Inlägg från: Kaarlssoon |Visa alla inlägg
  • Kaarlssoon

BARNLÄNGTAN!! Men måste vänta...

Sedan jag för cirka 3 år sedan började få barnlängtan har den blivit som en del av mig. Jag har under dessa 3 år kollat varenda Youtube-klipp, läst varenda tråd, lyssnat på varenda podd som handlar om graviditet och barn. Längtan har nästan varit olidlig. Det är det enda jag kunnat tänka på. Men på grund av studier har vi bestämt oss för att vi måste vänta. Nu är jag dock snart inne på sista terminen och vi har bestämt oss för att börja till våren/början av sommaren 2021. Då är jag färdig eller iaf nästan helt färdig med min utbildning. Men det känns så himla långt bort!! Vi hade egentligen tänkt börja skaffa barn i oktober i år, sköt sedan upp det till januari och nu har vi bestämt oss för att vänta minst till april/maj pga studierna... för vi vet ju att det är det bästa. Men mitt hjärta värker av längtan. Jag drömmer att jag plussar nästan varje natt. Jag inbillar mig att jag är gravid trots mina p-piller & blir alltid besviken när jag inser att så inte är fallet. Detta är inte likt någonting jag känt förut, det är så himla starka känslor och hur mycket jag än försöker fokusera på annat känns det som det inte går... Jag har aldrig velat någonting så mycket som jag vill det här. Jag känner ingen annan som längtar över huvud taget och har ingen förutom min sambo att prata med om detta. Därför vill jag höra om det finns fler som känt/känner som jag. Har ni barn idag? Hur har redan sett ut? Hur länge hade du barnlängtan innan du/ni började försöka bli med barn? Hur klarar man att vänta över huvud taget? Om jag endast hade lyssnat till hjärtat skulle vi börja försöka senast idag....

• Svar på tråden BARNLÄNGTAN!! Men måste vänta...
  • Kaarlssoon

Kan tillägga att min starka barnlängtan började redan i 20 års åldern så det har varit en ganska ensam resa med all längtan & denna eviga väntan på det enda man vill, eftersom ingen i min närhet har kunnat relatera.. många tårar & mycket frustration över att det inte varit rätt läge rent praktiskt, men våra hjärtan går ju nästan sönder för att vi vill detta så mycket. & trots att det närmar sig och bara är några månader kvar känns det nästan som att det inte går att vänta mer. Vi har ju redan väntat så länge så det är klart att man in i mellan åt vill chansa och börja nu direkt, men jag vet då att risken finns att man blir dålig under graviditeten & att jag kanske inte skulle orka slutföra mitt examensarbete vilket jag givetvis vill... men Ush va dä detta är jobbigt!!! Hade aldrig kunnat ana att man kunde känna såhär mycket längtan & ha så mycket känslor innan man ens påbörjat resan mot barn haha.. snälla säg att någon där ute kan relatera!!

• Kaarlssoon

Tack för era svar! Saken är att mycket jag/vi gjort de senaste åren i stort sett har varit för att vara redo för den här tiden, då vi var så säkra på att börja. Vi har sparat undan så mycket vi kunnat för bostad, och har nu båda två stora sparkonton. Jag har gått till kurator för att ta tag i mina psykiska besvär och mår generellt väldigt bra nu efter ett helt liv med ångestbesvär. Vi har köpt möbler för att få mer förvaringsutrymme, skrivit listor, ringt försäkringskassan... ja ni förstår haha. Vi trodde ju att Jag kanske skulle vara gravid redan nu. Jag vet att vi bör vänta ännu längre än till våren egentligen, men jag tror inte att det kommer hända. Min tanke är att fortsätta på det jobbet jag har nu & sedan söka jobb under en eventuell föräldraledighet inom det yrket jag utbildat mig till. För övrigt ett yrke som är högt eftertraktat just nu & förväntas vara många år framöver, så just den delen är jag inte orolig över. Vi har också kollat det där med SGI samt räknat ut på om vi skulle klarat oss på minsta föräldrapenning (om det i värsta fall skulle bli så) vilket vi skulle pga sambons lön. Jag förstår verkligen att det vore bättre att värna & va anställd under 1 år eller så först men jag tror verkligen att den delen kommer att lösa sig.

• Kaarlssoon

Jag är mycket väl medveten om att det kan ta lång tid, det räknar vi med. Jag är oroligt ödmjuk inför att kanske inte kunna få barn. Min mamma kämpade länge innan jag blev till genom IVF & har alltid fått höra att barn den enkla vägen är långt ifrån självklart. Jag har läst på ALLT man kan tänka sig de senaste 3 åren och gör redan allt jag kan för att optimera min hälsa. Sedan kommer ja börja med folsyra & andra vitaminer en månad innan vi börjar försöka för det är det jag blivit rekommenderad. Och jag kommer sluta på mina p-piller när vi börjar försöka eftersom man kan bli gravid direkt. Ägglossningen kommer visst igång direkt, däremot kan den vara oregelbunden i upp till ett halvår vilket kan göra det svårare att pricka in rätt dag. Men i början kommer vi bara ligga när vi vill ändå, & händer det direkt eller snabbt är vi jätte glada. Tar det längre tid är jag medveten om att det kan bli jobbigt men vi räknar med det.

Till dig som känner att det är en fis i rymden jämfört med din situation, jag beklagar att du har det tufft men du kan inte heller ta ifrån mig mina känslor över min egen situation. Jag söker inte precis medlidande. Jag tycker inte synd om mig själv, jag var bara ute efter att få prata med människor som känner igen sig då jag förutom min sambo är helt ensam i min situation, har ingen att prata med. Så jo, det är lite elakt att skriva det som att mina känslor inte räknas bara för att du och andra människor sitter i en annan sits. Men hoppas det löser sig för er!

• Kaarlssoon

Bara för att vi vill börja i april/maj räknar vi alltså verkligen inte med att bli gravida då. Vi RÄKNAR med att det kommer ta ett år minst, men vi måste ju planera in att det KAN gå på första försöket. Därför planerar vi ju utifrån att OM det blir på första försöket så måste det fungera med skolan.

Svar på tråden BARNLÄNGTAN!! Men måste vänta...