• Fruktolina

    Rätt till a-kassa om man tackar nej till den första gången?

    Hej, 

    Idagsäget går jag på en utbildning som jag kommer avbryta mitten av januari, har ansökt om en annan utbildning som jag vill egentligen studera och den börjar efter att den nuvarande kursen (utbildningen som jag vill avbryta) avslutas mitten i januari. Problemet är att jag är reservplacerad samt att jag har tjänsteledigt från arbetet som jag inte skulle vilja återkomma igen. 

    Jag säger upp mig från min tjänsteledighet för att få rätten till a-kassa, jag söker ett annat jobb och ansöker om på nytt under vårterminen till högskolan med start höstterminen 2021. Får min rätt till a kassa i ca 6 månader.

    ELLER:

    Jag säger upp mig för att få rätt till a-kassa och hoppas att jag blir antagen till utbildning som jag vill studera, i samma veva om jag skulle bli uppringd från högskolan om att börja utbildningen och jag därefter meddelar a-kassan att jag är både arbetslös och student. Kommer det innebära stora problem för mig att ansöka om a-kassan efter att jag har avslutat utbildningen? 

  • Svar på tråden Rätt till a-kassa om man tackar nej till den första gången?
  • Anonym (F)

    Så länge du inte ansöker om a-kassa så går inga dagar åt, men då har du ju ingen inkomst heller.

    Om du säger upp dig har du dessutom lång karens först, 45 dagar dvs nio veckor utan inkomst!

  • Fruktolina

    45 dagar karens är jag beredd på, det som jag försöker få fram ur a-kassans kundtjänst då dem har givit mig flera olika svar. 

    Det du nämner "så länge du inte ansöker om a-kassa, går inga dagar" det har jag förstått men menar du då alltså om jag ansöker om  exempelvis a kassa den 14 dec och får den inte förrän om 45 dagar d.v.s. inga dagar har jag förbrukat än så har jag rätt att ansöka om a-kassa vid ett senare skede när utbildningen är slutfärdig?

    Ansöker jag om a-kassa fr.o.m 14 dec och tackar nej till a-kassa under de 45 karensdagarna, för att jag har mot förmodan blivit antagen till den nya utbildningen så blir det problem för mig att ansöka om a-kassa igen? 

  • Anonym (Ekonoi)

    Du bör utöver att du har 45 dagars karens vara medveten om att handläggningen hos a-kassan just nu är runt 20 veckor. Du kommer alltså stå lång tid utan inkomst.

    Hur har du sökt tjänstledigt? För den utbildning du går nu eller bara för studier generellt? För om du specificerat i din ansökan att det är den utbildning du läser nu som du är ledig för så har du inte rätt att vara tjänsledig när du byter utbildning, däremot kan naturligtvis arbetsgivaren godkänna en ny ansökan.

    Du har inte hoppat av utbildningen du går ännu? Behåll din plats där tills du vet om du kommer in på den nya, gör du inte det så forsätter du den utbildning du redan går. Förutsatt att du från arbetsgivaren inte sökt ledigt för just den utbildning du läser nu.

    Ett annat alternativ är att du gör sen anmälan på fristående kurser som du tycker kan vara intressanta, och läser dessa kurser ifall du inte får en plats på den utbildning du vill gå

  • Anonym (F)

    Så länge du har dagar kvar och uppfyller kraven kan du självklart ansöka om a-kassa senare.

    Om du ansöker om a-kassa den 14 dec så har du 45 dagars karens, dvs väntetid oavsett. Du får inga pengar under den tiden och det går inga dagar från potten, det är alltså inget som du varken tackar ja eller nej till eftersom det bara är så. Men vitsen med att ansöka om a-kassa är ju att tacka ja till dagar. Varför skulle man ansöka om a-kassa man ändå inte tänker ta ut??

    Du får ju också fundera på hur din SGI blir om du väljer att inte ta ut a-kassa alls eller delvis.

