitaminen) skrev 2020-12-12 15:13:43 följande:

Hej igen!

Jag sökte på d-vitamintabletter men kunde inte hitta några utan socker eller sötningsmedel.

Min pojkvän är anti sötningsmedel och båda hans barn har diabetes så sockrade vitaminer är uteslutna.

Jag öppnade precis bipacksedeln på flaskan jag har till min dotter och dessa droppar innehåller inget socker eller sötningsmedel.

Finns det tabletter som är utan socker/sötning?

• Anonym (mina)

Mina barn är lika gamla som dina äldre. De får kapslar, 1000 ie/25 mcg. Yngsta har svårt att svälja en kapsel så vi sticker hål och tömmer ut antingen i frukostmjölken eller ovanpå middagsmaten.

• Mascaraklumpar

D-vitamin till äldre barn rekommenderas endast till vissa grupper som får i sig för lite naturligt. Det finns en del forskning som tyder på att det är positivt med d-vitamintillskott men det är ännu inte helt klarlagt och därför rekommenderas det inte generellt. Viktigt att känna till är att det finns andra vitaminer som i retrospektiva studier verkar väldigt lovande som tillskott men när man sedan testat dem prospektivt eller på befolkningsnivå har de varit verkningslösa eller t.om. ökar dödligheten. Vi vet helt enkelt inte säkert hur det ligger till med d-vitamin ännu.

Med det sagt ger jag själv mina barn d-vitamintillskott vintertid. Tror man ska fortsätta med 5 droppar, men kolla upp det. På slv.se finns det rekommenderade intaget angivet.

• Anonym (google)
    Anonym (Vitaminen) skrev 2020-12-12 15:14:41 följande:
    En snabb googling ger att det dagliga rekommenderade intaget är 10 microgram per person från bebis till 75 år, då är det 20 microgram. 

10 microgram = 400 IE. Jag är rätt övertygad om att de droppar du ger innehåller 80 IE per droppe, dvs 5 droppar = 400 IE. Då kan du alltså ge samma mängd till alla.

Sedan förstår jag inte vilken skillnad det skulle göra med det lilla sockret som ev finns i en tugg/sugtablett. Det är väl inte så att ingenting av det ni äter innehåller något som helst socker av något slag?
  • Anonym (Jag)

För några år sen läste jag att i Finland rekommenderas D-vitamin till alla barn upp till 5 år. Våra barn på drygt 2 och nyblivet 4 får om inte varje dag så nästan. Vi kör med sista flaskan från Bvc. Jag tror personligen D-vitamin är viktigare än vi tror. Finns indikationer att det kan förhindra vissa neurologiska sjukdomar. Parkinsson drabbar tydligen oftare de som sällan solar. Men än så länge vet vi inte allt om nyttan. I låga doser kan jag inte tänka mig att det är farligt.

• Anonym (Lia)

Alla behöver d-vitamintillskott. Att vi just i Sverige får det gratis till 2 år innebär inte på något vis att behovet upphör då. Undrar om de inte har det subventionerat till 18 i Finland? Dessutom är rekommenderad dos satt väldigt lågt och för länge sedan, i brist på forskning. En intresserad läkare rekommenderade oss att istället ge 12 droppar när våra var små så det gjorde vi. Nu får de multivitaminer.

• Anonym (Vitaminen)

Tack! Har fått hjälp av husläkaren. God fortsättning.

Svar på tråden D-vitamin till barn som är 3, 5 och 10 år?