• Kaarlssoon

Planera barn - tips!

Jag & min sambo har beslutat oss för att börja försöka skaffa barn inom ett halvår. Så nu vill jag ha ALLA möjliga tips!! Vad ska man äta för vitaminer & när ska man börja äta dem? Vet ju om folsyra exempelvis men ska man börja med dem en månad innan man börjar försöka? Eller mer? Mindre? Hur optimerar man chansen att bli gravid? Ägglossningstest eller inte? Hur lär man bäst ?känna? sin menscykel eller flera år på p-piller? Och sen om man blir gravid, vad ska man då ta för vitaminer? Annat man ska tänka på?! Ja ni förstår.. jag vill höra allt ni har att komma med!

• Svar på tråden Planera barn - tips!
  • Jag är bara jag

Du fick svar av mig igår- dög inte det eller? Ha sex, ät folsyra- det räcker. Blir du inte gravid på drygt ett år så sök hjälp. 

• Kaarlssoon
    Jag är bara jag skrev 2020-12-22 16:21:10 följande:

Du fick svar av mig igår- dög inte det eller? Ha sex, ät folsyra- det räcker. Blir du inte gravid på drygt ett år så sök hjälp. 

Oj okej vad konstigt, jag la ut inlägget igen för att jag inte kunde se mitt inlägg, så jag trodde att det inte hade lagts ut, jag har inte sett något svar & inte heller min tråd, annars hade jag ju inte skapat en samma tråd med exakt samma text. Men det är väl något med min telefon då antar jag om du nu svarat i den första jag la ut. tack för ditt svar!
  • nnnnnnnn

börja gärna tidigare med folsyra, det gör ju ingen skada.
    Se till att båda föräldrarna maximerar sin SGI genom att arbeta 100% heltid, helst fast jobb, 8 månader i sträck.
    Planera hur ni ska dela upp föräldraledigheten, läs gärna om hur andra gör och att det finns massor med varianter tex att båda är lediga mycket tillsammans eller att man båda jobbar deltid tidigt, man måste inte göra som många tror att "alla gör" dvs mamman är hemma heltid 1 år och sen tar pappan över och är hemma ett kortare tag. Det är faktiskt inte så många som gör exakt så och trivs till 100% med det valet.

• Utvandraren2

-Ät folsyra så fort du ens tänker på att vilja bli gravid.

-Ta hjälp av appar som förutsäger ägglossning, men lita inte blint på dem, utan ha sex varannan dag i 10 dagar runt trolig ägglossning. Det kan vara en bra ide att mata appen med info om energinivå, trötthet, evt flytningar etc. Då blir appen mer förutsägande med tiden.

• Mint

Börja med folsyra nu direkt, eller en multivitamin med folsyra i.

Ha mycket sex! Visst kan man greja med tester och temp men det riskerar att döda stämningen. För de allra flesta funkar det att ligga flitigt helt enkelt. Ha kul och njut under tiden.

• Mint

Just ja, när du blir gravid - ta en multivitamin för gravida. Efter ungefär halva graviditeten ska du börja med starkare järntabletter - niferex eller duroferon. Men det pratar barnmorskan med dig om.

Ha graviditetstest hemma, t ex de billiga stickorna från RFSU men testa inte i onödan utan vänta tills att mensen redan är sen (eller typ dagen du skulle fått mens).

Ring MVC så fort du fått positivt.

• Limeblad

Sluta med p-piller direkt om du inte redan gjort det. Det kan ta tid att få ägglossningen att komma igång regelbundet. Jag började med Natural Cycles för att få koll på min cykel.

Läs på om föräldrapenning och ta reda på vilka förmåner ni har via era jobb. Genom att ha koll är det lättare att planera hur ni bäst fördelar ledighet och hur mycket ni med fördel sparar före barnet kommer.

Prata med varandra om förväntningar, barnuppfostran etc så ni vet innan att ni tänker lika i viktiga frågor.

• Mint

Nåt jag skulle velat göra annorlunda (har en bebis nu) är att jag och pappan skulle vara hemma tillsammans mer. Nu fick vi de där två veckorna men blir vi föräldrar igen vill jag försöka lösa det så vi får minst en månad, kanske två om det är möjligt. Nu är nästa gång vi är lediga ihop (förutom helger) inte förrän i sommar. Skulle gärna varvat också, typ någon-några dagar i veckan var från det att barnet är kanske ett halvår och inte behöver ammas lika ofta.

Det är härligt att vara hemma med bebis men jag skulle gärna delat bördan/glädjen mer och tidigare med pappan.

• nnnnnnnn

Håller med Mint om att vara hemma tillsammans, vi har haft minst 3 månader helt lediga tillsammans och det har gjort det hela så mycket smidigare. Man har möjlighet att vila, även om barnet skriker på nätterna, man kan dela på skötningen och båda hinner andas lite då och då!

Kan man sen efter de första månaderna ha tex onsdagarna lediga tillsammans + helgerna, så blir det mycket lättare att orka med och hinna med. Det blir 3 dagar tillsammans: 4 dagar ifrån varandra = känns otroligt mycket lättare än att köra 2:5, upplevelsen från min sida var att 3:4 = typ halva tiden tillsammans hela familjen och 2:5 = träffas typ en tredjedel av tiden hela familjen.
    Jag vet att det bara skiljer 1 dag per vecka, men känslan var att det blev enormt stor skillnad. Istället för kort helg, låååång vecka så blev det: kort vecka, minihelg, kort vecka, vanlig helg.

Svar på tråden Planera barn - tips!