• Jag83

    Skaffa häst med småbarn och kontorstider

    Hej! Funderar på att skaffa häst och jag vill gärna höra hur ni med små barn och kontorstider tycker att det fungerar. Skulle absolut behöva medryttare eller liknande samt plats i stall med mycket service. Är det värt det eller blir det mest en börda? Skulle gärna vänta men har ju hittat den goaste hästen.

  • Svar på tråden Skaffa häst med småbarn och kontorstider
  • Dexter dot com
    Jag83 skrev 2020-12-17 21:55:56 följande:

    Hej! Funderar på att skaffa häst och jag vill gärna höra hur ni med små barn och kontorstider tycker att det fungerar. Skulle absolut behöva medryttare eller liknande samt plats i stall med mycket service. Är det värt det eller blir det mest en börda? Skulle gärna vänta men har ju hittat den goaste hästen.


    Det beror ju helt på om du tycker det är värt att lägga 2-3 timmar varje dag efter jobbet i stallet, rida i mörker (om du inte har tillgång till upplyst paddock), komma hem när barnen lagt sig osv. Att hitta en pålitlig medryttare som behandlar hästen bra är inte det lättaste så räkna med att sköta det hela själv och känner du att det blir för mycket så avstå hellre än att du köper hästen, inte hittar nån medryttare och då inser att det blir för mycket.

    Jag hjälpte grannen med hennes hästar 3-4 dagar i veckan och det var ofta motigt att komma iväg under vinterhalvåret just pga mörkret och att det faktiskt tar hela kvällen- rida och sen hem och sova. Har man sen barn tror jag det kan bli stressigt om du nu inte har en partner som tycker det är helt ok att ha barnet större delen.
  • Anonym (Luttrad hästägare)

    Svårt att svara på, det beror ju på hur du prioriterar din tid och dina pengar, och även på hur er vardag ser ut.

    Fundera igenom hur logistiken för en helt vanlig vardag skulle se ut, hämta /lämna, jobba, mellis /middag /nattning, hästen /stallet 1-3h.

    Lite saker att fundera på:

    Har du (och pappan?) flexibla arbetstider? Kan du till exempel rida vissa mornar, pappa lämnar barnen, du åker tidigt till stallet? Du hämtar sen och har EM med barnen?

    Hur lång restid har du till /från stallet? Till /från jobb /förskola?

    Kommer du ha restid till träningar (med transport alltså) eller finns ridhus /träningar där du kommer stå uppstallad?

    Hur ser stallrutinerna ut? Mocka, väga hö /kraft, in- /utsläpp /fodringar på schema?

    Hur ser din ekonomi ut? Har du råd att hålla hästen (stallhyra, försäkring, hovslagare, veterinär, vaccination, avmaskning, foder /mineraler, utrustning... mm mm) utan att det går ut över familjen? Har du råd med träningar /kurser /tävlingar?

    Hästägare är man 24/7 365 dagar per år så fundera igenom allt ordentligt så att du har koll :)

  • Jag83

    Tack för input. Ekonomin har jag koll på. Jag är mest intresserad av andras erfarenheter kring att ha häst och barn.

  • Anonym (Luttrad hästägare)
    Jag83 skrev 2020-12-18 17:51:31 följande:

    Tack för input. Ekonomin har jag koll på. Jag är mest intresserad av andras erfarenheter kring att ha häst och barn.


    Ok. Vad är det du vill veta då, mer specifikt? Jag har tre barn.
  • Anonym (H)

    Nej nej nej

    När barnen är större, absolut.

    Men jösses, livet är väl svårt att få ihop redan som det är?

  • Jag83
    Anonym (Luttrad hästägare) skrev 2020-12-18 20:38:18 följande:

    Ok. Vad är det du vill veta då, mer specifikt? Jag har tre barn.


    Känner du att hästen ger mer än den tar? Skulle du skaffa häst med facit i hand? Är det så härligt med häst att det är värt pysslandet? Etc.
  • Jag83
    Anonym (H) skrev 2020-12-18 20:40:23 följande:

    Nej nej nej

    När barnen är större, absolut.

    Men jösses, livet är väl svårt att få ihop redan som det är?


    Vilken ålder skulle du säga? Tänker att dottern oxå skulle ha behållning av hästen.
  • Anonym (Luttrad hästägare)
    Jag83 skrev 2020-12-18 22:39:56 följande:

    Känner du att hästen ger mer än den tar? Skulle du skaffa häst med facit i hand? Är det så härligt med häst att det är värt pysslandet? Etc.


    Jag83 skrev 2020-12-18 22:39:56 följande:

    Känner du att hästen ger mer än den tar? Skulle du skaffa häst med facit i hand? Är det så härligt med häst att det är värt pysslandet? Etc.


    Svårt att svara på, jag har haft häst så många år så jag är så van vid det.... och maken är ju också van vid det......

    Har i alla fall alltid uppskattat tiden med mina hästar men jag har ändå aldrig varit en sådan hästägare som ägnat exakt all fritid åt hästen. Jag har varit i stallet kl 5 och ridit på morgonen om det varit aw på jobbet, typ, och jag har andra fritidsintressen också.

