Inlägg från: Dockan |Visa alla inlägg
  • Dockan

Terminsbetyg - förvirrad

Hej,

Det finns bra filmer om betygssättning. Såhär ska terminsbetyg fungera, men alla lärare gör inte ?rätt?... även om vi alla försöker.

Denna är ännu enklare och riktad mot elever om hur betyg fungerar.

Gissningsvis har tjejen för lite kunskaper i språket för att kunna ta åt sig kunskap eller förmedla det hon kan? Hon hämtar säkert in det, men det kommer kanske ta något år. Och det är ingen stress. Tekniskt sett kan en elev börja på E och gå ur nian med A. Det är inte vanligt för standardelever men jag har sett det med nyanlända som ej kan språket i början.

Jag brukar säga till mina elever att terminsbetygen är en prognos om hur betyget ser ut i nian. Som väderprognoser är den prognosen mest osäker långt från dagen man förutser, ht i 7:an, men oftast mycket säker på vet i 8:an och ht i 9:an.

Eventuellt kan kunskapskraven och undervisningen se annorlunda ut i den skola hon gick i innan. Vi ställer till exempel höga krav på förståelse och förmåga att se samband, samt att kunna använda kunskapen i nya situationer annat än lektionernas exempel för de högre kunskapskraven. Kommer man från en skola där man lär sig mycket utantill eller övar på frågorna som kommer på provet är det ju svårt nu kanske. Oftast förstår eleverna systemet och hur de ska läsa på efter ett tag.

MA och NO lärare år 7-9

• Dockan
    emma enhörning skrev 2020-12-22 19:49:44 följande:

Men hur menar du då? Ett terminsbetyg är ju just ett betyg för det man gått igenom under den terminen och kan därför bli ett A även om man inte gått igenom "allt" (för det har man såklart inte höstterminen i sjuan).

Men också annat ev. tidigare underlag. Vi sätter på allt eleven visat fram till den terminen betyget sätts. Vi sneglar t.ex. även på 6:ans betyg för att uppfatta hur vår bedömning ligger jämfört mot tidigare. Vi avviker ofta åt bägge håll från dessa, men när underlaget är tunt är det en fingervisning om vi är rätt ute.
Svar på tråden Terminsbetyg - förvirrad