• Anonym (TS)
    Fri 18 Dec 2020 15:06
    652 visningar
    11 svar
    11
    652

    Om man har umgängesstöd får man träffa barnet hur som helst?

    Min sons pappa träffar barnet på 3 år med umgängesstöd varannan söndag i ett par timmar. Det är dömt i domstol i väntan på huvudförhandling i tingsrätten. Det pga vissa diagnoser och frånvaro från barnet. Igår fick jag ett sms av pappan att på julafton ska han träffa sitt barn skrev han. Och jag fick välja om det ska ske på fm eller em.

    Jag blev helt ställd av det han dikterade. Han har ju bevakat umgänge och varför skulle det ändras bara för att det är julafton? Vet nån hur lagen ser ut? Han kan väl inte ta barnet ensam bara när han vill? Varför tror han det i såna fall?

  • Svar på tråden Om man har umgängesstöd får man träffa barnet hur som helst?
  • Anonym (eee)
    Fri 18 Dec 2020 15:08
    #1
    Anonym (TS) skrev 2020-12-18 15:06:46 följande:

    Min sons pappa träffar barnet på 3 år med umgängesstöd varannan söndag i ett par timmar. Det är dömt i domstol i väntan på huvudförhandling i tingsrätten. Det pga vissa diagnoser och frånvaro från barnet. Igår fick jag ett sms av pappan att på julafton ska han träffa sitt barn skrev han. Och jag fick välja om det ska ske på fm eller em.

    Jag blev helt ställd av det han dikterade. Han har ju bevakat umgänge och varför skulle det ändras bara för att det är julafton? Vet nån hur lagen ser ut? Han kan väl inte ta barnet ensam bara när han vill? Varför tror han det i såna fall?


    Det låter mer som att han vill det, inte att det står i avtalet. Har ni inget avtal som styr jul, påsk osv, så kan han inte säga så. 
  • Anonym (grinc­h)
    Fri 18 Dec 2020 15:09
    #2
    +2

    Men vad är det för fel på dig som ska bråka om några timmar på julafton?

    Förtjänar inte BARNET att få träffa sina BÅDA föräldrar då?

  • Anonym (eee)
    Fri 18 Dec 2020 15:11
    #3
    Anonym (grinch) skrev 2020-12-18 15:09:54 följande:

    Men vad är det för fel på dig som ska bråka om några timmar på julafton?

    Förtjänar inte BARNET att få träffa sina BÅDA föräldrar då?


    Det är dom om övervakat umgänge. Missade du den detaljen? Det är ytterst ovanligt att man dömer så, så det måste finna starka skäl till att pappan inte får träffa barnet ensamt. Det kan man inte frångå bara för att det råkar vara julafton? Kan han ordna fram övervakaren så kanske TS kan gå med på det men annars får han väl träffa barnet när han ska enligt planen och ge en julklapp då. 

    Jag tror du bara skriver ditt inlägg för att skapa debatt. 
  • Fri 18 Dec 2020 15:12
    #4

    Har ni ett fastställt schema behöver ni vara överens för att göra avsteg.

    Ta ett snack med familjerätten.

    Kanske är idé att hitta en lösning där barnet på något sätt kan fira jul med sin pappa.

  • Anonym (eee)
    Fri 18 Dec 2020 15:12
    #4
    Anonym (grinch) skrev 2020-12-18 15:09:54 följande:

    Men vad är det för fel på dig som ska bråka om några timmar på julafton?

    Förtjänar inte BARNET att få träffa sina BÅDA föräldrar då?


    Dessutom är ungen 3. Julafton är något vi vuxna skapar så ur ett så litet barns synvinkel kan den säkert träffa pappa en annan dag. 
  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Fri 18 Dec 2020 15:55
    #5

    Det går liksom inte att göra ett undantag i detta fall då ingen kan övervaka umgänget som jag litar på. Det kommer i såna fall vara med hans familj som är väldigt medberoende och nedtryckta av hans problematik. Och jag kan inte vara med eftersom han varit våldsam emot mig och jag går på kvinnojouren på samtal regelbundet fortfarande så jag måste skydda mig och mitt mående mot honom. Den jag kunde ha tänkt mig är en familjemedlem i hans egen familj, men han har sagt upp kontakten nu med den personen för att personen sagt att han inte är en fullgod förälder och det tålde han inte.

