• Fruktolina

    Rätt till a-kassa om man tackar nej till den första gången?

    Hej, 

    Idagsäget går jag på en utbildning som jag kommer avbryta mitten av januari, har ansökt om en annan utbildning som jag vill egentligen studera och den börjar efter att den nuvarande kursen (utbildningen som jag vill avbryta) avslutas mitten i januari. Problemet är att jag är reservplacerad samt att jag har tjänsteledigt från arbetet som jag inte skulle vilja återkomma igen. 

    Jag säger upp mig från min tjänsteledighet för att få rätten till a-kassa, jag söker ett annat jobb och ansöker om på nytt under vårterminen till högskolan med start höstterminen 2021. Får min rätt till a kassa i ca 6 månader.

    ELLER:

    Jag säger upp mig för att få rätt till a-kassa och hoppas att jag blir antagen till utbildning som jag vill studera, i samma veva om jag skulle bli uppringd från högskolan om att börja utbildningen och jag därefter meddelar a-kassan att jag är både arbetslös och student. Kommer det innebära stora problem för mig att ansöka om a-kassan efter att jag har avslutat utbildningen? 

  • Svar på tråden Rätt till a-kassa om man tackar nej till den första gången?
  • Anonym (F)

    Så länge du inte ansöker om a-kassa så går inga dagar åt, men då har du ju ingen inkomst heller.

    Om du säger upp dig har du dessutom lång karens först, 45 dagar dvs nio veckor utan inkomst!

  • Fruktolina

    45 dagar karens är jag beredd på, det som jag försöker få fram ur a-kassans kundtjänst då dem har givit mig flera olika svar. 

    Det du nämner "så länge du inte ansöker om a-kassa, går inga dagar" det har jag förstått men menar du då alltså om jag ansöker om  exempelvis a kassa den 14 dec och får den inte förrän om 45 dagar d.v.s. inga dagar har jag förbrukat än så har jag rätt att ansöka om a-kassa vid ett senare skede när utbildningen är slutfärdig?