CP-skadad bebis efter hjärnhinneinflammation?
Det du beskriver räcker inte för att misstänka CP för min del, men jag är inte läkare så jag undrar vad de sagt till er?
Barn kan inte riktigt lyfta huvudet i den åldern, bara någon enstaka sekund. Det är först efter 3-4 månaders ålder som de kan hålla upp det lite mer. Samma det där med att skjuta upp sig på armarna och stödja, för tidigt. Snarare är det 3-5 månaders ålder som gäller där. Att hon gråter i magläge kan bero på alla möjliga saker men låter snarare som att hon tycker att det är obekvämt än något annat. Man ska låta dem träna magläge men tänka på att inte "överträna" bebisen, lite i taget är bra och öka med åldern. Hon är väl bara inte redo än.
Du sa att hon blev lite starkare efter massage, fortsätt med det då så kanske höger kommer ikapp och ge henne saker att hålla i den handen. Att hon håller den handen stängd kan handla om en preferens, om det inte är så att hon faktiskt inte kan ha handen öppen för att musklerna inte slappnar av (vilket skulle kunna vara ett tecken på CP). Med huvudet kan det också mycket väl vara frågan om att hon föredrar en viss sida, det märkte vi hos vårt barn också när han var bebis. Och små barn i den åldern sover jättemycket, det är helt normalt!
Lyssna på sjukvården, ta och läs på lite om barns motoriska utveckling och fortsätt med massagen. Och försök se att vissa saker säkert är helt normalt och inte ett varningstecken.