AndreaBD skrev 2020-12-20 10:48:43 följande:
Du tror inte att det finns, eller? Min man och jag har haft det, och två av mina kollegor och flera andra som jag känner har haft det. En bekant har nästan dött (akutläkare) och det tog honom flera månader rehabilitering för att kunna gå och prata igen. Att kunna jobba är ännu en annan sak.
Och nej, det är inte så att 99 % märker ingenting, för då hade vi flockimmunitet för länge sedan. Då skulle vi förstås inte ha några som smittas numera. Det är 367000 som har testat positivt, nästan alla med symptom (annars hade de inte testats). Räkna det gånger 99 så kommer du på flera gånger Sveriges hela befolkning!
Du förstår väl att 8000 har dött? Ska fler dö för att du ska gå på biblioteket? Största krisen sen andra världskriget - då är bibliotek inte främsta prioritet. Och numera har man ju andra alternativ. Och du kan glömma dem där konspirationsteorierna, det här är en riktig pandemi.
Var det ingen som dog innan corona-krisen? De flesta av de som dör i corona dog av andra orsaker. Har man smittan i blodet så det den som är orsaken oavsett andra sjukdomar. Om min farfar dött idag och inte för tjugo år sedan hade han hamnat i statistiken också. Vårdades för liknande symptom. Bakterier och virus angriper när immunförsvaret är nedsatt. Det är så människor alltid dött. Ingen dör en naturlig död. Du blir gammal och svag. Sen räcker en förkylning för att slå ut dig.
Kallad det konspiration om du vill. Det ordet har ju blivit populärt men poängen var egentligen att anta att vi har en kris. Skulle nedstängning av biblioteket ha någon betydelse när jag kan promenera bort till ICA och köpa mig en tidning där istället? Antingen gör man som i Kina och spikar igen dörrarna så att folk inte kan komma ut eller så inser man det meningslösa i det hela och låter naturen ha sin gång.