• Mammamia77

    Retsam 13 åring

    Sonen har adhd och autism.

    Han har mycket kompisar, men han är inte alltid så snäll.

    Han blir lätt uttråkad och börjar då pranka och hitta på knasigheter. Retas på ett sätt som jag finner olämpligt och märkligt.

    Han vill få igång något. Han kan även låtsatsbråkas. Har pratat om detta extremt mycket och han lovar att sköta sig, men ändå sätter han igång efter ett par timmar av socialt umgänge

    Kan ej lämna honom själv hemma när han är med en kompis.

    Otroligt stressande och irriterande att det är så här. Tips någon? Någon som känner igen detta?

  • Svar på tråden Retsam 13 åring
  • pyssel

    Är han van vid ritprat som t.ex seriesamtal? Sociala skript eller sociala berättelser? Rollspel? Jag tänker att han behöver träna perspektivbyte på konkreta sätt och fundera med en vuxen, till att börja med, kring sociala skript.

  • Mammamia77

    Nej han tycker allt sådant är trams. Vill ej veta av sin diagnos och har inga problem enligt honom.

    Men han förstår vad som är rätt och fel och vill sköta sig, men det är nästan som att det är kroppsligt att han behöver kickarna på något sätt. Men blir helt fel.

    Försöker få honom att lära sig lyssna på signalerna när han är uttråkad och då istället välja att gå ut, träna eller annat, men funkar sissodär

  • Mortiscia80

    Han skulle kunna prova att hålla besöken med sina kompisar lite kortare så han slipper bli uttråkad, eller vad man ska kalla det.

    Diagnos eller inte så måste man ändå lära sig att hantera sociala kontakter, antingen om man klarar av att hantera det själv eller genom hjälpande åtgärder, som kortare tid i det här exemplet.

  • Mammamia77

    Ja , men då får jag se till att det blir kortare. Har ej den förmågan att stoppa. Bra förslag. Jag ska säga innan vilken tid stoppa.

  • Magical

    Man får väl också komma ihåg att barn med den typen av diagnoser ofta är väldigt ojämna i sin utveckling. Även om han är 13 kanske han är som 8-10 år på vissa områden. Det här kanske är ett sånt område? 

  • pyssel
    Mammamia77 skrev 2020-12-13 17:09:16 följande:

    Nej han tycker allt sådant är trams. Vill ej veta av sin diagnos och har inga problem enligt honom.

    Men han förstår vad som är rätt och fel och vill sköta sig, men det är nästan som att det är kroppsligt att han behöver kickarna på något sätt. Men blir helt fel.

    Försöker få honom att lära sig lyssna på signalerna när han är uttråkad och då istället välja att gå ut, träna eller annat, men funkar sissodär


    Han behöver förmodligen både känna igen sina signaler och utveckla sin kommunikation om det. Men jag tror också, baserat på erfarenhet, att hittar du inte sätt att börja jobba med insikter om andras känsloliv har du antingen en pojke som kommer utsätta andra mer och mer eller blir väldigt olycklig när han blir omkörd av andra som genom sin snabbare sociala utveckling ger igen än mer utstuderat och kanske även utesluter honom.
  • Mammamia77

    Det är tufft i klassen. Han är inte alls på deras nivå. Men de skojbråkas också.

    På fritiden umgås han hellre med yngre för han är på den nivån. Men blir svårt att få balans i det hela. Liten och tonåring samtidigt.

  • Mammamia77

    Det är tufft i klassen. Han är inte alls på deras nivå. Men de skojbråkas också.

    På fritiden umgås han hellre med yngre för han är på den nivån. Men blir svårt att få balans i det hela. Liten och tonåring samtidigt.

Svar på tråden Retsam 13 åring