    I alla fall kan jag ju berätta hur det var just med mitt engagemang i hästar när barnen var små. Min dåvarande häst blev tyvärr skadad och fick senare tas bort, och jag har bara haft unghäst samtidigt som småbarn. Inte häst i full träning.

    I alla fall. Som gravid, inga problem. Lätta graviditeter ingen foglossning eller så. Kunde vara i stallet och fixa som vanligt (mockning, väga kraft/hö, fodringar, in/utsläpp) ända in i det sista. Hade unghäst så det var bara promenad, tömkörning, löshoppning och sånt.

    Föräldraledig med ett barn var ju toppen, jag var mycket i stallet. Hade alltid dottern med och det var plättlätt. Hade en extra vagn som stod på logen och fick bli inpyrd med hästlukt. Men jag hade ju unghäst som sagt så det var ju enkla grejer med hästen, ingen ridning.

    Stallägaren gick på promenad med dottern ibland så jag kunde få en halvtimme själv. Hade också mycket hjälp av stallägaren, hon kunde tömköra + mocka /göra foder om jag bad henne.

    Hästen kördes in och reds in bortlämnat hos proffs när dottern var liten. Att göra det själv hade blivit för krångligt.

    När dottern hade skolats in jobbade jag heltid på kontor men med mycket flexibla arbetstider. Jag var antingen i stallet tidigt på morgonen (vid 5-6) om pappan lämnade, eller direkt efter jobbet om pappan hämtade. Äldsta dottern var ofta med i 2-3 årsåldern, då blev det pyssel och promenad.

    Bytte sen stall till ett med mer service. Fick lite längre till stallet, men behövde inte ta schema på samma sätt. Hade ju fortfarande en väldigt ung häst så det var ju inte någon hård ridning med långa pass. Även här fanns det möjlighet att stallägaren tog till exempel en tömkörning eller löshoppning utan mig.

    Det rullade på bra rent praktiskt men han blev tyvärr halt och då upptäcktes lösa benbitar när han var nyss 5 år. Så då började det med en oändlig rad av operationer, behandlingar, klinikbesök. Lämnade bort honom till ett konvalescentstall med helinackordering. Så då var jag i praktiken hästlös till vardags.

    På klinikbesöken hade jag med mig båda barnen och en medhjälpare flera gånger, det gick bra.

    Nu följde en lång tid av behandlingar, bra perioder, halt igen, nya behandlingar, ny konvalescenstid.... Till slut blev han utdömd och fick tas bort.

    Vi hade en liten medryttarponny 2 dgr/vecka under några år, jag blev gravid och fick trean under den perioden. Sen hade vi en större ponny några år där vi var delfodervärd, vi hade henne 2-7 dagar/vecka beroende på ägarens jobbschema. Red ofta tidiga mornar de perioder vi hade henne varje dag, det gick i alla fall bra med 7dgr/vecka och tre barn. Men jag har som sagt väldigt flexibla jobbtider.

    Efter det har jag och äldsta dottern tittat lite på att köpa häst igen - mina två andra barn rider inte - men det är mycket som ska klaffa. Plus att jag drar mig av två anledningar, dels för att det blir så extremt jobbigt och ofta långdraget om det blir skador. Dels för att en häst drar så enormt mycket resurser, i både tid och pengar, från resten av familjen.

    Lycka till hur du än gör! Hästar är roligt! Men också krävande på många sätt.
  • Anonym (Luttrad hästägare)

    Insåg att jag glömde en medryttarponny :) min yngsta dotter red faktiskt rätt länge, vi hade en schettis vissa dagar parallellt med stora ponnyn ca 1 år. Det var väldigt kul faktiskt, antingen red båda flickorna och jag gick eller så red min äldsta och jag och yngsta dottern körde shettisen. Det var faktiskt jättekul. Men sen tröttnade yngsta dottern på hästar. Så det var bara något år.

  • Jag83

    Stort tack för utförligt svar ???? Ska ta några veckor och varje dag fundera på om det är skönt att slippa åka till stallet eller om det är trist att inte ha nån häst att åka till.

  • Anonym (Box)

    Ska du ha hästen på box eller lösdrift? Har du box är det ju insläpp, utsläpp, fodring och mockning varje dag. Lösdrift kanske du bara behöver mocka 1-2 gånger i veckan. Vi har lösdrift och ägarna kommer ut 1 gånger i veckan och mockar, tar runt 1-2 timmar. Så resterande tid kan bara vara ridning eller vad man nu gör.

  • Anonym (Vitnos)

    Har du i nuläget en massa dötid varje dag som du inte vet var du ska göra av? I så fall kan det ju funka. Jag jobbar deltid och har två barn och känner inte att jag har tid över till en katt. :)

  • Seven Costanza

    Hade häst i tjugo år innan jag fick barn - sålde som gravid pga utlandsflytt. Har nu en fyraårig son och känner ännu inte precis att det finns några timmar över till häst. Jag jobbar 80% men min man jobbar mycket så det känns inte görbart tyvärr.

Svar på tråden Skaffa häst med småbarn och kontorstider