• Anonym (Orolig)

Tvingas sälja hundarna?

Kommer bli tvungen att söka bidrag hos soc snart. Pratade med en vän med erfarenhet och hon sa att jag troligen måste sälja mina hundar först.

Stämmer det verkligen? Har gråtit massor sen hon sa det.

Jag skulle nog få runt 30000 totalt om jag säljer alla tre, antagligen mer, men jag kan inte sälja mina älsklingar...

• Svar på tråden Tvingas sälja hundarna?
  • Anonym (y)

Jag har katt, har bekanta som har hund och det brukar inte vara ett problem. Oftast är det inga större summor om ens några i att omplacera djur så de tänker nog inte på det.

Tror du att det blir långvarigt med försörjningstöd?

• Anonym (anonymous)

Tror inte det. Ulf Olsson fick behålla sin hund när kronofogden kom trots att det var det enda han hade. Räknas nog som familjemedlem. Än sålänge behöver man inte sälja barn och husdjur. Men jag vet inte säkert. En häst hade man nog tvingats sälja.

• Anonym (Orolig)
    Anonym (y) skrev 2020-12-18 20:59:11 följande:

Jag har katt, har bekanta som har hund och det brukar inte vara ett problem. Oftast är det inga större summor om ens några i att omplacera djur så de tänker nog inte på det.

Tror du att det blir långvarigt med försörjningstöd?

Hoppas du har rätt.

Jag vet inte, det ser väldigt mörkt ut på jobbfronten, så det hänger på det.
  • Anonym (O)

Tror jag ej 
    När jag gick till soc frågade de varför jag inte hade hund eftersom jag gillade djur. 

• Anonym (Abc)

Nej socialen tvingar en inte att sälja sällskapshundar, däremot ingår ju inte husdjur som en utgift i försörjningsstödet så det kan vara väldigt tufft att få ihop ekonomin även utan extra utgifter som måste tas från andra normer. Vet ju inte hur mycket dina hundar kostar men mina kostar ju i snitt 1000 kr/hund i bara löpande utgifter och ska man vara en bra djurägare är det viktigt med en buffert, något som är mer eller mindre omöjligt att kombinera med försörjningsstöd under en längre tid.

• Anonym (Ghost)

Men vad är det för prisbelönta jyckar du sitter med där hemma egentligen om de är värda 10k vardera..? Och hur gamla är de? Det känns inte troligt att få ut den summan för en hund som har några år på nacken, ens om den är renrasig.

Jag tror inte soc kommer bry sig alls om dem heller.

• Anonym (nej då)

Nejdå. Det kan till och med vara tvärt om. Jag hade en hund som gick bort första månaden jag hade soc. Ett halvår senare frågade soc-handläggaren om jag inte skulle ha en ny hund för jag hade så litet socialt nätverk och många års historia om prykisk ohälsa som var ok så länge jag hade hunden och blev mycket värre när jag förlorade henne. När jag svarade att jag funderade på det och försökte spara ihop till att betala in intresseanmälan till hundstallet så fixade handläggaren det på en gång. Jag fick matchning på en hund efter 2 månader och när jag fick hem hunden fick jag 500 kronor extra för att köpa nytt koppel och halsband eftersom det den gamla hunden haft var för litet, coh första paketet mat. Men efter det fick jag betala de löpande utgifterna för den vanliga summan från soc.

• Dexter dot com

Tror inte dom kommer tvinga dig att sälja hundarna men hur har du tänkt att du ska ha råd med 3 hundar? Det blir ju en rätt stor kostnad med foder,försäkring mm och vi ska inte tala om summorna hos vet om dom blir sjuka/skadade. Har du nån att låna av om olyckan är framme eller hur löser du dom kostnaderna?

• Anonym (Orolig)
    Anonym (Ghost) skrev 2020-12-18 21:23:29 följande:

Men vad är det för prisbelönta jyckar du sitter med där hemma egentligen om de är värda 10k vardera..? Och hur gamla är de? Det känns inte troligt att få ut den summan för en hund som har några år på nacken, ens om den är renrasig.

Jag tror inte soc kommer bry sig alls om dem heller.

Det är en populär och dyr ras, vet folk som betalat 30000 för en.

Den äldsta är tre, de andra två är valpar.
  • Steven01

Tsd förstår att det är tufft läge, men ska du verkligen har hundar om du inte ens kan ta hand om dig själv? Om det nu var så viktigt för dig borde du väl ha sett till att du har pengar, eller förväntar du dig att jag o andra skattebetalare ska betala för dina hundars veterinärsbesök?

Svar på tråden Tvingas sälja hundarna?