• Anonym (Hej)
    Wed 16 Dec 2020 22:59
    1229 visningar
    23 svar
    23
    1229

    Gravid. Från när är min SGI skyddad?

    Det är 6 månader som gäller. Har du bf 8 juli så blir det 8 januari. Problemet är att Fk går efter det datum då får i moderskapsintyget. Vid rul kan ditt bf flyttas. Du kan bli flyttad tre veckor om du har otur. Detta behöver du gardera dig för. Med andra ord. Du kan inte lita på att din sgi är skyddad förens du fått ditt moderskapsintyg med bf-datum på.

    Jag har varit i kontakt med Fk många gånger Angpende detta, då jag ville säga upp mig från extraarbete, som räknades in i min sgi, så snart jag kunde med ha sgi skyddad.

    I praktiken kan du inte sluta jobba, eller ha sgi-skydd 6 månader före bf utan att riskera att du. Sgi inte är skyddad, eftersom du då inte gjort rul oh inte vet vad de kommer skriva för datum i ditt moderskapsintyg. Och försäkringskassans svar på detta är i princip att det är så reglerna ser ut.

    Jag fick mitt moderskapsintyg i vecka 14 eftersom jag bad dem göra mätningar så att jag kunde få det, med en månads uppsägning innebar det att jag jobbade sju dagar i veckan fram till vecka 18. Så för mig hade det verkligen varit fördel om Fk gått på det uträknade datumet och inte moderskapsintyget

  • Anonym (Hej)
    Fri 18 Dec 2020 08:35
    #5
    MiniNin skrev 2020-12-18 08:23:36 följande:

    Tack för ditt svar! Ska göra KUB när jag är i vecka 12+4 och då förstod jag det som att de kunde avgöra beräknad födsel. Men är det så att moderskapsintyget inte fås förrän efter RUL så lär jag få det i februari. Tror iofs att det är ganska omöjligt att jag blir flyttad mer än några dagar hit och dit då jag fick hjälp med ägglossningen och vet vilken helg jag hade den. Men får helt enkelt dubbelkolla med FK sen när jag har mer "kött på benen". Tack igen!


    Jag efterfrågade moderskapsintyg vid första ultraljudet som dock gjordes i vecka 13+. Jag gjorde inte kub så kunde styra så att det ultraljudet blev något senare. Hade jag gjort kub så hade jah inye kunnat få moderskapsintyget redan då, eftersom det hade varit för tidigt för att göra de mätningar som krävdes för det.

    Tyvärr finns det risk att du blir flyttad ändå. Jag har läst om flertalet personer som vet exakt när de haft ägglossning genom ägglossningstest och temp, men ändå blivit flyttade tre veckor. Säkert inte vanligt men du bör vara beredd på att det faktiskt kan hända.

    Ring stället där du ska göra ultraljud och kolla om

    Du kan få mätningar för att få moderskapsintyg redAn vid kub. De kan ju resonerar olika i olika län. Men du bör som sagt ha sagt till innan så att de i sådana fall kan göra rätt mätningar
  • Anonym (Hej)
    Fri 18 Dec 2020 08:43
    #7
    Alexi skrev 2020-12-18 08:37:40 följande:

    För att kunna nyttja den regeln om att gå ner i tid med sex månader före så kan du inte gå från annan SGI-skyddad period, så det är viktigt att du verkligen har koll på reglerna. 


    Men visst gäller det efter sjukskrivning, men inte efter arbetslöshet, studier och föräldraledighet? Jag har för mig det Iaf? Ts får naturligtvis kolla med Fk.
  • Anonym (Hej)
    Fri 18 Dec 2020 15:32
    #9
    Anonym (Anna) skrev 2020-12-18 14:43:06 följande:

    Förklara gärna hur det funkar? Alltså vad man får och inte.

    Jag kommer troligtvis bli sjukskriven inom kort för utmattning pga jobbet. Gissar på att bli hemma 2-3 mån. Ställer det till problem om jag behöver vara hemma senare pga tex foglossning säg två sista månaderna i graviditeten? Är väldigt tidigt i graviditeten just nu.


    Du måste ha arbetat 6 månader i följd innan 6 månader före graviditeten. Eller 6 månader innan du ska utnyttja skyddet. Har du med tre månader kvar till bf arbetat 6 månader, och innan dess exempelvis varit föräldraledig, så kan du de tre sista månaderna vara hemma och ha sgi skyddad.

    Den stora frågan är alltså vad du gjort de sex månaderna före 6 månader före bf? Har du varit sjukskriven? Kolla med fk om detta räknas som ?arbetad tid? det tror jag att det gör, och isf är din sgi skyddad från 6 månader före bf. Har du däremot varit föräldraledig så omfattas du inte av skyddet de 6 sista månaderna, eftersom du då använder dubbla sgi-skydd
  • Anonym (Hej)
    Fri 18 Dec 2020 15:36
    #10
    Anonym (Anna) skrev 2020-12-18 14:43:06 följande:

    Förklara gärna hur det funkar? Alltså vad man får och inte.

