• Anonym (Kaffedraken)

    Terminsbetyg - förvirrad

    Har sedan nyligen en 13-årig bonusdotter men min partner som är från USA. Hon började i somras i svensk skola (åk7), och har därför fått sitt första terminsbetyg. Klokt nog sade lärarna i början att hon inte skulle oroa sig för mycket för betyg i de olika ämnena i början, utan fokusera på svenskan. 
    När betygen blev hemskickade var hon förstörd, för hon hade många E:n. Ska tilläggas att hon alltid har varit en 'duktig flicka' och haft det ganska lätt i skolan (men också höga krav på sig själv). Ingen har förklarat för henne eller hennes föräldrar hur hon ska tolka betygen, och jag har dålig koll då jag inte har egna barn (och totalt nytt system sedan jag gick i skolan). 

    Nu verkar hon ha lugnat ner sig och påstår att betygen är låga eftersom de inte har gått igenom allt än (kompisar hade tydligen sagt detta - tydligen hade en bekants son sagt samma sak). Jag blir inte mycket klokare av att försöka läsa på heller. 

    Kan förtydliga med att vi såklart berömmer henne för att ha klarat av att få godkänt i alla ämnen trots att hon inte behärskar språket än! Frågan är mer, hur funkar de här terminsbetygen egentligen? Det låter konstigt att de skulle få 'låga' betyg för att de inte har gjort alla delar än - då är ju dessa betygen helt intetsägande. Varför flyter det då runt sådana rykten bland eleverna?

  • Svar på tråden Terminsbetyg - förvirrad
  • Anonym (Kaffedraken)

    För det första fungerar det så i Sverige att betygen hon får nu i princip inte är något som påverkar något i framtiden.

    Alla ämnen man läser i 7:an läser man också i 8:an och 9:an och det är endast avgångsbetygen i 9:an som är avgörande för huruvida man kommer in på den gymnasielinje man vill.

    Så det är det man kan när man går i nian som är avgörande. Hade inte lagt för stor vikt vid betygen i år särskilt inte då hon faktiskt precis börjat i svensk skola och inte behärskar språket än.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Ja betygen är lite knepiga.
    Gå in å skolverkets hemsida, klicka dig fram till de olika ämnena.
    Även skolan brukar lägga ut denna infon.
    Tex i svenska ska du för ett E har kunskaper i och kunna.......
    För C krävs goda... förmåga att ifrågasättande lyfta fram olika...
    Inte lätt att förstå om inte skolpersonalen förklarat.
    Jag försöker få min son att läsa vad som står i läroplanen innan han börjar med sina uppgifter.
    Att din bonus har E är helt okej att börja i ny skola, nytt land, nya ämnen är en utmaning bara det.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Tack för era svar! Nej såklart lägger vi inte stor vikt vid dem. Mer hon själv gör det, så ville kunna förklara hur det funkar. Tyckte det var svårt att förstå skolverkets formuleringar, liksom det här att de bedöms efter nians kunskapskrav redan nu? Men som sagt - att få godkänt i detta skedet är jättebra, såklart det vi kommunicerar.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Hej,

    Det finns bra filmer om betygssättning. Såhär ska terminsbetyg fungera, men alla lärare gör inte ?rätt?... även om vi alla försöker.





    Denna är ännu enklare och riktad mot elever om hur betyg fungerar.



    Gissningsvis har tjejen för lite kunskaper i språket för att kunna ta åt sig kunskap eller förmedla det hon kan? Hon hämtar säkert in det, men det kommer kanske ta något år. Och det är ingen stress. Tekniskt sett kan en elev börja på E och gå ur nian med A. Det är inte vanligt för standardelever men jag har sett det med nyanlända som ej kan språket i början.

    Jag brukar säga till mina elever att terminsbetygen är en prognos om hur betyget ser ut i nian. Som väderprognoser är den prognosen mest osäker långt från dagen man förutser, ht i 7:an, men oftast mycket säker på vet i 8:an och ht i 9:an.

