• Anonym (Need u now!)

Dina bästa råd för att köpa glasögon?!

Jag är relativt ny i att använda glasögon och nu stötte jag på en optiker som inte är något vidare i att hitta rätt bågar för just mig så nu måste jag tillbaka och byta bågar och vill vara så påläst som möjligt.

Problemet med mina var att dom är i plast utan kuddar vid näsan så glasögonen -progressiva- sitter alldeles för lågt då dom glider ner hela tiden på min smala näsa. Övre delen av bågen vilar liksom precis i kant med ovansidan av ögat. Det betyder väl att bortsett från att det är helt fel att ha det så så får jag väl väldigt små fält för avstånd- och mittemellan avstånd? Det kan ju inte vara bra för hur jag ser världen och betyder att jag inte ser bra mestadels av tiden bortsett från irritationen att ha ett streck i övre synkanten non stop.

Så progressiva glasögon bör vara ganska stora och sitta högt upp gissar jag?

Kuddar är bättre än utan för att det går att justera på tusen och ett sätt?

Mer? Vilka material är bättre än andra? Vilken sorts armar?

Skriv allt du har lärt dig genom åren med glasögon och vad du rekommenderar och inte.

P.S. Skulle det vara möjligt att få mina nuvarande plastbågar utan kuddar att sitta högre och hur skulle det gå till?

• Svar på tråden Dina bästa råd för att köpa glasögon?!
  • Anonym (Need u now!)
    Övre delen av bågen vilar liksom precis i kant med ovansidan av ögat.

Med detta menar jag bokstavligt talat att bågen hänger precis ovanför det vita/blåa. Det måste ju vara supermycket fel?
  • Anonym (O-O)

Det skulle kunna hjälpa om de böjer till skalmarna så att de hakar tag bättre bakom öronen och inte glider fram. Men det beror ju lite på hur de sitter förstås.

• Anonym (Need u now!)
    Anonym (O-O) skrev 2020-12-20 18:06:36 följande:
    Det skulle kunna hjälpa om de böjer till skalmarna så att de hakar tag bättre bakom öronen och inte glider fram. Men det beror ju lite på hur de sitter förstås.
    Bra att veta men jag kommer att kräva ett par nya med kuddar som sitter rätt från början och inte för att man har böjt dom på alla möjliga sätt.
  • Tow2Mater

Du måste ju prova olika bågar för att känna efter hur de sitter, du kan ju inte lita på en optiker att bara kunna ge dig en, det kan de ju inte.

Ska du ha två eller tre fält progressiva? Behöver du inte det tredje, välj bara två. Jag gillar så små glasögon som möjligt, och det funkar superbra då jag valde bort fältet för långdistans eftersom jag ändå inte kommer använda dem vid t ex bilkörning.

• Anonym (Need u now!)
    Tow2Mater skrev 2020-12-21 00:06:24 följande:
    Du måste ju prova olika bågar för att känna efter hur de sitter, du kan ju inte lita på en optiker att bara kunna ge dig en, det kan de ju inte.

Ska du ha två eller tre fält progressiva? Behöver du inte det tredje, välj bara två. Jag gillar så små glasögon som möjligt, och det funkar superbra då jag valde bort fältet för långdistans eftersom jag ändå inte kommer använda dem vid t ex bilkörning.
    Men snälla jag är väl inte helt tappad, naturligtvis känner jag efter hur dom känns men jag är inte utbildad optiker så jag kan inte se om dom sitter fel över näsan, över öronen, bakom öronen eller what have you. Det är deras jobb och min gamla optiker såg sånt direkt och sa till att dom inte passade mig rent tekniskt om det var så. Dessutom kan jag inte se själv i spegeln då min syn inte är så bra när det bara är fönsterglas i provbågarna så jag kunde omöjligt se att bågen sitter alldeles för lågt när jag provade dom. Jag provade säkert 20 bågar så jag fattar inte varför optikern tyckte att just dom här var bäst när dom sitter så oerhört lågt över ögat.

Behöver tre fält och har haft tre fält i mina gamla och det har funkat jättebra men tydligen verkar denna optiker värdelös både på att ge förslag på rätt bågar åt mig och slipa dom då det blir tredje gången dom får göra om dom nu och nu måste jag även byta båge. Om det går så ska jag försöka få pengarna tillbaka för jag har tappat förtroendet helt nu. Men till nästa gång vill jag gärna lära mig mer av alla som har haft glasögon länge och kan det här.

• Mrs Moneybags

Jag hade ett par stålbågade med kuddar, men de gjorde fula märken vid näsroten så jag valde ett par lätta i plast den här gången. Det funkar mycket bättre för mig. Man måste prova massor av glasögon i den stil man vill ha för att hitta ett par som sitter bra. Synsam har bra rådgivare. 

• hawthorne

Varför litar du inte på din egen känsla, hur du känner att de sitter?
    Varför måste du ha en expert som vet teorin men knappast kan läsa dina tankar och dina känslor?

