• Anonym (Nojig)

Kan någon hjälpa mig översätta journal? Cellprov

Som rubriken lyder.

Jag har haft cellförändringar förr som läkte ut, uppehåll i 2 år och nu ny koll nu.

Men det står ?onormala fynd i det kvinnliga könsorganet, onormala cytologiska fynd?

och även

?Ser acetovitt upptag ganska stort område mellan kl 10 och 1. Samma område ses när man penslar med Jod?

Jag googlar acetovitt och det skriker cancer. Vill bara ha något slags svar, gissar på att gynmottagningen bara kommer be mig avvakta tills provsvar kommer.

• Svar på tråden Kan någon hjälpa mig översätta journal? Cellprov
  • Anonym (Nojig)

Upp!

• Anonym (Anonym)
    Anonym (Nojig) skrev 2020-12-15 23:52:04 följande:

Upp!

Det låter som cellförändringar....
  • Anonym (Hej)

Sannolikt har du någon typ av cellförändringar. Dessa syns när man ?färgar? in celler med olika typer av medel. På ditt prov tycks det finnas vissa delar som ser lite annorlunda ut jämfört med omkringliggande celler.

Detta behöver INTE betyda cancer. Celler förändras på olika sätt pga olika orsaker, det kan vara normalt men m detta skulle också kunna vara ett Sk ?förstadium?. Förstadium betyder att det finns en risk (det betyder INTE att det med säkerhet KOMMER ATT BLI) för att dessa celler kan utveckla sig till cancer och det är just därför man gör dessa kontroller! För hittar man ?förstadierna? så kan man ta bort dem och därmed ta bort risken att de utvecklar sig till något farligt.

När man får ett sånt här provsvar kommer man vilja följa upp det på något sätt. Hur det går till är lite olika på olika platser. Det kan hända att man vill titta på en biopsi tex.

Det här jättevanligt! Det är en mycket liten risk att du har en farlig cancer. Speciellt inte om du inte har några andra symptom (skumma blödningar/flytningar, smärtor eller annat, tex).

Hade jag varit du så hade jag ringt och bett om klarhet och förklarat min oro över det du läst. Bett att få veta hur man går vidare. Det är helt normalt att reagera med oro!

• Anonym (Nojig)
    Anonym (Hej) skrev 2020-12-16 00:50:59 följande:

Sannolikt har du någon typ av cellförändringar. Dessa syns när man ?färgar? in celler med olika typer av medel. På ditt prov tycks det finnas vissa delar som ser lite annorlunda ut jämfört med omkringliggande celler.

Detta behöver INTE betyda cancer. Celler förändras på olika sätt pga olika orsaker, det kan vara normalt men m detta skulle också kunna vara ett Sk ?förstadium?. Förstadium betyder att det finns en risk (det betyder INTE att det med säkerhet KOMMER ATT BLI) för att dessa celler kan utveckla sig till cancer och det är just därför man gör dessa kontroller! För hittar man ?förstadierna? så kan man ta bort dem och därmed ta bort risken att de utvecklar sig till något farligt.

När man får ett sånt här provsvar kommer man vilja följa upp det på något sätt. Hur det går till är lite olika på olika platser. Det kan hända att man vill titta på en biopsi tex.

Det här jättevanligt! Det är en mycket liten risk att du har en farlig cancer. Speciellt inte om du inte har några andra symptom (skumma blödningar/flytningar, smärtor eller annat, tex).

Hade jag varit du så hade jag ringt och bett om klarhet och förklarat min oro över det du läst. Bett att få veta hur man går vidare. Det är helt normalt att reagera med oro!

Tack för svar! Ja, jag är jätteorolig verkligen. Jag har väldigt konstig och oregelbunden menstruation, har ingen koll alls längre. Men inga smärtor, konstiga flytningar eller samlagsblödningar. De tog cellprov, flera biopsi och tittade med mikroskop. Detta för en vecka sen, provsvaret skulle dröja 6-8 veckor. Det känns ju helt överjävligt att vänta så länge när jag kunnat läsa mig till detta. Vill bara veta om det är ?vanliga? cellförändringar eller cancer. Kändes så allvarligt, minns inte om de skrivit såhär förut bara.
Svar på tråden Kan någon hjälpa mig översätta journal? Cellprov