• Soffiproppan92

Hur undvika alkohol under två dagar vid jul?

Gravid med mitt första barn och är i vecka 9. Julafton och juldagen spenderas hos svärmor detta år vilket skapar lite problem. Hos svärföräldrarna brukar jag alltid ta ett eller två glas vin till maten, varje gång. Min sambo brukar vilja dricka alkoholfritt om vi ska åka hem samma kväll för att han alltid vill att jag ska kunna njuta av lite vin till maten då det är i princip ända gången jag dricker alkohol om det inte är fest såklart. Dessutom har han problem med astma och tycker även att det finns många fler goda ölsorter att välja på av det alkoholfria som det inte gör när det gäller alkoholfritt vin.

Nu när jag är gravid så vet jag att frågan om vin till maten eller en likör till efterrätten kommer att dyka upp eventuellt två dagar i rad då vi ska sova över där vid julafton. Har jag tur så stannar vi inte så länge på juldagen och under lunchen brukar det inte serveras vin. Men julafton är given att det kommer serveras till maten.

För lite mer än en månad sen var det kalas för en i släkten på min sambos sida och då förbrukade jag bortförklaringen att jag åt penicillinkur som gjorde att jag inte ville riskera något med alkohol.

Vet inte om jag vågar skylla på ont i huvudet/början till migrän då de kanske misstänker att jag håller på att bli sjuk och det inte skulle passa så bra med tanke på rådande pandemi. Halsbränna skulle kanske kunna funka, men kan man verkligen skylla på det i två dagar? (Vet ju inte om det kommer serveras alkohol två dagar i rad eller enbart på julafton). Dessutom känns det lätt att koppla halsbränna till graviditet också. Jag VET att de aldrig skulle ställa frågan rätt ut om jag är gravid, men jag vet ju att de skulle reagera på att jag inte dricker något alls under kvällen. Man kanske bara ska säga att man inte är sugen på vin till julmaten?

ÅH, hjälp mig och kom med tips snälla, och glöm inte att hålla en vändning ton tack. Kram på er!

• Svar på tråden Hur undvika alkohol under två dagar vid jul?
  • Anonym (L)

Magkatarr kan du skylla på. Fruktansvärt smärtsamt att dricka sura drycker, kaffe, alkoholhaltiga drycker etc. Det har jag använt under mina graviditeter iaf och fungerat. Så säger du bara du tar omeprazol för det.

• Anonym (Skumtomte)

Ja varför inte som du säger: Jag är inte sugen. Eller: Nej tack, det är bra för mig. Första kvällen kan du säkert skylla på halsbränna men det är lite riskabelt eftersom det är ett tecken på graviditet.

Nån gång måste ni väl ändå berätta.

• Anonym (Skumtomte)
    Anonym (L) skrev 2020-12-19 23:34:22 följande:

Magkatarr kan du skylla på. Fruktansvärt smärtsamt att dricka sura drycker, kaffe, alkoholhaltiga drycker etc. Det har jag använt under mina graviditeter iaf och fungerat. Så säger du bara du tar omeprazol för det.

Magkatarr...? Om jag hade en sån person på middag skulle de inte få stanna länge, jag skulle inte vilja bli smittad. Dessutom är det inte särskilt... passande... att berätta för svärföräldrarna att man är dålig i magen på just det sättet. Rännskita tänker jag på då. Ont i magen är väl bättre i så fall.
  • Anonym (L)
    Anonym (Skumtomte) skrev 2020-12-19 23:36:04 följande:

Magkatarr...? Om jag hade en sån person på middag skulle de inte få stanna länge, jag skulle inte vilja bli smittad. Dessutom är det inte särskilt... passande... att berätta för svärföräldrarna att man är dålig i magen på just det sättet. Rännskita tänker jag på då. Ont i magen är väl bättre i så fall.

Va? magkatarr är inte smittsamt och har inte med diarre att göra alls. Det är visserligen en diffus diagnos men ger spänd mage och rejäla smärtor. Gör ont nedanför bröstbenet/övre delen av magen och jag får det av stress. Det gör att jag inte kan äta och dricka vissa saker och i värsta fall ligger jag i fosterställning.
  • Anonym (X)

Stanna hemma! Vi är mitt i en pandemi och du är i riskgrupp om du är gravid.

• Anonym (Skumtomte)
    Anonym (L) skrev 2020-12-19 23:42:38 följande:
    Va? magkatarr är inte smittsamt och har inte med diarre att göra alls. Det är visserligen en diffus diagnos men ger spänd mage och rejäla smärtor. Gör ont nedanför bröstbenet/övre delen av magen och jag får det av stress. Det gör att jag inte kan äta och dricka vissa saker och i värsta fall ligger jag i fosterställning.
    Det kanske inte alla vet. Frågan är mest om det ger kräkningar eller diarréer, jag skulle inte vilja ha den personen hemma hos mig, särskilt som folk inte ens alltid vet rätt namn på vad de har.
  • Anonym (Trodde)
    Anonym (Skumtomte) skrev 2020-12-19 23:46:38 följande:

Det kanske inte alla vet. Frågan är mest om det ger kräkningar eller diarréer, jag skulle inte vilja ha den personen hemma hos mig, särskilt som folk inte ens alltid vet rätt namn på vad de har.

Trodde alla visste vad magkatarr var?! Det ger varken diarré eller kräkning och smittar definitivt inte
  • Anonym (Skumtomte)
    Anonym (Trodde) skrev 2020-12-19 23:51:18 följande:
    Trodde alla visste vad magkatarr var?! Det ger varken diarré eller kräkning och smittar definitivt inte
    Jag har hört folk kalla sina magbesvär allt mellan himmel och jord, även magkatarr :)
  • Anonym (Skumtomte)
    Anonym (Skumtomte) skrev 2020-12-19 23:53:31 följande:
    Jag har hört folk kalla sina magbesvär allt mellan himmel och jord, även magkatarr :)
    Och då har man främst menat diarré.
  • Anonym (L)
    Anonym (Skumtomte) skrev 2020-12-19 23:46:38 följande:

Anonym (Skumtomte) skrev 2020-12-19 23:53:31 följande:

Well då vet folk inte vad de snackar om eller vill inte skylta att de har magsjuka och säger magkatarr för det smittar inte. Men jag har aldrig träffat en person som tror det är smittsamt eller diarrer. Och de flesta har koll på att magkatarr kan utvecklas till ett magsår. De personer som de inte vet brukar fråga. Sen är google och 1177 rätt bra för där får man rätt info om sjukdomar/diagnoser folk säger att de har.
Svar på tråden Hur undvika alkohol under två dagar vid jul?