• Ironicprincess

Ljugit för mödravården om vår familj!

Jag och min man har två underbara små flickor ihop, men efter att ha varit igenom en kris tillsammans och jag mådde väldigt psykiskt (depression) och tog kontakt med socialtjänsten så resulterade detta i att våra döttrar blev placerade. Vi tog oss dock igenom krisen och flyttade till en ny stad för att börja om och nu väntar jag barn igen. Då jag var rädd för att det skulle startas en process med soc och att jag skulle hamna i en ny depression och att socialtjänsten i vår gamla ort skulle börja jäklas, så har jag inte vågat säga något till mödravården om att flickorna är placerade och ej berättat det för handläggarna där vi bodde. Soc där vi bodde förut har betett sig som svin på alla tänkbara sätt och vi har idioter till handläggare, vilket gjort att jag tappat allt förtroende för dem och vad dem står för. Men nu börjar jag oroa mig för hur det ska bli när barnet är fött då bvc ligger i samma byggnad som mödravården. Kan bvc göra en orosanmälan om man kommer dit med sitt nyfödda barn och berättar att ens två flickor bor i familjehem, eller kan de förstå? Känner ju inte att det går att dölja för bvc, och de kan väl ändå titta i journalerna på barnen och se direkt att de inte bor hemma eller? Skulle vara så otroligt pinsamt om dem på BVC pratade med mödravården och vår barnmorska fick reda på det och ställde oss mot väggen.. Hade ju såklart varit bättre att säga sanningen från början, men jag har varit så fruktansvärt rädd för att något skulle hända, att det skulle startas något igen och att jag inte skulle orka med det psykiskt, då det redan tagit så mycket mental styrka att kämpa mot soc och även familjehemmet som motarbetar oss..

Vet inte hur man ska ta sig ur det här på ett bra sätt utan att det blir värre?

• Svar på tråden Ljugit för mödravården om vår familj!
  • Anonym (Johanna)

Varför placerades flickorna i familjehem? Finns det någon plan för hur och när de ska komma hem till er igen?

Socialtjänsten ?tar? inte barn för att det är roligt, det är starka grunder och inget den enskilda socialsekreteraren tar beslut om. Socialförvaltningen prövar beslutet och om det inte håller så placerar man inte barnen.

Den nya stadens socialtjänst får inte automatiskt den tidigare stadens utredningar kring era barn. Det är inte ens säkert att de bedömer att ni är okapabla till att ta hand om detta barn vid en utredning. Utredningen prövar varje enskilt fall (barn) och er förmåga att tillgodose barnets behov. Däremot verkar du sakna självinsikt och det är nog inte till din fördel.

• Jonnynilsson
    Långbenopluto skrev 2020-12-22 06:46:29 följande:

Ska du inte fokusera mer på att få hem barnen som är placerad innan du skaffar fler?

Det vore väl en god tanke. Men det kanske är enklare att göra nya?
  • Anonym (Djävulens advokat)

Varför skulle du berätta att dina barn bor i familjehem?? Det har inte med saken att göra. Ni är där med er nya bebis som ska undersökas osv.

Bvc har ingen anledning att titta i dina andra barns journaler när ni är där med bebisen, man får inte gå in i journaler utan god orsak dessutom.

Bvc kommer inte att prata med mvc om era barn.

Det finns inget du behöver ta dig ur men jag hoppas att det kommer funka bättre med det nya barnet och att de andra kan komma hem så småningom.

• Anonym (Anna k)

Hej! BVC och mvc ser i journalen att du har fler barn men de kan ju inte se att de är placerade, det är sekretess på de uppgifterna hos socialen. Så länge ni inte säger nåt kan de inte veta. Och det bör ni inte säga om ni vill behålla barnet, men samtidigt är det ju så att varje utred som görs är för varje enskilt barn. Tex finns det dem som som fått anmälan om ett av barnen, de kan bli av med det, men behålla det andra. Så visst det är möjligt att inget händer med minsta. Men ni har väl inte samma BVC som innan, det lät som att du menade så?

Och det viktiga mår du bättre nu? Hur har livet förändrats nu? Och hur gamla är de andra barnen? Kommer inte soc märka att ni får ett barn till om ni har umgänge med de nuvarande barnen?

• Anonym (Ö)
    Långbenopluto skrev 2020-12-22 06:46:29 följande:

Ska du inte fokusera mer på att få hem barnen som är placerad innan du skaffar fler?

