Inlägg från: Anonym (Hejhallå) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hejhallå)

BARNLÄNGTAN!! Men måste vänta...

Det som du skulle kunna tänka på och som inte framgår av dina inlägg är din ålder. Jag är nu 32 år och försöker få barn och ångrar lite att jag och sambon inte läste på mer om den kvinnliga fertiliteten tidigare. Jag var redo för barn tidigare än han, så fick glatt vänta. Hade han sett siffrorna på hur fertiliteten hos kvinnor går ner efter 25 så hade han kanske tänkt lite annorlunda (vi visste att den gick ner, men inte hur mycket). Samtidigt så behöver detta inte alls vara ett problem för dig. Tex så har alla mina fyra närmaste vänner (29-32 år) blivit gravida direkt.

Om ni ska köra enligt plan att börja försöka i april/maj så tycker jag det låter konstigt att du fortfarande äter p-piller. Det kan ta ett tag innan du får ägglossning efter att du slutat. Använd tiden till att lär dig om din menscykel. Hur lång lutealfas har du? Lär dig om fertilit sekret och hur du kan leva och äta för att öka chanserna att bli med barn när det är dags. Ett hett tips är att gå in och läsa på Vulverines hemsida. Särskilt om du tvivlar på varför du ska sluta med p-piller. Jag och min sambo körde med kondom i alla år och det har funkat kanon.

• Anonym (Hejhallå)
    Kaarlssoon skrev 2020-12-17 08:51:17 följande:

Jag är mycket väl medveten om att det kan ta lång tid, det räknar vi med. Jag är oroligt ödmjuk inför att kanske inte kunna få barn. Min mamma kämpade länge innan jag blev till genom IVF & har alltid fått höra att barn den enkla vägen är långt ifrån självklart. Jag har läst på ALLT man kan tänka sig de senaste 3 åren och gör redan allt jag kan för att optimera min hälsa. Sedan kommer ja börja med folsyra & andra vitaminer en månad innan vi börjar försöka för det är det jag blivit rekommenderad. Och jag kommer sluta på mina p-piller när vi börjar försöka eftersom man kan bli gravid direkt. Ägglossningen kommer visst igång direkt, däremot kan den vara oregelbunden i upp till ett halvår vilket kan göra det svårare att pricka in rätt dag. Men i början kommer vi bara ligga när vi vill ändå, & händer det direkt eller snabbt är vi jätte glada. Tar det längre tid är jag medveten om att det kan bli jobbigt men vi räknar med det.

Till dig som känner att det är en fis i rymden jämfört med din situation, jag beklagar att du har det tufft men du kan inte heller ta ifrån mig mina känslor över min egen situation. Jag söker inte precis medlidande. Jag tycker inte synd om mig själv, jag var bara ute efter att få prata med människor som känner igen sig då jag förutom min sambo är helt ensam i min situation, har ingen att prata med. Så jo, det är lite elakt att skriva det som att mina känslor inte räknas bara för att du och andra människor sitter i en annan sits. Men hoppas det löser sig för er!

Nej, det är inte alls säkert att ägglossningen kommer igång direkt. När jag tex slutade en gång i 21-årsåldern så tog det 4 månader innan jag fick mens. En ÄL ger alltid mens, alltså hade jag inte ÄL på 4 månader. 

Du gör såklart som du vill, men helt påläst verkar du tyvärr inte vara. Vi är många som tipsar dig om att sluta med p-piller, så det kan vara bra att ta en extra funderare kring detta istället för att säga emot. Här kan du tyvärr inte lyssna på vad den konventionella vården säger, dom har inte koll. 

Ni verkar ju ha en sund inställning till barnaskapandet och om chanserna att bli gravid, härligt att höra!
Svar på tråden BARNLÄNGTAN!! Men måste vänta...