    Sen kan man absolut inte diskutera nåt med honom för han har ingen självinsikt och är dominant och ska bestämma precis allt. Han är inte frisk så det fungerar inte att medla som med normala personer...

  • Anonym (eee)
    Fri 18 Dec 2020 15:59
    #6
    Anonym (TS) skrev 2020-12-18 15:55:14 följande:

    Det går liksom inte att göra ett undantag i detta fall då ingen kan övervaka umgänget som jag litar på. Det kommer i såna fall vara med hans familj som är väldigt medberoende och nedtryckta av hans problematik. Och jag kan inte vara med eftersom han varit våldsam emot mig och jag går på kvinnojouren på samtal regelbundet fortfarande så jag måste skydda mig och mitt mående mot honom. Den jag kunde ha tänkt mig är en familjemedlem i hans egen familj, men han har sagt upp kontakten nu med den personen för att personen sagt att han inte är en fullgod förälder och det tålde han inte.

    Sen kan man absolut inte diskutera nåt med honom för han har ingen självinsikt och är dominant och ska bestämma precis allt. Han är inte frisk så det fungerar inte att medla som med normala personer...


    Det låter mer för mig som om han hoppas att det ska gå, men det är ju bara att hänvisa till avtalet. Ge dig inte in i nån diskussion 
  • Fri 18 Dec 2020 20:01
    #7

    Har ni avtal på övervakat umgänge på söndagar så är det det som gäller.

    Så är det dom på det ska han inte träffa barnet utöver det.

  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Mon 21 Dec 2020 19:12
    #8
    +1

    Har nu pratat med familjerätten och dom sa att han inte kan träffa honom på julafton eftersom det är dom på det. Så nu vet jag till 100% att hans krav är helt fel. Visste det typ innan men behövde stöd i det jag trodde.

  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Mon 21 Dec 2020 19:12
    #9

    Har nu pratat med familjerätten och dom sa att han inte kan träffa honom på julafton eftersom det är dom på det. Så nu vet jag till 100% att hans krav är helt fel. Visste det typ innan men behövde stöd i det jag trodde.

  • Anonym (Vaktm­ästare­n)
    Mon 21 Dec 2020 21:09
    #10

    Visst är det bra att det finns scheman och ibland till o med dom på hur barn ska bo, då är det ju bara för alla att följa det.... För annars!!!.... Ja, vad tror ni händer.

    Jag har en dom på att mina barn skall bo växelvist, när jag i slutet av förra veckan åkte till förskolan för att hämta barnen så var de inte där... Deras andra förälder hade lämnat dem på morgon o sen hämtat straxt efter lunch, pedagogerna fattade ingenting..

    När jag kommer hem har jag ett brev ifrån Socialen i brevlådan, barnens andra förälder har skickat in orosanmälan, det finns en oro att barnen inte har det bra hemma hos mig.... Inget specifikt, bara allmän oro, barnen är ibland "konstiga" första dagen när de kommer ifrån mig...

    Mycket märkligt att detta kom just nu när barnen skulle vara med mig över julen för första gången sen skilsmässan...

    Så nu vägrar alltså exet att lämna ut barnen till mig, Soc maskineri ska mala igång en utredning som de har 4 månader på sig att slutföra...
    Soc är dock snabba på bollen o ligger på, de har redan tagit in uppgifter ifrån förskolan och bvc som inte alls styrker några misstankar att barnen inte skulle ha de bra med mig.
    Nu ville Soc träffa barnen och bara prata lite, de är för små för att "förhöras", tid bokades till idag, men attans också, tror ni inte att minstingen vaknade upp med 37.5 grader o var lite snorig så att det hela fick bokas av.... Jäkla otur...

    Ni som tror att en krånglande förälder låter sig hindras av avtal eller domar, ni lever i en drömvärld.

  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Sun 3 Jan 2021 20:29
    #11

    Vaktmästaren: tråkigt att höra. Hoppas att allt löser sig och att barnen får det bra tillslut. Låter hemskt jobbigt. Kram

Svar på tråden Om man har umgängesstöd får man träffa barnet hur som helst?