Håller med. En flytt och ett nytt barn, känns som de lämnat gamla problem (inklusive barnen) bakom sig.
  • fjanten

Fast BVC kan ju inte gå in och läsa i något äldre barns journaler (eller din för den delen) om du inte ger tillåtelse till det.

• Anonym (L)

Mvc och bvc är ditt sista problem. Socialtjänsten kommer få reda på att du fått ett nytt barn och självklart undersöka hur det står till där hemma så inte detta barn far illa!

• Anonym (An)

Det vore ju något riktigt ordentligt fel med systemet om INTE socialtjänsten får reda på erat nya barn så dom kan utreda om ni är lämpliga föräldrar åt det. Jag har fått nog av att läsa fallet om Lilla hjärtat och alla andra barn som blir mördare i hemmet pga bristande föräldraskap.

Om alla olämpliga (säger inget om er) föräldrar som får sina barn omhändertagna kan springa runt och skaffa fler ungar till höger och vänster som soc inte har någon aning om så felar ju systemet radikalt. Hur fan ser det ut? Förhoppningsvis så reagerar BVC och MVC och kontaktar socialtjänsten. Har ni inget att dölja så behöver nu inte vara oroade.

Det ska EXTREMT mycket till innan barn blir omhändertagna. Det är extremt kostsamt för kommunen, flera tusen per DAG att ha barn faniljehemsplacerade så det är det absolut sista alternativet då allting tyvärr handlar om pengar.

MEN sen kan jag inte förstå hur man kan leva med att ha sina barn omhändertagna och ändå välja att skaffa fler barn? Borde man inte lägga ALL sin tid, engagemang och fokus på att få HEM sina barn, innan man ens tänker tanken på att skaffa nya?!

• Anonym (Dahlia)

Men TS hur tänker du om de barn du redan har?

Ska du aldrig försöka få tillbaka dem? Har du gett upp dem eller har du aldrig fått några djupa känslor för dem från början pga depressionen? Eller tänker du att de är trygga i familjehemmet och att det vore mer fel att rycka bort dem därifrån nu?

Jag är uppriktigt intresserad, för jag tänker att de flesta verkligen inte släpper sina barn med lätt hjärta.

• Anonym (Anna k)
    Anonym (L) skrev 2020-12-22 10:20:38 följande:

Mvc och bvc är ditt sista problem. Socialtjänsten kommer få reda på att du fått ett nytt barn och självklart undersöka hur det står till där hemma så inte detta barn far illa!

Hur då? Hur får de reda på det automatiskt menar du?
  • Anonym (Anna k)
    Anonym (An) skrev 2020-12-22 13:36:36 följande:

Det vore ju något riktigt ordentligt fel med systemet om INTE socialtjänsten får reda på erat nya barn så dom kan utreda om ni är lämpliga föräldrar åt det. Jag har fått nog av att läsa fallet om Lilla hjärtat och alla andra barn som blir mördare i hemmet pga bristande föräldraskap.

Om alla olämpliga (säger inget om er) föräldrar som får sina barn omhändertagna kan springa runt och skaffa fler ungar till höger och vänster som soc inte har någon aning om så felar ju systemet radikalt. Hur fan ser det ut? Förhoppningsvis så reagerar BVC och MVC och kontaktar socialtjänsten. Har ni inget att dölja så behöver nu inte vara oroade.

Det ska EXTREMT mycket till innan barn blir omhändertagna. Det är extremt kostsamt för kommunen, flera tusen per DAG att ha barn faniljehemsplacerade så det är det absolut sista alternativet då allting tyvärr handlar om pengar.

MEN sen kan jag inte förstå hur man kan leva med att ha sina barn omhändertagna och ändå välja att skaffa fler barn? Borde man inte lägga ALL sin tid, engagemang och fokus på att få HEM sina barn, innan man ens tänker tanken på att skaffa nya?!

Fast de som blivit av med sina barn med lvu får ju i princip aldrig hem barnen igen! Det har ju advokater uttalat sig om, och det är tragiskt i de fall det är lämpligt. Därför förstår jag om de vill börja om igen, få ny chans! Inte vänta i 15år på barn som aldrig får återvända igen....
  • nernu

Socialtjänsten i din kommun kommer få veta att su får ett barn till. Ni träffas ju regelbundet. De kommer göra en anmälan till din nya kommun och de kommer utreda efter dina förutsättningar nu.

Svar på tråden Ljugit för mödravården om vår familj!