• Tjoppa12

    Hur får man bebis att sova

    Jag är ny på mammafronten och vi har en väldigt snäll bebis och vi har ingenting att klaga på. Men när vi ska sova ibland så ligger hon och sprattlar och pratar och vill inte snutta, utan kan bara ligga vaken. Det här förstår jag ju är vanligt med alla bebisar, men hur gör man om man lagt sig med bebis för att sova men helt plötsligt är bebis trötthet som bortblåst...? Jag brukar låta henne ligga för sig själv och sprattla av sig och ligga där och låta,men finns det någon som gör på något annat vis som funkar bra? Hon är bara två och en halv månad så förstår ju att det inte finns någon riktig logik i hennes "sömnschema" då

    Jag tycker inte det är jobbigt men jag vet inte om jag gör rätt?? (Om det nu finns rätt och fel..)

  • Svar på tråden Hur får man bebis att sova
  • Kexsmula

    Jag har gjort likadant som du när mina bebisar varit så små, visserligen har de somnat relativt enkelt, men precis som din bebis har mina också haft tillfällen då de varit tröttna men ändå börjat sprattla och ?snackat? då man lagt dem. Jag har låtit de ligga där och sprattla av sig lite överskottsenergi tills de somnat gott (har inte tagit särskilt länge och i de fall varit märkbart ?oroliga? i vaggan har jag tagit upp dem. Tycker inte att du gör fel alls.

  • S23

    Så länge bebis är nöjd så skulle jag forstätta som du gör. Alltså om barnet varit ledsen hade det varit en annan sak. Men utifrån situiatinen nu tänker jag att det är superbra så länge barnet faktiskt somnar själv till slut. Att hen får fortsätta vara trygg med det ustlller för att ni ska börja försöka aktivt söva ett barn som bevisligen klarar av att somna själv

  • Jemp

    Du är nöjd och bebis är nöjd, då finns det inte så mycket rätt eller fel.

    Jag har vid den åldern liggammat till sömns eller låtit de somna i famnen i soffan. Ingen av mina har somnat själv utan kroppskontakt mer än i vagn och bil.

  • Tjoppa12
    Jemp skrev 2020-12-22 00:34:47 följande:

    Du är nöjd och bebis är nöjd, då finns det inte så mycket rätt eller fel.

    Jag har vid den åldern liggammat till sömns eller låtit de somna i famnen i soffan. Ingen av mina har somnat själv utan kroppskontakt mer än i vagn och bil.


    Ja det är liggamning som oftast gäller här också, eller vaggas till sömns. Men när inte det går, och hon ligger och sprattlar, det är då jag undrat om det finns något mer knep som jag missat eller om man bara får "vänta ut sprattlet "
Svar på tråden Hur får man bebis att sova