  • Anonym (.)
    Fruktolina skrev 2020-12-14 16:04:59 följande:

    45 dagar karens är jag beredd på, det som jag försöker få fram ur a-kassans kundtjänst då dem har givit mig flera olika svar. 

    Det du nämner "så länge du inte ansöker om a-kassa, går inga dagar" det har jag förstått men menar du då alltså om jag ansöker om  exempelvis a kassa den 14 dec och får den inte förrän om 45 dagar d.v.s. inga dagar har jag förbrukat än så har jag rätt att ansöka om a-kassa vid ett senare skede när utbildningen är slutfärdig?

    Ansöker jag om a-kassa fr.o.m 14 dec och tackar nej till a-kassa under de 45 karensdagarna, för att jag har mot förmodan blivit antagen till den nya utbildningen så blir det problem för mig att ansöka om a-kassa igen? 


    Du tackar ju egentligen inte nej utan från det att du påbörjar utbildningen är du ju inte längre arbetssökande och därmed skickar du ju inga aktivitetsrapporter och avslutar ditt ärende hos A-kassan. Kan inte se några som helst hinder för att sen återigen vara arbetssökande med A-kassa (tänk på att karensen förföljer dig) efter utbildningens slut. Tänk också på att A-kassan kan ha synpunkter på din rätt till A-kassa överhuvudtaget om du ämnar studera.

    Varför inte fortsätta på nuvarande kurs tills du vet om du blir antagen och ha kvar din anställning som trygghet?
  • Fruktolina
    Anonym (Ekonoi) skrev 2020-12-14 16:10:15 följande:

    Du bör utöver att du har 45 dagars karens vara medveten om att handläggningen hos a-kassan just nu är runt 20 veckor. Du kommer alltså stå lång tid utan inkomst.

    Hur har du sökt tjänstledigt? För den utbildning du går nu eller bara för studier generellt? För om du specificerat i din ansökan att det är den utbildning du läser nu som du är ledig för så har du inte rätt att vara tjänsledig när du byter utbildning, däremot kan naturligtvis arbetsgivaren godkänna en ny ansökan.

    Du har inte hoppat av utbildningen du går ännu? Behåll din plats där tills du vet om du kommer in på den nya, gör du inte det så forsätter du den utbildning du redan går. Förutsatt att du från arbetsgivaren inte sökt ledigt för just den utbildning du läser nu.

    Ett annat alternativ är att du gör sen anmälan på fristående kurser som du tycker kan vara intressanta, och läser dessa kurser ifall du inte får en plats på den utbildning du vill gå


    Jag har specifierat muntligt för arbetsledaren att det är endast den här utbildningen som jag tar tjänsteledigt för. Nämen nämen...det var någonting helt nytt man lärde sig idag! Hade absolut ingen aning om att man måste ansöka om på nytt från arbetsgivaren när man byter utbildning. Jag trodde att man kunde bara byta utbildning utan att ens arbetsgivaren ska veta om detta - är rätt så privat av mig och vill helst inte förklara mig varför jag inte tycker om detta och dittan.
    Värst, vad det ska krånglas till här då, va? 

    Jag får faktiskt tacka för mig att du svarade så klart och tydligt, får nog bli att hålla ut den här utbildningen tills vårterminens ansökan öppnar. 
  • Anonym (F)

    En sak som jag inte vet om du förstått men du får inte a-kassa medan du studerar.

  • Anonym (Ekonoi)
    Fruktolina skrev 2020-12-14 16:20:28 följande:

    Jag har specifierat muntligt för arbetsledaren att det är endast den här utbildningen som jag tar tjänsteledigt för. Nämen nämen...det var någonting helt nytt man lärde sig idag! Hade absolut ingen aning om att man måste ansöka om på nytt från arbetsgivaren när man byter utbildning. Jag trodde att man kunde bara byta utbildning utan att ens arbetsgivaren ska veta om detta - är rätt så privat av mig och vill helst inte förklara mig varför jag inte tycker om detta och dittan.

