• Anonym (Mira)

Skulle ni köpa ett hus?

Min sambo och jag är lite oense kring om vi har råd att köpa hus nu eller ej.

Situationen är följande: vi har cirka 21000 kr över i månaden när beräknat bolån och driftkostnad om ca 5000 är betalt. Huset kostar kring 1.5 miljon.

21 000 kr ska alltså räcka till lite bensin, försäkringar på barnen (2 st)c kläder, mat, nöjen mm.

Hur tänker ni?

• Svar på tråden Skulle ni köpa ett hus?
  • Anonym (Mira)

Internet och telefoner också såklart.

• Anonym (Q)

Nja det beror ju på vilka fler räkningar ni har men om ni drar åt svångremmen lite så kan det gå.

• Anonym (Mira)
    Anonym (Q) skrev 2020-12-18 13:12:35 följande:

Nja det beror ju på vilka fler räkningar ni har men om ni drar åt svångremmen lite så kan det gå.

Är inte så mkt mer än internet och två telefoner omkring 600 kr st, försäkring på en bil och två barn (sammanlagt ca 500 kr), förskola omkring 1000 kr, CSN 400.
  • Anonym (Kvinna)

Det borde gå om huset är i bra skick samt att ni äter billigt samt inte lägger mycket på nöjen och har lite besparingar. Så en fråga om prioriteringar. På sommaren vill ni cykla till badstranden och äta medhavd matsäck eller ta bilen till en flygplats och resa utomlands?

Hus har en tendens att bli dyrt... När jag köpte vårt blev det ca 100 000 extra vid inflytt för pantbrev, lagfart, möbler och annat som behövdes, men då var mitt dyrare. Sedan sparar jag 6000 varje månad för renoveringar, trots att huset var nyrenoverat och min sambo händig, men det är alltid saker som behöver ordnas eller går sönder.

• Anonym (Mira)
    Anonym (Kvinna) skrev 2020-12-18 13:20:45 följande:

Det borde gå om huset är i bra skick samt att ni äter billigt samt inte lägger mycket på nöjen och har lite besparingar. Så en fråga om prioriteringar. På sommaren vill ni cykla till badstranden och äta medhavd matsäck eller ta bilen till en flygplats och resa utomlands?

Hus har en tendens att bli dyrt... När jag köpte vårt blev det ca 100 000 extra vid inflytt för pantbrev, lagfart, möbler och annat som behövdes, men då var mitt dyrare. Sedan sparar jag 6000 varje månad för renoveringar, trots att huset var nyrenoverat och min sambo händig, men det är alltid saker som behöver ordnas eller går sönder.

Ja precis, prioritera måste man ju. Vi har ett sparande sen innan som är tänkt till oväntade utgifter gällande huset isåfall. Kontantinsatsen finns också sparad.
  • Kjell2
    Anonym (Mira) skrev 2020-12-18 13:10:49 följande:

Situationen är följande: vi har cirka 21000 kr över i månaden när beräknat bolån och driftkostnad om ca 5000 är betalt. Huset kostar kring 1.5 miljon.

21 000 kr ska alltså räcka till lite bensin, försäkringar på barnen (2 st)c kläder, mat, nöjen mm.

Hur tänker ni?

Vad är alternativet?

Hur trygg är er inkomst?

Hur ser er inkomst ut i framtiden?
  • Anonym (noob)

Om inte båda är ense om att det är rätt tidpunkt så bör man vänta.

Annars kommer alltid en av er stressa över vardagsekonomin och oroa sig istället för att njuta av det nya hemmet.

Mitt råd är vänta lite tills båda är säkra

• Anonym (xxx)
    Anonym (Mira) skrev 2020-12-18 13:10:49 följande:

Hur tänker ni?

Räkna ut vad ni har kvar när allt är betalt, dvs vad är kvar av de 21 000 kr varje månad ungefär?

Hur mkt kan ni spara varje månad, vad händer om era inkomster halveras?

Stresstesta er ekonomi.
  • Anonym (Mira)
    Kjell2 skrev 2020-12-18 13:35:51 följande:

Vad är alternativet?

Hur trygg är er inkomst?

Hur ser er inkomst ut i framtiden?

Alternativet är att bo kvar i nuvarande bostad som vi hyr. Vi båda har fast anställning och jag anser den trygg. Inom tre år kommer jag vara helt färdigutbildad och då kommer min inkomst öka påtagligt med cirka 6000 kr/månad.
  • Anonym (Avvakta)
    Anonym (Mira) skrev 2020-12-18 13:42:53 följande:

Alternativet är att bo kvar i nuvarande bostad som vi hyr. Vi båda har fast anställning och jag anser den trygg. Inom tre år kommer jag vara helt färdigutbildad och då kommer min inkomst öka påtagligt med cirka 6000 kr/månad.

Jag hade valt att avvaktat.

Just nu med Corona så vet man inte vad som händer och med två barn så hade jag inte riskerat att sätta mig i skiten med ekonomi om något skulle hända. Om nån av er blir sjuka/skadar sig och blir sjukskriven etc. Man ska ju inte tänka negativt men jag tänker på att det inte finns möjlighet att lägga undan en buffert.

Nej jag hade avvaktat men ni gör ju självklart som ni vill.

Jag hade inte vågat
Svar på tråden Skulle ni köpa ett hus?