• Anonym (Ts)

Vem kan läsa min journal?

Hej,

När jag söker vård för mitt barn, har vårdpersonalen tillgång till vårdnadshavares journal också?Jag förstår att de läser barnets journal men har de tillgång till min journal och kan logga in på den utan att det syns i min egna journals loggrapport?

Jag mådde psykiskt dåligt för 15 år sedan fick en uppmärksamhetsignal om intoxkontroll ????

Det har gått över 15 år sedan sedan mitt självmordsförsök men denna uppmärksamhetsignal finns där i min journal och gör mig påmind varje gång jag söker vård själv ????

Jag har ingen lust att mitt barns vårdpersonal läser detta ????

• Svar på tråden Vem kan läsa min journal?
  • Anonym (ku)

Ingen aning, men jag hoppas dom kan se.... för ditt barns skull.

Även om det gått lång tid så är det viktig information!

• Kjell2

De får inte läsa och läser de så loggas det. Kan leda till disciplinära påföljder.

Om de kan beror på om de har tillgång och om det fortfarande är lagrat.

• Anonym (My)

Nej dom får inte gå in i den journal när du söker vård för barnet. De får bara gå in i journalen med vilkennpatient de har en vårdrelation till..Det är bara din dotter som behöver vård och därmed bara hennes journal de går in i.

• Anonym (-)
    Anonym (ku) skrev 2020-12-23 08:10:00 följande:

Ingen aning, men jag hoppas dom kan se.... för ditt barns skull.

Även om det gått lång tid så är det viktig information!

Kan du utveckla den tanken?
  • Anonym (Josefin)

Ingen kommer att se din journal när det är ditt barn som är vårdtagare. Går någon in i din journal utan ditt medgivande och utan anledning är det ett brott mot journallagen.

• Anonym (Vårdpersonal)
    Anonym (Ts) skrev 2020-12-23 07:42:58 följande:

Hej,

När jag söker vård för mitt barn, har vårdpersonalen tillgång till vårdnadshavares journal också?Jag förstår att de läser barnets journal men har de tillgång till min journal och kan logga in på den utan att det syns i min egna journals loggrapport?

Jag mådde psykiskt dåligt för 15 år sedan fick en uppmärksamhetsignal om intoxkontroll ????

Det har gått över 15 år sedan sedan mitt självmordsförsök men denna uppmärksamhetsignal finns där i min journal och gör mig påmind varje gång jag söker vård själv ????

Jag har ingen lust att mitt barns vårdpersonal läser detta ????

Vi får inte läsa en journal utan giltig anledning, dvs DU har sökt vård och då är det en annan femma. Men att gå in på din journal när du söker vård för ditt barn lär ingen göra.

Sen vill jag tillägga att psytiatrins journalanteckningar måste man aktivt söka efter i programmet. Det finns inte lika tillgängligt som övrig dokumentation och det är inte all personal som har tillgång till dessa journalanteckingar pga att det just kan vara lite känsligt.

Så oroa dig inte.
  • Anonym (Ts)

Tack för alla svar.

• Mint

Har en annan fråga om journal:

På 1177 kan jag se min journal från när jag söker vård på VC. Kan även se en anteckning om ett samtal jag gjorde till Gynakuten.

Men jag ser ingenting från mödravården, förlossningen, BB. Kan barnmorskan på MVC se journalerna från VC? Och vice versa?

Hon kunde se anteckningen från Gynakuten, för den nämnde hon på efterkontrollen.

Någon som vet?

• Anonym (My)
    Mint skrev 2020-12-23 14:39:58 följande:

Har en annan fråga om journal:

På 1177 kan jag se min journal från när jag söker vård på VC. Kan även se en anteckning om ett samtal jag gjorde till Gynakuten.

Men jag ser ingenting från mödravården, förlossningen, BB. Kan barnmorskan på MVC se journalerna från VC? Och vice versa?

Hon kunde se anteckningen från Gynakuten, för den nämnde hon på efterkontrollen.

Någon som vet?

Ja barnmorskan kan se din journal och läsa den från vårdcentralen och alla andra inrättningar. Sen när hon är inne i journalen klickar hon sig vidare till ett kopplat program/system där hon dokumenterar allting rörande mvc. Samma system använder sedan förlossningen och bb.

Vårdcentralen däremot kan inte se din journal från mödravården, förlossningen och bb då de dokumenterar i ett annat system som de som inte jobbar inom de nämnda avdelningarna kommer åt. Krävs en specifik inloggning.

Det är också därför denna journal inte syns på mina sidor på din journal. För att de systemen inte är kompatibla med de att kunna läsa sin egna journal.
Svar på tråden Vem kan läsa min journal?