• Anonym (Ok)

Sätta gränser på jobbet

Varför blir kunder arga när man börjar sätta gränser pga stress? Jobbar inom industrin, delvis med tjänster som betalas av andra företag.

Har jobbat där många år och varit väldigt tillmötesgående (enligt chefen för mycket). Kraven har ökat, just nu på den nivån att jag skulle behöva bryta mot arbetsplatsen regler alternativt jobba gratis. Jag säger nej till detta och då blir kunderna arga.

Chefen försöker säga ifrån, men kunderna blir irriterade och det hamnar på mig.

Hur står man ut med kundernas irritation och ilska?

• Svar på tråden Sätta gränser på jobbet
  • Anonym (kundservice)

En bra strategi är att säga "jag förstår".

"Jag förstår verkligen att du är irriterad, det skulle jag också vara i din situation. Tyvärr kan vi inte genomföra/leverera xxx innan den 1 februari. Jag tar gärna med dina synpunkter till våra interna möten så att vi kan förbättra servicen till våra kunder. God jul!"

Eller något liknande. Kunder är jobbiga, så är det bara. Skönt att jag inte jobbar med kunder längre. 

• Anonym (ooo)
    Anonym (Ok) skrev 2020-12-17 14:55:04 följande:

Varför blir kunder arga när man börjar sätta gränser pga stress? Jobbar inom industrin, delvis med tjänster som betalas av andra företag.

Har jobbat där många år och varit väldigt tillmötesgående (enligt chefen för mycket). Kraven har ökat, just nu på den nivån att jag skulle behöva bryta mot arbetsplatsen regler alternativt jobba gratis. Jag säger nej till detta och då blir kunderna arga.

Chefen försöker säga ifrån, men kunderna blir irriterade och det hamnar på mig.

Hur står man ut med kundernas irritation och ilska?

fråga om de själva skulle vilja jobba gratis eller bryta mot regler på sina egna arbetsplats, så kanske de fattar 
  • Anonym (Kundmottagare)

Om man varit tydlig med innan kunden beställt jobbet att under rådande omständigheter så är det längre leveranstid så brukar det aldrig vara några problem. Har kunden blivit lovad leverans ett datum ni inte kan uppfylla har kund naturligtvis rätt att bli irriterad och du bör be om ursäkt och göra allt du kan för att hålla kunden nöjd för att behålla kunden.
    Jag brukar alltid säga att det är leverans nån vecka senare än vad som är beräknat för att ha lite spelrum om något går snett och kunderna blir alltid glada när leverans sker tidigare än tänkt.

• Anonym (Ok)
    Anonym (Kundmottagare) skrev 2020-12-17 19:40:06 följande:

Om man varit tydlig med innan kunden beställt jobbet att under rådande omständigheter så är det längre leveranstid så brukar det aldrig vara några problem. Har kunden blivit lovad leverans ett datum ni inte kan uppfylla har kund naturligtvis rätt att bli irriterad och du bör be om ursäkt och göra allt du kan för att hålla kunden nöjd för att behålla kunden.

Jag brukar alltid säga att det är leverans nån vecka senare än vad som är beräknat för att ha lite spelrum om något går snett och kunderna blir alltid glada när leverans sker tidigare än tänkt.

Problemet är att kunderna kräver jobb utfört utan att det finns giltig beställning. Har tidigare gett med mig för att de lovat att en beställning kommer, men sen har det aldrig kommit och vi har inte fått betalt för utfört arbete. Nu säger jag nej att utföra något arbete innan vi fått formell beställning. Kunderna får då mycket kritik internt för att de inte levererar.
  • Anonym (J)
    Anonym (Ok) skrev 2020-12-17 21:24:23 följande:
    Problemet är att kunderna kräver jobb utfört utan att det finns giltig beställning. Har tidigare gett med mig för att de lovat att en beställning kommer, men sen har det aldrig kommit och vi har inte fått betalt för utfört arbete. Nu säger jag nej att utföra något arbete innan vi fått formell beställning. Kunderna får då mycket kritik internt för att de inte levererar.

De blir arga för att villkoren förändrats. Tidigare har de kunnat räkna med att du gör gratisjobb åt dem och då känner de sig lurade när du plötsligt börjat säga nej. Men håll ut! Är du konsekvent så lär de sig snart att de villkor som gäller är de som finns i kontraktet.
  • Anonym (F)
    Anonym (J) skrev 2020-12-18 04:27:11 följande:

De blir arga för att villkoren förändrats. Tidigare har de kunnat räkna med att du gör gratisjobb åt dem och då känner de sig lurade när du plötsligt börjat säga nej. Men håll ut! Är du konsekvent så lär de sig snart att de villkor som gäller är de som finns i kontraktet.

Precis så. Sluta överleverera och jobba gratis. De kör med TS för att hen låtit dem göra det. Att jobba gratis är inget som gynnar vare sig TS, arbetsgivaren eller kunden i förlängningen.

Från och med nu är det formell beställning som gäller och var konsekvent. Det lugnar ner sig snart.
  • Fiona M
    Anonym (Ok) skrev 2020-12-17 21:24:23 följande:

Jag förstår inte problemet med att vara tydlig med att de måste göra en beställning/betala för arbete.
Svar på tråden Sätta gränser på jobbet