    Värst, vad det ska krånglas till här då, va? 

    Jag får faktiskt tacka för mig att du svarade så klart och tydligt, får nog bli att hålla ut den här utbildningen tills vårterminens ansökan öppnar. 


    Har du bara sagt det muntligt så är det ju kanske oklart att du sökt endast för den utblottningen. Men alla andra omständigheter gör ju också att det är smart att läsa klart vårterminen på den utbildning du går nu.

    Själv har jag alltid sökt för utbildning, inte specificerat vad, så då kan inte arbetsgivaren säga någonting om det.

    Men helt ärligt så misstänker jag att din ag kanske inte ens vet om att det är på detta sätt, och ännu mindre att de faktiskt skulle neka sig att vara ledig pga bytet
  • Fruktolina
    Anonym (.) skrev 2020-12-14 16:16:36 följande:
    Du tackar ju egentligen inte nej utan från det att du påbörjar utbildningen är du ju inte längre arbetssökande och därmed skickar du ju inga aktivitetsrapporter och avslutar ditt ärende hos A-kassan. Kan inte se några som helst hinder för att sen återigen vara arbetssökande med A-kassa (tänk på att karensen förföljer dig) efter utbildningens slut. Tänk också på att A-kassan kan ha synpunkter på din rätt till A-kassa överhuvudtaget om du ämnar studera.

    Varför inte fortsätta på nuvarande kurs tills du vet om du blir antagen och ha kvar din anställning som trygghet?
    Tackar för svar (.)! Då denna kurs är en del av en sammanhängande utbildning på 3-5 år, så jag känner att jag varken vill slösa min tid eller csn-lån ytterligare. 

    Eftersom jag har blivit klokare av era snabba svar och underlättat mina tankar kring a-kassan, tjänsteledigheten och utbildningen så blir det nog att jag fortsätter denna utbildning fram tills att vårterminens ansökan öppnas. Då får jag ansöka om tjänsteledighet om på nytt, eller hoppas på att man kommer in på den andra utbildningen så får det bli som det blir med tjänsteledigheten.
  • Fruktolina
    Anonym (Ekonoi) skrev 2020-12-14 16:27:14 följande:
    Har du bara sagt det muntligt så är det ju kanske oklart att du sökt endast för den utblottningen. Men alla andra omständigheter gör ju också att det är smart att läsa klart vårterminen på den utbildning du går nu.

    Själv har jag alltid sökt för utbildning, inte specificerat vad, så då kan inte arbetsgivaren säga någonting om det.

    Men helt ärligt så misstänker jag att din ag kanske inte ens vet om att det är på detta sätt, och ännu mindre att de faktiskt skulle neka sig att vara ledig pga bytet
    Helt fantastiskt att man kan få sådan snabb och ärligt svar! Men du har faktiskt hjälpt mig enormt med mina tankar, funderingar och val kring detta med a-kassan, tjänsteledigheten och utbildningen. 

    Ska köra racet - att fortsätta denna utbildning, blir jag antagen på den andra så hoppar jag på den som en groda från sten till vattnet annars blir det den nya utbildningen till hösten. 
  • Fruktolina
    Anonym (F) skrev 2020-12-14 16:23:19 följande:

    En sak som jag inte vet om du förstått men du får inte a-kassa medan du studerar.


    Jo, det är jag väl medveten om. Undrade dock mer om rätten att ha till a-kassa i samband om man blir antagen till en annan utbildning än den man går på idag och om det påverkar ens framtida a-kassa om man skulle tacka nej till den. 
  • Anonym (×)

    Tänk på att 45 dagars karens hos a-kassan räknas endast måndag till fredag. Det är alltså inte 45 kalenderdagar.

Svar på tråden Rätt till a-kassa om man tackar nej till den första gången?