    Eventuellt kan kunskapskraven och undervisningen se annorlunda ut i den skola hon gick i innan. Vi ställer till exempel höga krav på förståelse och förmåga att se samband, samt att kunna använda kunskapen i nya situationer annat än lektionernas exempel för de högre kunskapskraven. Kommer man från en skola där man lär sig mycket utantill eller övar på frågorna som kommer på provet är det ju svårt nu kanske. Oftast förstår eleverna systemet och hur de ska läsa på efter ett tag.

    MA och NO lärare år 7-9

  • Anonym (Kaffedraken)

    Läs på skolverket. Bra att hon lär sig systemet för på gymnasiet är det annorlunda än grundskolan. Lika bra att hon lär sig båda systemen. 

    Se betygen i högstadiet som ett träd: När man går ut 9:an ska hela trädet vara fyllt av grenar och löv. I 7:an finns enbart några grenar och en del av lövverket eftersom man inte hunnit göra allt.
    Att man bedöms efter 9:ans kriterier = hela trädet.  

  • Anonym (Kaffedraken)
    Magical skrev 2020-12-22 19:42:28 följande:

    Läs på skolverket. Bra att hon lär sig systemet för på gymnasiet är det annorlunda än grundskolan. Lika bra att hon lär sig båda systemen. 

    Se betygen i högstadiet som ett träd: När man går ut 9:an ska hela trädet vara fyllt av grenar och löv. I 7:an finns enbart några grenar och en del av lövverket eftersom man inte hunnit göra allt.

    Att man bedöms efter 9:ans kriterier = hela trädet.  


    Men hur menar du då? Ett terminsbetyg är ju just ett betyg för det man gått igenom under den terminen och kan därför bli ett A även om man inte gått igenom "allt" (för det har man såklart inte höstterminen i sjuan).
  • Anonym (Kaffedraken)
    emma enhörning skrev 2020-12-22 19:49:44 följande:

    Men hur menar du då? Ett terminsbetyg är ju just ett betyg för det man gått igenom under den terminen och kan därför bli ett A även om man inte gått igenom "allt" (för det har man såklart inte höstterminen i sjuan).


    Men också annat ev. tidigare underlag. Vi sätter på allt eleven visat fram till den terminen betyget sätts. Vi sneglar t.ex. även på 6:ans betyg för att uppfatta hur vår bedömning ligger jämfört mot tidigare. Vi avviker ofta åt bägge håll från dessa, men när underlaget är tunt är det en fingervisning om vi är rätt ute.
  • Anonym (Kaffedraken)

    För att få de högra betygen krävs det att man kan resonera, dra slutsatser, visa på paralleller, osv. Det är inte så konstigt att hon inte kan det än, på grund av bristande språkkunskaper. 
    Jag vet inte hur fördelningen mellan de olika betygen är i USA, och det är svårt att hitta statistik för höstterminen i år 7, men på det jag hittade låg andelen A och B tillsammans på bara 15%. E är det vanligaste betyget här.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Hej!

    Eleverna bedöms bara på sådant de läst hittills. Med det sagt så kan man såklart få alla betyg på skalan redan under höstterminen i åk 7. Informera skolan om vad ni hört eleverna säga kring betyg. Viktigt att lärarna är tydliga med hur betygssystemet funkar.

    Som nyanländ kan det ofta vara svårt att få de högsta betygen, dels pga språket och dels pga att kunskaperna bygger på tidigare kunskaper som ju av förklarliga skäl ser annorlunda ut i andra länder. Jobbigt för en vanligtvis högpresterande elev att inte nå de högsta betygen just nu. Låter som ni gör det ni kan för att uppmuntra och få henne att känna sig nöjd. Om det inte hjälper, eller inte känns tillräckligt, så ta kontakt med flickans mentor på skolan och förklara situationen. Kanske kan hon få prata med kurator eller annan från skolans elevhälsoteam för att få stöttning.

Svar på tråden Terminsbetyg - förvirrad