• knattis

Hur långt in i graviditeten får man flyga??

Hej!!

Har fått reda på att jag troligen behöver flyga till Köpenhamn i mitten av april kommer då att vara i v 32-34... Är det någon som vet?? Har för mig att det skiljer sig åt mellan olika flygbolag dessutom, men det finns väl "regler" för vad som är lämpligt??

• Svar på tråden Hur långt in i graviditeten får man flyga??
  • Carre

det är olika beroende på flygbolag, det är bättre att du frågar de du ska flyga med ;)

• Nattviolen

Det är som du tror, olika för olika flygbolag, kolla med de du ska resa med. Själv skulle jag inte flyga så sent eftersom det är mycket tryckförändringar. Men kolla med bm vad hon tycker.

• Ezzie

Fråga din barnmorska men jag tror att det är efter en viss vecka man inte ska flyga men sen kan det bero på olika företag, en del vill inte att man ens flyger innan.

• Soffen

Det skiljer sig mellan olika flygbolag precis som du säger, vissa säger blankt nej från viss vecka, andra kräver läkarintyg. Det vanligaste tror jag är att de inte låter en stiga ombord när det är fyra veckor eller mindre kvar till beräknad förlossning. Sök på Google eller gå in på just det aktuella flygbolagets hemsida så hittar du säkert informationen du söker.

Jag har uppfattat det som att det inte är farligt för mamman/bebisen att flyga oavsett tidpunkt (möjligtvis ökad risk för blodpropp under långflygningar), men att flygbolagen inte vill riskera en födsel i luften. Dessutom tror jag att bebisen har svårt att tryckutjämna de första två veckorna i livet så av den anledningen vill man inte att små spädbarn ska flyga.

Hoppas det ordnar sig för dig!

• Otålig väntan

Hej!
    Jag flög varje vecka med mitt första barn fram till v 35 (fast då var det knöligt). Precis som "föregående talare" sägar har olika bolag olika policy och det skiljer sig om man reser utrikes eller inrikes (och kort eller långt), dvs flyger man till t.ex USA så finns det ingen möjlighet att gå ner för att "släppa av" föderskan, medan om man flyger en kort sträcka så är det ju inget problem.

Lycka till

• knattis

Det var visst en liten intern konferens som de funderar på att lägga i närheten på ett SPA istället för min skull

Vi får se vad som händer, Tack för era svar! Inväntar oxå svar från min BM så jag vet vad som gäller för mig o bebis - det vikitgaste av allt

• Chardonnay

Hej!

Bor i Malmö och jobbar i Stockholm, Warzawa, Berlin & Helsingfors och är i vecka 35 och så här får man flyga med de tre bolag jag använder mest;

SAS t om vecka 36
    Malmö Aviation t om v 35 (men med läkarintyg t om 37)
    Fly Nordic t om v 30 (men t tom 36 med läkarintyg)

Jag har flygit minst 2 ggr/vecka sedan jag blev gravid och det är absolut ingen fara - har pratat med ett antal olika barnmorskor om detta. Jag tycker heller inte att det känns obehagligt på något sätt alls.

Jag tror även att det faktiskt går att flyga längre fram också, det är nämligen aldrig någon som frågat mig vilken vecka jag är i! Anledningen till att sluta flyga nu i krokarna är för mig snarare att jag inte vill bli fast någonstans när förlossningen sätter igång, min man vill gärna vara med hela vägen .

Lycka till och ha det bra på konferensen!

Svar på tråden Hur långt in i graviditeten får man flyga??