Inlägg från: Anonym (Ylva) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ylva)

Hade ni köpt en jacka för 600 om ni haft sjukpension?

Förstår dina tankar. Jag der det med som en investering med tanke på utgånspriset så är det bättre kvalitet och kommer hålla längre. Dock ett minut att den är vit då den kommer att bli skitig snabbt.

Med tanke på att du skriver att du inte behöver en jacka då du har en men fryser så tänker jag att rätt kläder under kan löser det problemet. Då din jacka är begagnad kan vi säga att den håller max två år sen måste du köpa en ny. Köper du då en till begagnad jacka till samma pris och med samma livslängd så kommer du på 10 år betala 250 kr totalt för fem olika jackor. Om jackorna bara håller 1 år vardera så blir det 500 kr totalt på 10 år.

Då jackan du har nu är tunnare kommer di kunna börja använda den tidigare på hösten och längre in på våren än vad du kan med den varmare jackan. Vi säger att du kan använda det vita jackan 90 dagar (ca 3 månader) på ett år och secondhand jackorna 180 dagar (ett halvår). På en tioårsperiod kommer den vita jackan att kosta 66,6 ören per dag och secondhand 13,8 ören per dag (alt 27 ören beroende livslängd).

Allt beror ju på vad andra utgifter du har och vilka oplanerade utgifter som kan dyka upp. Kan du på något sätt spara in dessa 600 kr på något annat? Hade utgånspriset varit 600 kr så hade jag inte rekommenderat att köpa men denna har en bra rabatt. Men fråga dig själv och va riktigt ärlig, behöver du denna jacka? Hur mycket mer kommer du vara ute om du köper denna? Går det inte att vara ute lika mycket om du klär på dig mer? Har du svarat ärligt på frågorna eller har du bara argumenterat för att köpa jackan och blundat för resten?

Svar på tråden Hade ni köpt en jacka för 600 om ni haft sjukpension?