• Anonym (Anonym)

Vanligt att chefer talar illa om sina anställda?

Min man är chef och har ett antal chefer (5-7 kanske) och under dom anställda (40-60) under sig. Nu under coronapandemin har han suttit en hel del hemma och det slår mig hur illa han pratar om många av dom anställda. Jag antar att den/dom han pratar med är andra chefer på bolaget. Den och den är dålig på sitt jobb, nån annan för ofta sjuk, nån vill ha onödigt dyr mobil mm mm. 

Undrar nu om det är vanligt att chefer låter på det här sättet. Min chef är väldigt trevlig mestadels och blir nu lite fundersam till om han också låter så här när han sitter och diskuterar med sina chefer. Ni som är chefer eller har chefer i er närhet privat hur låter dom när ni/dom pratar om sina anställda?

• Svar på tråden Vanligt att chefer talar illa om sina anställda?
  • Anonym (op)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-12-15 10:37:47 följande:

Min man är chef och har ett antal chefer (5-7 kanske) och under dom anställda (40-60) under sig. Nu under coronapandemin har han suttit en hel del hemma och det slår mig hur illa han pratar om många av dom anställda. Jag antar att den/dom han pratar med är andra chefer på bolaget. Den och den är dålig på sitt jobb, nån annan för ofta sjuk, nån vill ha onödigt dyr mobil mm mm. 

Undrar nu om det är vanligt att chefer låter på det här sättet. Min chef är väldigt trevlig mestadels och blir nu lite fundersam till om han också låter så här när han sitter och diskuterar med sina chefer. Ni som är chefer eller har chefer i er närhet privat hur låter dom när ni/dom pratar om sina anställda?

Inom kommunal verksamhet är det i alla fall vanligt. De chefer som inte gör det är i minoritet.
  • Anonym (EmmA)

Jag jobbar i vården, min chef pratar mycket skit om sina anställda med andra chefer. Har en kompis som jobbat där förr och vill tillbaka men till annan chef. Denna person har min chef svartmålat totalt inför sina chefskollegor.

• Anonym (Ö)

Jag anser inte att han talar illa om dem. Har han ett personalansvar så är det där relevanta saker. Skillnad om han hånar någon p.g.a. fult skratt eller fetma.

• Anonym (EmmA)
    Anonym (Ö) skrev 2020-12-15 10:42:00 följande:

Jag anser inte att han talar illa om dem. Har han ett personalansvar så är det där relevanta saker. Skillnad om han hånar någon p.g.a. fult skratt eller fetma.

På vilket sätt är sett relevant att prata om priset på sin anställdes mobil och dyl? Är personen borta mycket, dålig på sitt jobb som togs upp är det väl rimligare att chefen tar ett möte med sin anställde och diskuterar det än att prata skit bakom ryggen.
  • Anonym (F)

Min partner är chef och jag upplever det mer som att det diskuteras relevanta saker. Om någon är väldigt svår att ha att göra med i arbetsgruppen, någon som gör allt för att fejka en sjukskrivning efter en annan, såna saker. Under alla år hen har varit chef har jag aldrig hört att de skulle diskutera något mer privat kring de anställda, som det där med mobilen. Hen har varit chef på flera olika ställen dessutom, och visst finns det rötägg bland cheferna också men de blir inte långvariga.

• Anonym (Grodan)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-12-15 10:37:47 följande:

De saker du nämner är inte att prata illa. Sanningen ser ut så här och som chef hamnar mängder av personalproblem på ditt bord, hela tiden. Folk underpresterar, är inte på plats och gud vet allt. Är någon ofta sjuk kan arbetsgivaren ett stort rehabansvar, sjukfrånvaro måste lyftas.

Obefogat skitsnack är en annan sak och i en god kultur stävjas det. Men! Även chefer behöver ventiler med snack som förutsätts hållas chefer emellan. Det är inte avsett för dina öron och nu i coronatider finns mindre privacy.
  • Kjell2
    Anonym (EmmA) skrev 2020-12-15 10:55:36 följande:
    På vilket sätt är sett relevant att prata om priset på sin anställdes mobil och dyl? Är personen borta mycket, dålig på sitt jobb som togs upp är det väl rimligare att chefen tar ett möte med sin anställde och diskuterar det än att prata skit bakom ryggen.
    Att stämma av vilken företagsmobil som är vettigt att köpa för en anställd eller hur hantera någon med hög sjukfrånvaro är exempel på sakers som man pratar om i en ledningsgrupp. Man rådfrågar varandra om hur man ska göra som chef.
  • Anonym (op)
    Anonym (F) skrev 2020-12-15 11:00:39 följande:

Min partner är chef och jag upplever det mer som att det diskuteras relevanta saker. Om någon är väldigt svår att ha att göra med i arbetsgruppen, någon som gör allt för att fejka en sjukskrivning efter en annan, såna saker. Under alla år hen har varit chef har jag aldrig hört att de skulle diskutera något mer privat kring de anställda, som det där med mobilen. Hen har varit chef på flera olika ställen dessutom, och visst finns det rötägg bland cheferna också men de blir inte långvariga.

Fast svår att ha att göra med kan vara subjektivt, fejkar en sjukskrivning kanske personen inte gör egentligen? Hur vet du? Har du varit involverad i personens rehabprocess eller känner till sjukdomsbilden?

Menar att det är exakt sånt där som chefer snackar skit om, och ofta har de fel.
  • Friger

Alla behöver ventiler. Det gäller alla aspekter på livet. Även för chefer.

Man måste lufta dom på rätt ställe bara. Aldrig snacka skit om en kollega inför andra kollegor eller ut mot kunderna.

Även om jag har kommit att bli rätt luttrad så behöver även jag ventilera ibland. Jag gör det mot min åldrade fader. Han var också chef och han känner ingen av de inblandade. Så jag behöver inte ens nämna namn. Bara att en person gjorde så och så och det kostade så och så mycket tid/pengar/besvär.

• Anonym (op)
    Kjell2 skrev 2020-12-15 11:12:17 följande:
    Att stämma av vilken företagsmobil som är vettigt att köpa för en anställd eller hur hantera någon med hög sjukfrånvaro är exempel på sakers som man pratar om i en ledningsgrupp. Man rådfrågar varandra om hur man ska göra som chef.
    Skillnad på det, eller på att bli otrevlig och hitta på saker som inte är sant osv. Sånt har jag själv råkat ut för.
Svar på tråden Vanligt att chefer talar illa om sina anställda?