Har min son tics eller tvång? Hur kan vi hjälpa
Min son har i perioder sedan några år tillbaka gjort tics-liknande rörelser. Det har t ex varit att blinka mycket, spänna fingrarna, dra in magen och rulla med magen, vrida på nacken. Vi har läst på och fått till oss att ha smärre tics i perioder är ganska vanligt hos barn och att det inte är något vi ska uppmärksamma om det inte blir värre. Det går långa perioder utan att han har några tics/tvångsrörelser alls. Vi märker att det blir värre när han är trött, så det kommer ofta på kvällen eller efter en lång skolvecka. Han är nu åtta år nu och nu ikväll kom han ut från sitt sovrum (där han borde sovit för länge sen) och var ledsen och bad om hjälp att få bort detta. Han känner ett tvång att göra dessa rörelser (t ex att spänna och böja på fingrar eller tår ) för att det känns obehagligt. Det blir som en ond cirkel för när han håller på och böjer och böjer på fingrar eller nacke (eller vad det nu än är) så blir han ju öm där och känner att det känns ännu mer obehagligt. Jag känner nu ikväll efter att han uttryckligen bett om hjälp att vi måste ta detta vidare, men jag är ytterst skeptisk till att kontakta vården. Är rädd för hamna på fel ställe med någon dålig människa som bara gör saker och ting värre, feldiagnosticerar eller dylikt. Ni föräldrar som har erfarenhet av detta från era barn, vad tror ni att det är? Vad kan vi göra? Hjälp!