• Thu 17 Dec 2020 22:31
    5092 visningar
    9 svar
    9
    5092

    Samlad tråd: Spolning av äggledare

    Hej,

    Tänkte göra ett försök till en samlad tråd kring spolning av äggledare. Mest för att kunna ge lite stöd till de som i framtiden ska lägga sig i gynstolen och få saltlösning flödande genom livmodern. Hoppas vi kan hjälpas åt!

    Svara på följande:

    1. Gjorde det ont?

    2. Blödde du efteråt?

    3. Hade du ont eller andra besvär efteråt?

    4. Hittade dom någonting under spolningen?

    5. Vilka rekommendationer gav vården dig inför och efter?

    6. Och till 100-poängsfrågan: blev du gravid efteråt?

  • Svar på tråden Samlad tråd: Spolning av äggledare
  • Thu 17 Dec 2020 22:47
    #1

    Mina svar:

    1. Det gjorde bara ont när de stack in slangen genom cervix, stack till av stark menssmärta typ. Därefter kändes det inget.

    2. Hade blod-blandade flytningar i lite mindre än ett dygn.

    3. Nej.

    4. I äggledarna flöt det på bra. Däremot såg läkaren att slemhinnan var ojämn. Sa att det kunde vara polyper, men att det inte gick att avgöra. Hon ville att jag skulle ta gulkroppshormon/syntetiskt progesteron i tio dagar för att sedan komma tillbaka för en ny spolning och då se om det fortfarande såg ojämnt ut. Om det fortfarande var ojämnt då skulle man gå vidare med hysteroskopi. Jag valde att inte ta gulkroppshormonet då, utan vill förstå mer först vad det kan ha för effekt för mina egna hormoner innan jag bestämmer mig. Kom även överens med läkaren efter en telefontid att jag kan komma tillbaka för en andra spolning utan att ta pillerna om jag vill, vilket kändes skönt. Känns inte lockande med hysteroskopi, men samtidigt kanske det kan hjälpa oss bli gravida. Who knows.

    5. Två Alvedon en timme innan. Inget sex på ett dygn. Sitt ner i väntrummet 10-15 min efter (behövdes inte för mig).

    6. Vet inte! Gjorde spolningen för två veckor sedan och är nu inne på the-two-week-wait.

  • Thu 17 Dec 2020 23:12
    #2
    zelling skrev 2020-12-17 22:31:55 följande:

    Hej,

    Tänkte göra ett försök till en samlad tråd kring spolning av äggledare. Mest för att kunna ge lite stöd till de som i framtiden ska lägga sig i gynstolen och få saltlösning flödande genom livmodern. Hoppas vi kan hjälpas åt!

    Svara på följande:

    1. Gjorde det ont?

    2. Blödde du efteråt?

    3. Hade du ont eller andra besvär efteråt?

    4. Hittade dom någonting under spolningen?

    5. Vilka rekommendationer gav vården dig inför och efter?

    6. Och till 100-poängsfrågan: blev du gravid efteråt?


    1. Det gjorde fruktansvärt ont. Jag skrek av smärta och bad de sluta tom men jag valde att stå ut då det strax skulle vara över.

    2. Kommer inte ihåg..

    3. Var öm i magen efteråt.

    4. Nej, fri passage i båda äggledarna.

    5. Fick nån smärtstillande innan men det hjälpte verkligen 0.

    6. Blev gravid - inte den månaden men månaden efter. Vet inte om det berodde på spolingen eller bara tur, eftersom jag hade fri passage i äggledarna.
  • Fri 18 Dec 2020 07:44
    #3

    1. Väldigt obehagligt. Smärtsamt men inte i närheten av att släppa cystor som jag gör vid varje menstruation annars. Så överkomligt helt klart.

    2. Nej, ingen blödning.

    3. Öm i hela området men inte ont eller besvär. Läckte lite vätska resten av dagen så en binda var att föredra haha

    4. Hittade ingenting, fri passage och allt såg bra ut. Däremot gissar jag att det fungerade som en rengöring efter vad som hände sen :)

    5. Två Alvedon innan, det var allt.

    6. Blev gravid på andra försöket efter spolningen. Efter att ha försökt väldigt aktivt med ÄL-test, temp, rosenrot och bra kost ett bra tag. Jag tror absolut att det har med spolningen att göra men det kan man ju bara gissa :)

  • Fri 18 Dec 2020 09:56
    #4

    1. Gjorde det ont?
    -Ja

    2. Blödde du efteråt?
    -Lite i ett par dagar

    3. Hade du ont eller andra besvär efteråt?
    -Ja, en hel del smärta. Inga andra besvär.

    4. Hittade dom någonting under spolningen?
    -Helt blockerade äggledare, hade inte passage alls på någon sida pga sammanväxningar. 

