Mrs Moneybags skrev 2020-12-21 10:37:53 följande:
Jag hade ett par stålbågade med kuddar, men de gjorde fula märken vid näsroten så jag valde ett par lätta i plast den här gången. Det funkar mycket bättre för mig. Man måste prova massor av glasögon i den stil man vill ha för att hitta ett par som sitter bra. Synsam har bra rådgivare.
Jag har också fått märken den enda gång jag hade kuddar förut och därför ville jag inte ha det igen men jag förstår att det är bättre rent tekniskt att ha kuddar då det går att justera betydligt mycket mer än utan.
TvillingmammaVästgöte skrev 2020-12-21 10:53:41 följande:
Jag har haft progressiva några år nu. Det är viktigt att de provas ut rätt, före slipning, de måste mäta upp detta för dig personligen. För progressiva tror jag också man bör välja dyrare glas, från Synsam eller synoptik. Jag har nyligen köpt från Synoptik, inte de dyraste glasen, men de näst dyraste. De blev bra, men personalen lade mycket tid på att mäta och kolla, innan slipning. Detta skall de kunna.
Min gamla optiker provade, böjde och bände jättelänge och glasen blev alltid perfekta vid första försöket. Nu är det tredje gången denna optiker måste göra om glasen och jag inser nu att jag dessutom måste byta bågen. Helt galet att det kan bli så dåligt så många gånger och att en båge som hänger på själva ögonen rekommenderas.
Jag har haft dyraste glasen (Essilor) varje gång och det här skulle vara samma glas som förut men det är ju nästan så jag tror att dom luras om det. Bortsett från att jag inte ser bra så får jag vrida ihjäl huvudet för skärpa på olika avstånd och jag har väldigt smala fält att se igenom jämfört med mina gamla glasögon som jag knappt behövde vrida på huvudet alls på. Med mina gamla har jag inte heller några störningar åt sidorna men med dom nya så är det suddigt åt sidorna.
TvillingmammaVästgöte skrev 2020-12-21 10:56:21 följande:
Jag köpte två par med samma slipning, ett större modell pilot , ett mindre, båda är lika bra. Men båda måste provas och mätas innan de slipar för att effekten på progressiviteten skall bli rätt!
Så är det ju förstås. Helt galet att en båge som ger mig typ noll fält på långt och mellanavstånd rekommenderas till mig.
Anonym (Tobbe) skrev 2020-12-21 10:58:46 följande:
Jag kan inte ha glasögon utan sadlar, då glider de ner. Det finns lösa sadlar att köpa, men det har jag aldrig testat. En del glasögonbutiker har "glasögonstylister". Gå till en sådan butik och be om hjälp.
Så du har gett upp och köper bara glasögon med sadlar nu? Jag har fått för mig att dom lätt slås ur led när man rengör glasögonen och tar av och på dom men så är det kanske inte? Får du märken av sadlarna?