• Wed 16 Dec 2020 21:33
    5326 visningar
    11 svar
    11
    5326

    Fryst lax-->tinad i kyl-->gravad-->frysa in igen. Går det?

    Jag har en, ca 1,2 kg, laxsida i frysen som jag har tänkt whiskeygrava. Det skulle underlätta massor om jag kunde göra det i typ imorgon/övermorgon och sen skiva upp den för att sen frysa ner igen till jul/nyår. Går det ens? Eller är det helt åt helvete att göra så?

    Ni som "kan mat", vad tror ni?

  • Svar på tråden Fryst lax-->tinad i kyl-->gravad-->frysa in igen. Går det?
  • Mascar­aklump­ar
    Wed 16 Dec 2020 22:35
    #1

    Har du köpt den fryst och hela tiden håller den kall så går det bra. Man ska inte frysa om sådant som legat i rumstemperatur.

    www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/tillagning-hygien-forpackningar/avsvalning-forvaring/forvaring

  • Mascar­aklump­ar
    Wed 16 Dec 2020 22:36
    #2

    Sen hade jag nog väntat med skrivningen tills precis innan den ska ätas.

  • Thu 17 Dec 2020 09:38
    #3

    Äsch då, den var färsk då jag köpte den. Åkte då in i frysen i väntan på gravning.
    Men då får jag väl grava precis innan jul då. Fast förresten, hur länge håller en gravad lax i kylskåpet, tro? Kanske den ändå hinns ätas upp innan nyåret om jag gravar den nu. Vad tänker du om det?

  • Thu 17 Dec 2020 10:00
    #4

    Ta fram den i helgen och grava så håller den till nyår, det skall jag göra! 

  • Thu 17 Dec 2020 10:25
    #5

    Håller efter gravning 1-2 veckor i kyl. Hade du inte fryst den redan hade den hållit i upp till 3 månader i frys.

    www.recepten.se/recept/gravad_lax.html

  • Thu 17 Dec 2020 11:03
    #6
    +1

    Tack, alla ni för engagemanget i min lilla firre!Skrattande

    Den kommer att gravas i helgen, sen får vi tugga lax för glatta livet. Blir nog bra, det. God Jul på er! Tomte

  • Thu 17 Dec 2020 11:22
    #7

    Behöver du hjälp att äta upp den kan du ju skicka några hundra gram till oss som svarat ;) :D Lycka till.

  • Thu 17 Dec 2020 20:30
    #8

    Haha... det skulle var snyggt, visst!? Cool Nu har jag för övrigt bestämt mig att inte grava hela 1,2 kg, det blir nog lite lax i ugnen av halva till middag i helgen. Skrattande

    Kanske nästa jul... Flört

  • Fri 18 Dec 2020 12:55
    #9

    Läste på lite för jag blev själv nyfiken:

    Man ska inte återfrysa lax.

    Ett tips var att man istället för att frysa den innan gravningen fryser den efter. På så sätt dödar man eventuella parasiter och kan grava lång tid innan.

    Gravad lax håller i en vecka i kylen.


    Korrekturläser som en kratta
  • Fri 18 Dec 2020 12:56
    #10

    Obs. Ser att du redan fått i stort sätt samma svar redan ^^


    Korrekturläser som en kratta
  • Fri 18 Dec 2020 22:35
    #11

    Tack ändå för att du engagerade dig! Jag tänker att det kanske gagnar någon annan som har samma fundering i framtiden. Hjärta

Svar på tråden Fryst lax-->tinad i kyl-->gravad-->frysa in igen. Går det?