    5. Vilka rekommendationer gav vården dig inför och efter?
    -Enbart typ panodil. 

    6. Och till 100-poängsfrågan: blev du gravid efteråt?
    -Nej, fick remiss till IVF

  • Fri 18 Dec 2020 12:38
    #5
    zelling skrev 2020-12-17 22:31:55 följande:

    Hej,

    Tänkte göra ett försök till en samlad tråd kring spolning av äggledare. Mest för att kunna ge lite stöd till de som i framtiden ska lägga sig i gynstolen och få saltlösning flödande genom livmodern. Hoppas vi kan hjälpas åt!

    Svara på följande:

    1. Gjorde det ont?

    2. Blödde du efteråt?

    3. Hade du ont eller andra besvär efteråt?

    4. Hittade dom någonting under spolningen?

    5. Vilka rekommendationer gav vården dig inför och efter?

    6. Och till 100-poängsfrågan: blev du gravid efteråt?


    1. Nej kändes inte alls.

    2. Nej.

    3. Nej.

    4. Nej, gyn kallade min livmoder och äggledare för ett skolboksexempel. Typ perfekt med andra ord.

    5. Två Alvedon en timme innan. Inget sex eller bad ett par dagar efter.

    6. Nej. Fick barn via IVF.
  • Fri 18 Dec 2020 21:40
    #6
    zelling skrev 2020-12-17 22:31:55 följande:

    Hej,

    Tänkte göra ett försök till en samlad tråd kring spolning av äggledare. Mest för att kunna ge lite stöd till de som i framtiden ska lägga sig i gynstolen och få saltlösning flödande genom livmodern. Hoppas vi kan hjälpas åt!

    Svara på följande:

    1. Gjorde det ont?

    2. Blödde du efteråt?

    3. Hade du ont eller andra besvär efteråt?

    4. Hittade dom någonting under spolningen?

    5. Vilka rekommendationer gav vården dig inför och efter?

    6. Och till 100-poängsfrågan: blev du gravid efteråt?


    1. Gjorde lite ont när dem tryckte in vätskan, kändes som mensvärk.

    2. Nej lite blodblandad flytning.

    3.Nej.

    4. Nej

    5. 2alvedon innan besöket. Inget samlag på ett dygn.

    6. Nej gjort 4 st.
  • Wed 23 Dec 2020 23:29
    #7

    1. Gjorde skitont! Blev helt svimfärdig. Var det värsta jag varit med om. Skulle kunna likställa det med när min blindtarm sprack.

    2. Väldigt lite. Någon fläck bara.

    3. Hade ont hela kvällen samma dag. Hade en molande värk som höll i sig några dagar efter det.

    4. Inget, allt såg bra ut och flödet såg bra ut. Inga stopp.

    5. Inget... jag ringde och frågade dagen innan då jag googlat en del. Då sa de att jag kunde ta alvedon innan. Hjälpte inte direkt något..

    6. Nej. Min menscykel betedde sig jättekonstigt 3 månader efter. Sen blev den normal igen. Vi båda har helt normala prover och allt ser bra ut, men ändå blir vi inte gravida...

  • Thu 24 Dec 2020 08:21
    #8

    1. Gjorde det ont?

    Ja det var båda lite obehagligt och gjorde ont.

    2. Blödde du efteråt?

    Nej, möjligtvis lite spotting.

    3. Hade du ont eller andra besvär efteråt?

    Lite molvärk och obehagskänsla.

    4. Hittade dom någonting under spolningen?

    Nej allt var bra.

    5. Vilka rekommendationer gav vården dig inför och efter?

    De skrev ut en värktablett och antibiotika inför spolningen, annars inget.

    6. Och till 100-poängsfrågan: blev du gravid efteråt?

    Ja men först ca halvåret senare så det hade nog inget med spolningen att göra.

  • Wed 23 Mar 2022 08:04
    #9
    Svara på följande:

    1. Gjorde det ont?svar-det kändes inte specielt mycket. Spolningen och införandet avslangen kändes minst för mig. Ondast tyckte jag sjlva instrumentet som öppnarr slidan gjorde då han slog till livmoderhalstappen med den av mistag,

    2. Blödde du efteråt? Ja en liten blödning

    3. Hade du ont eller andra besvär efteråt?svar-mensvärksaktigt underproceduren. men det släppte nästan helt omgående efter. 1 dygn senare känner jag inget längre. 

    4. Hittade dom någonting under spolningen?svar-nej allt såg bra ut

    5. Vilka rekommendationer gav vården dig inför och efter?svar- att ta naproxen då det är muskelavslappnande.

    6. Och till 100-poängsfrågan: blev du gravid efteråt?svar-del av fertilitetsutredning. Gjorde den igår så inte ännu????

    Medskick, säg att du är nervös om du är det och be dem va lugna och försiktiga. Jag va orolig som många andra innan proceduren men det var faktist över väldigt snabbt. Ca 2- 3 min totalt uppe i stolen och smärtan i mitt fall var väldigt hanterbar. Lycka till
Svar på tråden Samlad tråd: Spolning av äggledare