    Jag kommer troligtvis bli sjukskriven inom kort för utmattning pga jobbet. Gissar på att bli hemma 2-3 mån. Ställer det till problem om jag behöver vara hemma senare pga tex foglossning säg två sista månaderna i graviditeten? Är väldigt tidigt i graviditeten just nu.


    Om du specificerar din situation kan jag kanske hjälpa dig mer. Men annars är ett hett tips att ringa Fk
  • Anonym (Hej)
    Fri 18 Dec 2020 18:10
    #13
    MiniNin skrev 2020-12-18 17:58:02 följande:

    Undrar vad det är för mätningar som görs speciellt för moderskapsintyg? Tänker att de mäter fostret och får fram BF vid alla ultraljud men att det kan skilja lite grann?


    Att de hos oss hävdade att det inte gick att göra tidigare var för att fostret var för litet för att då korrekt mätning. Men vi fick som sagt moderskapsintyg på ultraljud i vecka 13+ men hade inte kunnat få det tidigare. Tänker att det inte skadar att du är tydlig innan om att du änskar intyg.

    Angående sgi. Är du sjukskriven är din sgi skyddad. Och även när du är inskriven hos arbetsförmedlingen som arbetssökande.

    Det du bör vara observant på är 240-dagarsvillkoret
  • Anonym (Hej)
    Fri 18 Dec 2020 18:34
    #15
    MiniNin skrev 2020-12-18 18:28:28 följande:
    Jag ska höra mig för ifall det går att få intyg vid KUB, annars får jag snällt vänta. Vad jag har förstått kan man vara fortsatt sjukskriven utan ersättning och att den då är skyddad och precis som du skriver, skyddad när man är inskriven och söker jobb. Men de två tillsammans? Det är frågan om det är möjligt. Allt jag vill är att skydda SGIn så kommer ju göra det jag kan, och ta reda på det jag kan, för att göra just det. Tack för dina svar!

    Tänker att jag efter KUB (när man vet att allt är bra med fostret) ska höra av mig med alla mina frågor till FK. Men bra att få höra lite från andra innan :)
    Sjukskriven och arbetssökande lär du inte kunna vara oavsett? Har du passerat dina 180 dagar så att fk tycker att du ska stå till arbetsmarkandens förfogande? Du vet om att du har rätt att ta tjänstledigt från din anställning och söka nytt arbete när anlednigen är hälsoskäl?
  • Anonym (Hej)
    Sat 19 Dec 2020 09:13
    #18
    Anonym (Anna) skrev 2020-12-19 09:08:49 följande:

    Jag är tillsvidareanställd och har arbetat 100% senaste 4 åren sen min examen. Bytte jobb tidigare i år och tyvärr inte hamnat på ett bra ställe så jag känner att jag verkligen är på väg gå in i väggen. Har ett flertal utmattningssymptom och skulle behöva kontakta en läkare inom kort innan jag kraschar.

    Precis blivit gravid med första barnet och därför orolig om en sjukskrivning på några månader för utmattning skulle ställa till det för mig gällande sig om jag skulle behöva gå hem senare i graviditeten pga tex foglossning eller någon annan gravidkrämpa.


    Det tror jag absolut inte att det gör. Kolla med fk så att det inte påverkar om 240-dagars är uppfyllt.

    Det som kan bli problem är om du blir sjukskriven länge under graviditeten. När du varit sjukskriven i 180 dagar så ska du prövas mot hela arbetsmarknaden. Med andra ord kan fk krävs att du är arbetssökande istöööet för sjukskriven. Men. Om man beräknas kunna återgå i sitt arbete inom typ 360 dagar så ska man få fortsatt sjukskrivning ändå, men kan absolut skapa en situation där man blir tvungen att bråka
  • Anonym (Hej)
    Sat 19 Dec 2020 12:01
    #20
    MiniNin skrev 2020-12-19 11:52:40 följande:

    Jag har sedan länge passerat 180 dagars sjukskrivning och det har varit en bergochdalbana sedan jag först blev sjukskriven. Är utmattad. Det har inte varit aktuellt att söka nytt arbete då man tidigare prövat mig mot hela arbetsmarknaden och kommit fram till att jag haft samma besvär och arbetsförmåga i annat yrke. Men i somras tvärvände FK och utreder nu min rätt till sjukpenning. Så tvingas jag till att söka nytt arbete när jag blir av med ersättningen så är det väl det som händer. Men vem vill anställa en utmattad, fortfarande nedsatt arbetstagare, som dessutom är gravid? Det ska bli...intressant.


    Supertråkihy att höra. Är du med u försäkringskassanupproret på fb? Tror

    Kanske du kan få tips där. Jag antar att du överklagar beslutet?

    Jag tror det ska finnas ett rättsfall som

    Konstaterat att Fk faktiskt måste kunna hänvisa till existerande jobb på arbetsmarknaden
Svar på tråden Gravid. Från när är min SGI skyddad?