• Anonym (TS)

Min mage knorrar.

Jag har sedan jag var ca 11 år gammal dragits med magproblem vilket har bidragit till att jag utvecklat social fobi och jag har under vuxenlivet levt isolerat utan varken familj eller vänner.

Är idag 32 år gammal och studerar nu till ett vårdyrke där jag behöver utsätta mig för dessa jobbiga sociala situationer både i skolan på seminarier och liknande men även nu på praktik.

Jag tycker att det är väldigt jobbigt i dessa sociala situationer och jag blir nervös och orolig. Min mage brukar börja kurra vid dessa tillfällen vilket jag tycker är otroligt pinsamt då det kan kurra väldigt mycket, väldigt högt och väldigt länge. Magen knorrar inte pga att jag är hungrig i dessa fall, för jag brukar precis ha ätit när jag vet att jag ska hamna i dessa jobbiga situationerna.

Ibland kan det hjälpa något att äta en stor måltid innan men det brukar inte ta bort kurrandet helt. Det kanske också dröjer lite längre innan det börjar men inte mer än så. Vid ett par tillfällen har det tillfälligt hjälpt att gå ifrån och göra nr 2 på toaletten men kurrandet återkommer lite senare istället.

Jag vet inte varför min mage kurrar, men att folk kan höra detta kurrande gör det ju ännu mer jobbigt och jag spänner mig än mer och vill ta mig därifrån då jag blir så obekväm. Det här är något som bara händer när jag är i sociala sammanhang och då speciellt när man ska sitta stilla och framförallt i tysta miljöer. Det händer aldrig då jag är ensam.

Magkurrandet började då jag fick ätstörningar (åt för lite) vid 11 års ålder. Jag hade sedan problemet i resten av grundskolan och hela gymnasiet. Trots att jag blev av med ätstörningen inom ett år efter att jag utvecklat den. Sedan hade jag inget mer problem med detta då jag inte varit i liknande situationer pga min isolering och har jobbat i fysiskt yrke med mycket buller runt omkring. Problemet kom tillbaka när jag började studera på högskolan och nu även på praktiken.

Jag blir orolig, nervös och spänner mig. Jag blir obekväm då jag sitter på tysta platser med andra och då jag ska prata med någon. Magen börjar snart knorra, och då förvärras allt ytterligare. Magknorrandet har ställt till det så mycket för mig redan, vill inte bli påverkad av detta längre.

Vad kan jag göra för att bli av med kurrandet från magen?
    Vad kan det bero på?
    Finns det fler som har detta problemet?
    Hjälp mig någon!

• Svar på tråden Min mage knorrar.
  • Anonym (TS)
    Tow2Mater skrev 2020-12-14 20:17:59 följande:

Har du provat utesluta mjölk och laktos ur kosten?

Nej, det har jag inte. Kan verkligen mjölk och laktos påverka att min mage knorrar? Det här är ju något som bara händer då jag är tillsammans med andra människor. Jag har inga som helst problem med detta annars, det händer inte hemma t.ex.
  • Anonym (Bilbo)

Kan det vara att du sväljer luft? Och istället för fisar så blir det knorr. Att det blivit en ond cirkel, det började med magproblem, som gav social fobi, som i sin tur ökade på ångesten/oron så du började andas annorlunda och får i dig luft. Bara en vild gissning. 

• Anonym (TS)
    Anonym (Bilbo) skrev 2020-12-14 20:32:31 följande:

Kan det vara att du sväljer luft? Och istället för fisar så blir det knorr. Att det blivit en ond cirkel, det började med magproblem, som gav social fobi, som i sin tur ökade på ångesten/oron så du började andas annorlunda och får i dig luft. Bara en vild gissning. 

Intressant gissning men det tror jag inte. Kan inte påstå att jag andas/sväljer annorlunda vid dessa tillfällen jämförts med i vanliga fall, vad jag upplever iaf.
  • Anonym (I)

Min mage kurrrar med. Men vad fan hörru. Är inga problem! Finns större problem i värden. Ingen bryr sig

• Tow2Mater

Vad har du provat då?

Du kanske omedvetet fiser mer hemma än bland andra.

Med mer mat i magen dämpas ju ljuden.

• Anonym (TS)
    Tow2Mater skrev 2020-12-14 21:48:57 följande:

Vad har du provat då?

Du kanske omedvetet fiser mer hemma än bland andra.

Med mer mat i magen dämpas ju ljuden.

Har redan provat med att äta mat innan dessa tillfällen. Brukar bli mycket mat (typ middagsmat så magen har lite att jobba med) då och det funkar en stund, inte flera timmar som jag ofta behöver ha då. Sedan kan ljudet ev dämpas lite men tar inte bort dem helt av det.  

Jag har provat att inte utsätta mig själv för dessa situationer, genom att isolera mig från andra människor vilket funkade kanon för magen. Men vill ju helst inte leva isolerad hela livet.

Det är mycket möjligt att jag fiser lite mer hemma då jag får fisa ifred Tungan ute
  • Eliss0

Hej! 

Jag googlade lite om detta och hittade ditt inlägg här. 
    Du är inte ensam jag har precis detta problem Som du beskriver. Du har en fobi och behöver gå på kbt behandling, Jag har precis börjat en liten kbt behandling på min skola då jag har ett helvete med detta. Kan inte säga så mycket om kbt behandlingen då jag precis börjat. Hoppas du är kvar på detta kontot så vi kan prata med om detta. 

• Anonym (TS)
    Eliss0 skrev 2022-09-28 11:10:49 följande:

Hej! 

Jag googlade lite om detta och hittade ditt inlägg här. 
    Du är inte ensam jag har precis detta problem Som du beskriver. Du har en fobi och behöver gå på kbt behandling, Jag har precis börjat en liten kbt behandling på min skola då jag har ett helvete med detta. Kan inte säga så mycket om kbt behandlingen då jag precis börjat. Hoppas du är kvar på detta kontot så vi kan prata med om detta. 

Jodå jag finns kvar här!
    Har du kbt med en skolkurator? Hur bemöttes du när du berättade om magknorret? Jag minns att jag gick till skolsköterskan när jag gick i högstadiet för att prata om det, hon satt och pratade med någon annan vuxen men en vän pushade mig att prata med henne ändå. Hon skrattade mest som svar. Var inte så kul alls faktiskt, har inte pallat med att prata om det face to face med någon efter det. 
    Berätta gärna hur kbt'n går för dig, vore intressant att få höra.
  • Antigone

Jag hade samma problem på gymnasiet. En gång kurrade min mage så högt att läraren frågade vad jag sade och då blev jag tvungen att svara att det inte var jag, utan min mage. Några år senare läste jag psykologi och då stod det att magkurr inte behöver bero på hunger, utan kan vara psykologiskt. För mig hjälpte det att distrahera magen genom att alltid ha med mig fika under föreläsningarna. På högskolan måste de ha trott att jag åt konstant 🤔

• Anonym (…)

Min mamma hade detta problem men det löste sig genom att undvika mat precis innan något socialt och att dricka mer vatten.

Svar på tråden Min mage knorrar.