• Hyllemor

    Du som bor i HYRESRÄTT - är du medlem i Hyresgästföreningen?

    Anledningen till att jag är nyfiken är för att Hyresgästföreningen nyligen lyckades förhandla ner hyran för sina medlemmar i ett nybyggt hus i Uppsala. Jag tycker faktiskt lite synd om de i just det huset som inte är medlemmar i Hyresgästföreningen ifall de då kanske missar den här hyressänkningen.

    Själv har jag varit medlem under många år, men har aldrig behövt ta hjälp av Hyresgästföreningen, däremot så tycker jag att deras tidning är intressant, så det är nästan värt att vara medlem bara för att få hem den i brevlådan.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-12-16 06:35
    Ni som har angett att ni har fått hjälp av hyresgästföreningen, får gärna skriva vad ni har fått hjälp med.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Du som bor i HYRESRÄTT - är du medlem i Hyresgästföreningen?
  • Kusinen

    Nu tycker jag absolut att man ska vara med i hyresgästföreningen, det är jag själv. Men visst förhandlar det för hela huset i fråga, inte endast för sina medlemmar? När det gäller hyresförhandlingar alltså. Enskilda ärenden stöttar de förstås bara sina medlemmar i.

  • Hyllemor
    Kusinen skrev 2020-12-16 06:27:19 följande:

    Nu tycker jag absolut att man ska vara med i hyresgästföreningen, det är jag själv. Men visst förhandlar det för hela huset i fråga, inte endast för sina medlemmar? När det gäller hyresförhandlingar alltså. Enskilda ärenden stöttar de förstås bara sina medlemmar i.


    Kanske har du faktiskt rätt där. Oavsett vilket, så är det ju uppenbarligen bra att de finns. Jag har kollat runt i min bekantskapskrets, bland de som bor i hyresrätt, och det verkar inte vara någon mer än jag som faktiskt är medlem i hgf. När jag har frågat varför, så har de inte riktigt förstått syftet med att vara medlemmar. Kanske är det så, att många först går med när de plötsligt en dag får problem med sin hyresvärd.
  • Kusinen
    Hyllemor skrev 2020-12-16 06:34:53 följande:

    Kanske har du faktiskt rätt där. Oavsett vilket, så är det ju uppenbarligen bra att de finns. Jag har kollat runt i min bekantskapskrets, bland de som bor i hyresrätt, och det verkar inte vara någon mer än jag som faktiskt är medlem i hgf. När jag har frågat varför, så har de inte riktigt förstått syftet med att vara medlemmar. Kanske är det så, att många först går med när de plötsligt en dag får problem med sin hyresvärd.


    Ja, för mig är det lite som att vara med i facket eller ha en försäkring. Förhoppningsvis behöver man dem inte, men om de behövs kan de vara nödvändiga.
  • Aniiee

    Jag är medlem, jag har aldrig behövt deras hjälp, och förhandlingar om hyror gäller alltid hela det aktuella beståndet varesig de boende är medlemmar eller inte. I alla fall officiellt, sen är det säkert en del hyresvärdar som skiter högaktningsfullt i det.


    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • LaFontaine

    Nej, vi är inte längre medlemmar. Vi var det tidigare och vände oss till dem för hjälp, men en flatare och mer tandlös organisation har jag inte skådat. De var till absolut ingen hjälp. Vi löste det själva via egna jurister och miljöförvaltningen. Jag lägger mina pengar på andra saker.

  • 100wfs

    Jag är med i Hyresgästföreningen, vilket jag är tacksam för idag. Det kommunala bostadsbolaget sålde ut hela mitt område där jag bodde fram till för några månader sen till en privat hyresvärd och det har varit problem med dom från start.

    Dom har velat tvinga på hyresgäster standardhöjningar (trots att på dom papper som skickats ut har dom varit benämnda som "frivilliga"), i ett av fallen drog dom hela 300 hyresgäster inför hyresnämnden för att vi "krånglat" om inglasade balkonger, ett erbjudande vi fått för över två år sen och som många uppenbarligen varit ointresserade av då månadshyran skulle höjas med flera hundra kronor, många hyresgäster blev chockade när kallelsen till hyresnämnden damp ner i brevlådan så även jag. Hyresgästföreningen skickade löpande ut information om hur allting skulle gå till och att vi hyresgäster kunde vara lugna. Med rätta, för hyresvärden åkte på rätt mycket däng i hyresnämnden. 

    Dom ville även ta bort alla(!) tvättstugor utom en för att kunna bygga om dessa till lägenheter, förutom att det är ca 450 hyresgäster vi snackar om så skulle vissa hyresgäster få nästan 2 kilometer att gå till tvättstugan, Hyresgästföreningen satte stopp direkt. Hyresvärden har även velat införa fantasihöjningar vid de årliga förhandlingarna, typ höjningar på 8-12%, trots att hela området är eftersatt och lägenheterna slitna (dom har konceptrenoverats allt eftersom hyresgäster flyttat ut men dom la beslag på bofonderna så ingen hyresgäst som "bott kvar" har fått byta tapeter eller liknande), Hyresgästföreningarna fick alltid ner dom till mer rimliga 1,2-1,5%. 

    Själv fick jag hjälp av Hyresgästföreningen när jag skulle flytta. Lägenheten var gammal redan när jag flyttade in och jag hade inte åsamkat någon skada på den, inga plugghål i väggarna och liknande, under besiktningen sa dom att den skulle totalrenoveras efter utflytt men ville ändå att jag skulle betala en massa små skitskador. Hyresgästföreningen satte stopp för det eftersom det var helt orimligt att jag skulle betala för spikhål eller ett märke på en dörr från 60-talet när dom hade en inplanerad renovering och t.ex. skulle byta alla dörrar och göra om alla ytskikt. 

    Så jag är mycket nöjd med mitt medlemskap.

Svar på tråden Du som bor i HYRESRÄTT - är du medlem i Hyresgästföreningen?