Ibland är tid för hård fakta, ibland är det tid att lita till sin känsla. Dewn svåra konsten är att avgöra när vad som skall användas och när.

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Need u now!) skrev 2020-12-21 01:12:04 följande:
    Men snälla jag är väl inte helt tappad, naturligtvis känner jag efter hur dom känns men jag är inte utbildad optiker så jag kan inte se om dom sitter fel över näsan, över öronen, bakom öronen eller what have you. Det är deras jobb och min gamla optiker såg sånt direkt och sa till att dom inte passade mig rent tekniskt om det var så. Dessutom kan jag inte se själv i spegeln då min syn inte är så bra när det bara är fönsterglas i provbågarna så jag kunde omöjligt se att bågen sitter alldeles för lågt när jag provade dom. Jag provade säkert 20 bågar så jag fattar inte varför optikern tyckte att just dom här var bäst när dom sitter så oerhört lågt över ögat.

Behöver tre fält och har haft tre fält i mina gamla och det har funkat jättebra men tydligen verkar denna optiker värdelös både på att ge förslag på rätt bågar åt mig och slipa dom då det blir tredje gången dom får göra om dom nu och nu måste jag även byta båge. Om det går så ska jag försöka få pengarna tillbaka för jag har tappat förtroendet helt nu. Men till nästa gång vill jag gärna lära mig mer av alla som har haft glasögon länge och kan det här.
    Jag har haft progressiva några år nu. Det är viktigt att de provas ut rätt, före slipning, de måste mäta upp detta för dig personligen. För progressiva tror jag också man bör välja dyrare glas, från Synsam eller synoptik. Jag har nyligen köpt från Synoptik, inte de dyraste glasen, men de näst dyraste. De blev bra, men personalen lade mycket tid på att mäta och kolla, innan slipning. Detta skall de kunna.
  • TvillingmammaVästgöte

Jag köpte två par med samma slipning, ett större modell pilot , ett mindre, båda är lika bra. Men båda måste provas och mätas innan de slipar för att effekten på progressiviteten skall bli rätt! 

• Anonym (Tobbe)

Jag kan inte ha glasögon utan sadlar, då glider de ner. Det finns lösa sadlar att köpa, men det har jag aldrig testat. En del glasögonbutiker har "glasögonstylister". Gå till en sådan butik och be om hjälp.

• Anonym (Need u now!)
    Mrs Moneybags skrev 2020-12-21 10:37:53 följande:
    Jag hade ett par stålbågade med kuddar, men de gjorde fula märken vid näsroten så jag valde ett par lätta i plast den här gången. Det funkar mycket bättre för mig. Man måste prova massor av glasögon i den stil man vill ha för att hitta ett par som sitter bra. Synsam har bra rådgivare. 
    Jag har också fått märken den enda gång jag hade kuddar förut och därför ville jag inte ha det igen men jag förstår att det är bättre rent tekniskt att ha kuddar då det går att justera betydligt mycket mer än utan.
    TvillingmammaVästgöte skrev 2020-12-21 10:53:41 följande:
    Jag har haft progressiva några år nu. Det är viktigt att de provas ut rätt, före slipning, de måste mäta upp detta för dig personligen. För progressiva tror jag också man bör välja dyrare glas, från Synsam eller synoptik. Jag har nyligen köpt från Synoptik, inte de dyraste glasen, men de näst dyraste. De blev bra, men personalen lade mycket tid på att mäta och kolla, innan slipning. Detta skall de kunna.
    Min gamla optiker provade, böjde och bände jättelänge och glasen blev alltid perfekta vid första försöket. Nu är det tredje gången denna optiker måste göra om glasen och jag inser nu att jag dessutom måste byta bågen. Helt galet att det kan bli så dåligt så många gånger och att en båge som hänger på själva ögonen rekommenderas. Obestämd 

Jag har haft dyraste glasen (Essilor) varje gång och det här skulle vara samma glas som förut men det är ju nästan så jag tror att dom luras om det. Bortsett från att jag inte ser bra så får jag vrida ihjäl huvudet för skärpa på olika avstånd och jag har väldigt smala fält att se igenom jämfört med mina gamla glasögon som jag knappt behövde vrida på huvudet alls på. Med mina gamla har jag inte heller några störningar åt sidorna men med dom nya så är det suddigt åt sidorna.
    TvillingmammaVästgöte skrev 2020-12-21 10:56:21 följande:
    Jag köpte två par med samma slipning, ett större modell pilot , ett mindre, båda är lika bra. Men båda måste provas och mätas innan de slipar för att effekten på progressiviteten skall bli rätt! 
    Så är det ju förstås. Helt galet att en båge som ger mig typ noll fält på långt och mellanavstånd rekommenderas till mig.
    Anonym (Tobbe) skrev 2020-12-21 10:58:46 följande:
    Jag kan inte ha glasögon utan sadlar, då glider de ner. Det finns lösa sadlar att köpa, men det har jag aldrig testat. En del glasögonbutiker har "glasögonstylister". Gå till en sådan butik och be om hjälp.
    Så du har gett upp och köper bara glasögon med sadlar nu? Jag har fått för mig att dom lätt slås ur led när man rengör glasögonen och tar av och på dom men så är det kanske inte? Får du märken av sadlarna?

