• Mint

Planera barn - tips!

Börja med folsyra nu direkt, eller en multivitamin med folsyra i.

Ha mycket sex! Visst kan man greja med tester och temp men det riskerar att döda stämningen. För de allra flesta funkar det att ligga flitigt helt enkelt. Ha kul och njut under tiden.

• Mint

Just ja, när du blir gravid - ta en multivitamin för gravida. Efter ungefär halva graviditeten ska du börja med starkare järntabletter - niferex eller duroferon. Men det pratar barnmorskan med dig om.

Ha graviditetstest hemma, t ex de billiga stickorna från RFSU men testa inte i onödan utan vänta tills att mensen redan är sen (eller typ dagen du skulle fått mens).

Ring MVC så fort du fått positivt.

• Mint

Nåt jag skulle velat göra annorlunda (har en bebis nu) är att jag och pappan skulle vara hemma tillsammans mer. Nu fick vi de där två veckorna men blir vi föräldrar igen vill jag försöka lösa det så vi får minst en månad, kanske två om det är möjligt. Nu är nästa gång vi är lediga ihop (förutom helger) inte förrän i sommar. Skulle gärna varvat också, typ någon-några dagar i veckan var från det att barnet är kanske ett halvår och inte behöver ammas lika ofta.

Det är härligt att vara hemma med bebis men jag skulle gärna delat bördan/glädjen mer och tidigare med pappan.

Svar på tråden Planera barn - tips!