• Thu 17 Dec 2020 10:26
    746 visningar
    4 svar
    4
    746

    Efterarvinge till arv med fri förfoganderätt

    Min farbror avled för ett antal år sedan.
    Hans fru fick då ärva hans förmögenhet med fri förfoganderätt.
    Jag skulle sedan ärva min farbror när hans fru gått bort.
     
    Nu har frun avlidit och har efterlämnat sig ett eget testamente.
    I testamentet står det att jag som efterarvinge till min farbror redan fått ut min arvslott. Detta påstående är helt fel.
    Har varit i kontakt med en jurist som ska tillvarata mina intressen. 
    Frågar juristen om jag verkligen ska godkänna testamentet. Juristen säger att det inte behövs då jag ärver efter min farbrors testamente ? och inte efter hans frus testamente.
    Vad juristen dock aldrig säger ? är att man även behöver klandra testamentet om man anser det vara fel. Annars blir det per automatik godkänt efter 6 månader. Så nu har fruns testamente vunnit laga.
     
    Nu hävdar arvingarna till min farbrors fru, att jag redan fått ut hela mitt arv trots att så inte är fallet.
     
    Vad händer nu, har jag förlorat hela mitt arv då jag inte klandrade testamentet med det felaktiga påståendet? Eller är det så att oavsett vad frun skriver i sitt testamente, så utgår mitt arv från min farbrors testamente?
    Riskerar jag nu att bli helt arvs- och lottlös?
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-12-17 10:27
    Det verkar som att två bindestreck har förvandlats till frågetecken i texten.
  • Svar på tråden Efterarvinge till arv med fri förfoganderätt
  • Thu 17 Dec 2020 10:38
    #1

    Du måste prata med juristen igen.

  • Thu 17 Dec 2020 10:41
    #2

    Normalt så är du ju inte arvinge efter din farbror, finns det något specifikt testamente han skrivit där han gör dig till arvinge av specifika saker?

  • Thu 17 Dec 2020 11:15
    #3

    Tack för svar!


    Det som står i min farbrors och hans frus gemensamma testamente är i kort följande:


    "Den av oss som överlever den andre skall erhålla den först avlidnes hela kvarlåtenskap med fri förfoganderätt.


    Efter bådas vårt frånfälle skall hälften av boets tillgångar som anses tillhöra "NN min farbror" delas lika mellan "NN jag" och "NN min far".


    Det tydliggörs även att de delar som anses tillhöra frun ska ärvas av hennes arvingar, som är specificerade i testamentet.


    Men min far är redan avliden varav jag blir ensam arvinge av min farbror. Då jag inte har några syskon.


    Sen står det lite om att det man ärver är enskild egen dom, att om de testamentariska arvingarna hunnit avlida så ska deras bröstarvingar ärva istället, och lite andra juridiska formaliteter.


    Men därefter har frun skrivit ett eget testamente, där hon felaktigt skriver att jag redan fått ut hela arvet efter min farbror. Detta testamente har jag inte klandrat, då jag helt saknade kunskap om detta och då juristen inte nämnde något om att klandra.


    Är jag nu helt borta ur matchen eller är det som juristen anser, att fruns testamente inte spelar någon roll för min del då mitt arv utgår från deras gemensamma testamente som farbror och hans fru skrev tillsamman?


     

  • Thu 17 Dec 2020 11:24
    #4

    Prata med din jurist igen och se till att du förstår. Har du inget förtroende för din jurist byt. Sånt här blir lätt lite krångligt avseende på hur läget var när din farbror dog, bodelning, arvskiften, laglotten mm.

    Glada juristamatörer på fl som saknar all information kan lätt hamna fel.

Svar på tråden Efterarvinge till arv med fri förfoganderätt