• Anonym (Tobbe)
    Anonym (Need u now!) skrev 2020-12-21 14:29:17 följande:

Jag har också fått märken den enda gång jag hade kuddar förut och därför ville jag inte ha det igen men jag förstår att det är bättre rent tekniskt att ha kuddar då det går att justera betydligt mycket mer än utan.Min gamla optiker provade, böjde och bände jättelänge och glasen blev alltid perfekta vid första försöket. Nu är det tredje gången denna optiker måste göra om glasen och jag inser nu att jag dessutom måste byta bågen. Helt galet att det kan bli så dåligt så många gånger och att en båge som hänger på själva ögonen rekommenderas.  

Jag har haft dyraste glasen (Essilor) varje gång och det här skulle vara samma glas som förut men det är ju nästan så jag tror att dom luras om det. Bortsett från att jag inte ser bra så får jag vrida ihjäl huvudet för skärpa på olika avstånd och jag har väldigt smala fält att se igenom jämfört med mina gamla glasögon som jag knappt behövde vrida på huvudet alls på. Med mina gamla har jag inte heller några störningar åt sidorna men med dom nya så är det suddigt åt sidorna.Så är det ju förstås. Helt galet att en båge som ger mig typ noll fält på långt och mellanavstånd rekommenderas till mig.Så du har gett upp och köper bara glasögon med sadlar nu? Jag har fått för mig att dom lätt slås ur led när man rengör glasögonen och tar av och på dom men så är det kanske inte? Får du märken av sadlarna?

Nej och nej. Jag får inte märken. Jag har aldrig varit med om att sadlar lossnar - och då har jag haft glasögon i mer än 30år.
  • Anonym (Need u now!)
    Anonym (Tobbe) skrev 2020-12-21 17:02:51 följande:
    Nej och nej. Jag får inte märken. Jag har aldrig varit med om att sadlar lossnar - och då har jag haft glasögon i mer än 30år.
    Jag menade att sadlarna kanske lätt blir sneda och vinda när man rengör t ex och då funkar ju inte progressiva glasen som dom ska.

• Anonym (A)
    hawthorne skrev 2020-12-21 10:42:50 följande:
    Varför litar du inte på din egen känsla, hur du känner att de sitter?
    Varför måste du ha en expert som vet teorin men knappast kan läsa dina tankar och dina känslor?

Ibland är tid för hård fakta, ibland är det tid att lita till sin känsla. Dewn svåra konsten är att avgöra när vad som skall användas och när.
    Håller med
  • Anonym (O-O)
    Anonym (Need u now!) skrev 2020-12-21 21:12:34 följande:
    Jag menade att sadlarna kanske lätt blir sneda och vinda när man rengör t ex och då funkar ju inte progressiva glasen som dom ska.

Jag har råkat vricka till dem ibland, men det går ju att böja dem rätt igen.
  • Anonym (Need u now!)
    Anonym (O-O) skrev 2020-12-21 21:36:00 följande:

Jag har råkat vricka till dem ibland, men det går ju att böja dem rätt igen.
    Sant men lite jobbigt när det är just progressiva glasögon och det måste sitta exakt rätt för då måste jag hitta en optiker först. Men sadlarna har ju andra fördelar.

Såg att andra glasögon jag har är 16 och 17 mm över näsan och dom som åkte ner var 15 mm. Mina andra glasögon är dock böjda bakom öronen medans dom nya inte var böjda alls och gled ner. Jag är bara nyfiken på om det var för att dom var för små (?) som dom gled ner eller om det var för att dom inte var böjda?

• Anonym (O-O)
    Anonym (Need u now!) skrev 2020-12-22 16:11:25 följande:
    Sant men lite jobbigt när det är just progressiva glasögon och det måste sitta exakt rätt för då måste jag hitta en optiker först. Men sadlarna har ju andra fördelar. Såg att andra glasögon jag har är 16 och 17 mm över näsan och dom som åkte ner var 15 mm. Mina andra glasögon är dock böjda bakom öronen medans dom nya inte var böjda alls och gled ner. Jag är bara nyfiken på om det var för att dom var för små (?) som dom gled ner eller om det var för att dom inte var böjda?

Mina är progressiva och det brukar bli rätt när jag rättar till sadlarna själv. Angående att de glider ner: glider de framåt längs näsryggen? I så fall kan det vara att skalmarna inte är böjda på rätt ställe. Om de hakar fast bakom öronen hindras glasögonen från att glida framåt.
Svar på tråden Dina bästa råd för att köpa glasögon?!