• Gillekakan83

    Föräldrarledigt

    Väntar vårt första barn och skall försöka sätta oss in i FK och denna djungel hur man skall ta ut föräldrar dagar och så vidare. Men frågan är till er som har barn sedan innan eller väntar hur ni tänkt dela på era dagar? 

    Behöver ha lite tips från coachen hur man kan tänka kring detta. Min man vill gärna vara så delaktig det bara går i det hela. 

  • Svar på tråden Föräldrarledigt
  • S23

    Det beror ju på vad ni är ute efter? Vill ni vara hemma flera år? Ett år? Båda tillsammans en period?

    Dela hälften är troligtvis smart oavsett.

    Har en bättre föräldrapenning? Kanske kan det då under första året vara smart att denne person under den period hen inte är hemma på heltid är ledig fredag eller måndag så kan denne plocka ut 3 dagar föräldrapenning i veckan och den som är hemma bara 2 dagar?

  • Limeblad

    Jag har tänkt vara hemma ett år och min man något kortare, 9-11 månader (det är inte spikat än, jag ser gärna att han är hemma lika länge som jag). I och med att han behöver ta ut 5 dagar i veckan för att skydda SGI kommer jag vara tvungen att ta ut få dagar när jag är ledig och även föra över dagar till honom så vi har lika många dagar kvar till när barnet är större. Vi har tänkt ta ut dagar så vi har kvar 96 dagar när barnet är 4 år. Har för mig att det innebär att jag kan ta ut typ 2-2,5 dagar per vecka.

  • LasseBD

    Det viktigaste nu är att du börjar kalla det föräldraledigt istället för föräldrarledigt.

    Väl mött!

  • Jemp

    Lite närmre beskrivet:

    Räkna ut hur mycket ni måste ha in varje månad. Första året tar ni ut dagar utifrån det. Sgi är skyddad.

    Fundera sen över hur länge ni vill vara hemma/när barnet ska börja förskolan.

    Jag förespråkar som sagt absolut att dela på föräldraledigheten! Men man kan ju dela på olika sätt: antingen ett halvår/år var eller att ni efter de första månaderna båda jobbar deltid. Hade gärna börjat på deltid efter typ 8 mån. Tyvärr blev det inte/knappt så under mina föräldraledigheter.

    Jag ser dock en poäng i att pappan nån period är helt föräldraledig även han.

    Det är bra att ha dagar sparade, tex till planeringsdagar osv men även om man vill gå ner i tid. Jag kan dock tycka att det på forum ibland blir en överdriven hets att spara dagar.

  • nnnnnnnn

    Börja räkna ut hur lite pengar ni behöver få in för att klara er. Dra ner på allt ni kan, kolla spartrådar här för tips.

    Sen räknar ni baklänges.
    När barnet fyller 4 år får ni bara ha 96 dagar sparade:  480-96 = 384 dagar ska användas innan barnets 4:e födelsedag.
    Det betyder att ni har 192 dagar vars att ta ut före det.
    Hur vill ni att dessa fördelas?
    Vi har tyckt att det varit bra att jobba 80% båda föräldrarna när barnet är 3-4 år = det går åt ca 50 dagar vars det året. = har 142 dagar vars till det första 3 åren.
    Vi har tyckt att det varit bra att jobba ca 70-75% båda när barnet varit 2-3 år = går åt ca 60-70 dagar vars det året = har kvar ca 70-80 dagar vars till de 2 första åren.
    VI har tyckt att det varit bra att jobba ca 60-70% vars när barnet börjat förskolan vid 1-2 års ålder = går åt ca 70-80 dagar vars det året = har inga dagar att ta ut under första året.
    Första året = pappan har tagit 10 pappadagar = 2 veckor med betalning, sen har vi tagit 5 veckors semester vars = 12 veckor helt ledig tillsammans med ungefär 1 hel lön att dela på. Resten av första året har vi försökt klara på sparade pengar, samt de få föräldrapenningsdagarna som vi räknat ut att vi kan ta ut under första året. Vi har alltså varit tvungna att ta del av alla spartips som finns här och på andra ställen tex kan man hitta mycket att läsa om och lära sig av om man läser alla som haft köpstopp som familjeprojekt. Men i stort sett har vi levt på 50-80% lön eftersom vi jobbat ungefär så mycket tillsammans under första året.

    Men många tar ut alla dagarna under första året och sen jobbar de 100% efter det.

    Gör det ni tycker är bäst och det ni har råd med.

    Lycka till!

  • Mandelskorpan

    Det beror ju på hur ni vill det ha framöver. Om man vill ha möjlighet att kunna vara ledig skolloven och kunna välja att jobba deltid med bibehållen SGI så behöver man spara många dagar. Vill ni dessutom skola in sent så måste ni ju ännu mer spara dagar. Första året är SGI skyddad så har man råd kan man strunta i att ta ut några dagar alls.

  • S23

    Ts. Ett knep om ni vill kunna jobba deltid sedan utan att sabba sgi. Om ni går ner u arbetstid en i taget. Till 75% tex. Så förändras inte sgi om man återgår i heltid inom sex månader.

    Med andra ord. Om du jobbar sex månader så kan din partner gå ner i tid sex månader, sedan går du ner i tid i sex månader ich hen jobbar heltid sex månader. På så sätt kan en utav et hela tiden arbeta mindre än heltid utan att sabba sgi.

    Det är ganska nyligen jag fick denna info. Så om du ska praktiserar detta, kolla först med Fk att det faktiskt stämmer

  • Mandelskorpan
    Mandelskorpan skrev 2020-12-16 09:10:55 följande:

    Det beror ju på hur ni vill det ha framöver. Om man vill ha möjlighet att kunna vara ledig skolloven och kunna välja att jobba deltid med bibehållen SGI så behöver man spara många dagar. Vill ni dessutom skola in sent så måste ni ju ännu mer spara dagar. Första året är SGI skyddad så har man råd kan man strunta i att ta ut några dagar alls.


    Glömde, vi har bytt när barnen varit mellan 8-12 månader, lite olika med olika barn. Sen har vi växlat lite på olika sätt vid loven, man får saxa med semestrar, en ledig, en jobbar, båda lediga osv. Men det beror förstås på vad som passar just er situation.
Svar på tråden Föräldrarledigt