Hur undvika alkohol under två dagar vid jul?
Gravid med mitt första barn och är i vecka 9. Julafton och juldagen spenderas hos svärmor detta år vilket skapar lite problem. Hos svärföräldrarna brukar jag alltid ta ett eller två glas vin till maten, varje gång. Min sambo brukar vilja dricka alkoholfritt om vi ska åka hem samma kväll för att han alltid vill att jag ska kunna njuta av lite vin till maten då det är i princip ända gången jag dricker alkohol om det inte är fest såklart. Dessutom har han problem med astma och tycker även att det finns många fler goda ölsorter att välja på av det alkoholfria som det inte gör när det gäller alkoholfritt vin.
Nu när jag är gravid så vet jag att frågan om vin till maten eller en likör till efterrätten kommer att dyka upp eventuellt två dagar i rad då vi ska sova över där vid julafton. Har jag tur så stannar vi inte så länge på juldagen och under lunchen brukar det inte serveras vin. Men julafton är given att det kommer serveras till maten.
För lite mer än en månad sen var det kalas för en i släkten på min sambos sida och då förbrukade jag bortförklaringen att jag åt penicillinkur som gjorde att jag inte ville riskera något med alkohol.
Vet inte om jag vågar skylla på ont i huvudet/början till migrän då de kanske misstänker att jag håller på att bli sjuk och det inte skulle passa så bra med tanke på rådande pandemi. Halsbränna skulle kanske kunna funka, men kan man verkligen skylla på det i två dagar? (Vet ju inte om det kommer serveras alkohol två dagar i rad eller enbart på julafton). Dessutom känns det lätt att koppla halsbränna till graviditet också. Jag VET att de aldrig skulle ställa frågan rätt ut om jag är gravid, men jag vet ju att de skulle reagera på att jag inte dricker något alls under kvällen. Man kanske bara ska säga att man inte är sugen på vin till julmaten?
ÅH, hjälp mig och kom med tips snälla, och glöm inte att hålla en vändning ton tack. Kram på er!