• Sun 20 Dec 2020 14:35
    1178 visningar
    14 svar
    14
    1178

    Rätten att ändra sig.

    Min Sambo och mamman till våra barn har börjat hänvisa till "rätten att ändra sig".

    Jag har aldrig hört talas om den och har ingen aning om var hon fått det ifrån, men den är väldigt smidig. Den trumfar allt. Så har man en överenskommelse och jag gör min del och hon ska göra sin så kan hon vänta på att jag ska göra min del och sen använda rätten att ändra sig för att slippa sim del. Väldigt effektivt när det gäller disk och städning.

    Jag misstänker att det inte är en bra lösning att jag också börjat med den ursäkten.

    Någon som har någon idé om var hon fått den ifrån?

    Några förslag på vad jag ska göra?

  • Svar på tråden Rätten att ändra sig.
  • Sun 20 Dec 2020 14:49
    #1

    Hon använder ju det där bara som en ursäkt. Alla har rätt att ändra sig men då brukar man prata om åsikter eller en preferens, t ex att man först sagt att man vill ha efterrätt men ändrar sig. Inte för att man ska slippa undan att hjälpa till i hemmet!

    Du måste ta ett samtal med henne om att ni är två vuxna som båda två måste göra sitt i hemmet, annars kommer du ju inte vilja göra din del heller och relationen kan bli lidande. Himla barnsligt av henne faktiskt.

  • Sun 20 Dec 2020 15:34
    #2

    Varannan dag ser du till att hon gör sin del före dig.

  • Sun 20 Dec 2020 15:35
    #3

    Det räcker inte med städningen utan även om jag har bokat något. Spelar ingen roll om sista dag för att få tillbaka pengar har passerat.

    Dessutom gömmer håller hon sig nära barnen för att undvika diskussion.

  • Sun 20 Dec 2020 15:41
    #4
    +1

    Vilken barnrumpa... Men barnen går ju och lägger sig nån gång också. Då får ni ta diskussionen. Det känns som läge för att fundera på om du verkligen vill leva i en sådan relation, och vad du är villig att kompromissa med.

  • GGN
    Sun 20 Dec 2020 15:55
    #5
    +1

    Är hon sjuk på något sätt..?

    Då får du låta bli att boka saker då. Inte städa förrän hon är klar med sin del.

    Kör inte med samma grej. Två fel gör inte ett rätt.

  • Sun 20 Dec 2020 16:37
    #6

    Hon lägger sig till och med samtidigt som barnen och går upp efter att de vaknat. Så hon håller sig verkligen nära dem.

    Svårt att förklara för barnen också eftersom de tycker att hon uppför sig konstigt.

  • Sun 20 Dec 2020 16:37
    #7

    Hon lägger sig till och med samtidigt som barnen och går upp efter att de vaknat. Så hon håller sig verkligen nära dem.

    Svårt att förklara för barnen också eftersom de tycker att hon uppför sig konstigt.

  • Sun 20 Dec 2020 16:41
    #8
    +2

    Jaha, så du har en fruntimmersbebis. Varfor lever du med henne?

  • Sun 20 Dec 2020 16:51
    #9

    Vi har varit tillsammans i 10 år och detta är något hon börjat med nu. Det fanns inte från början.

  • Sun 20 Dec 2020 16:54
    #10

    Du får säga till henne att ni ordnar barnvakt några timmar i så fall, för hon kan inte gömma sig bakom barnen för alltid. Det här är en sådan sak som man inte bara kan rycka på axlarna och gå vidare med, det stör väldigt mycket i ert liv som jag förstår det.

  • Sun 20 Dec 2020 19:19
    #11

    Man kan även diskutera saker framför barnen. Diskussioner och meningsskiljaktigheter är inte farliga så länge man håller sig sansad.

  • Kodia
    Sun 20 Dec 2020 19:31
    #12

    Ni måste ju prata ut om detta! Det är ju något som är riktigt fel. Kanske mår hon dåligt psykiskt, utbränd, eller så vill hon inte längre vara ihop med dig. 
    Hur gamla är barnen? Sover hon/ni tillsammans med barnen? Annars är det ju bara att prata med henne när de somnat, oavsett om hon lagt sig tidigare, eller väcka henne på morgonen. Eller så säger du till henne (på eftermiddagen) att ni ska prata ikväll när barnen har somnat.

  • Sun 20 Dec 2020 20:54
    #13

    Vi har den yngsta 4 år gammal mellan oss i sängen. Hon är inte intresserad av att han ska sova i eget rum. Den stora är 7 år.

  • Sun 20 Dec 2020 20:55
    #14
    +2

    Eftersom det inte går att lita på henne så får hon helt enkelt göra sin del av överenskommelsen först.

Svar på tråden Rätten att ändra sig.