• Anonym (Undrar)

Risk för mask i gravad lax som inte varit nedfryst?

Hej, undrar om det kan finnas risk för mask i gravad lax som inte varit nedfryst, tex Icas gravad lax i förpackning? Livsmedelsverket brukar ju rekommendera att frysa ned rå och gravad lax innan förtäring. Hur gör ni? Vad tror ni om Icas gravad lax i förpackning?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-12-23 16:47
    Obs! Jag är INTE gravid.

• Svar på tråden Risk för mask i gravad lax som inte varit nedfryst?
  • Anonym (???)

Nej, det är självklart inte mask i gravad lax! Var i all sin dar har du fått det ifrån? Gravida avråds från att äta gravad lax, men det är ju inte pga mask. Övriga kan äta den som den är. Gravad lax betyder inte att den är rå. 

• Anonym (I)

Gravad lax är förstås behandlad som den ska innan den säljs till konsument. allt annat vore hälsofarligt. Inte för att mask är farligt i sig men är ju en infektion och ej så trevligt . 

• Anonym (Undrar)
    Anonym (???) skrev 2020-12-23 16:29:54 följande:

Nej, det är självklart inte mask i gravad lax! Var i all sin dar har du fått det ifrån? Gravida avråds från att äta gravad lax, men det är ju inte pga mask. Övriga kan äta den som den är. Gravad lax betyder inte att den är rå. 

Googla så hittar du massor om att mask har ökat markant i lax. Hur i all sin dar kan du ha missat det?

Jag är INTE gravid.
  • BuoBä

Det är när man gravar själv från hel lax som man antingen ska frysa den först, eller köpa speciell lax (tex salma) som inte behöver frysas. Det man vill ta död på är parasiter, och ja, det är en sorts mask.

Färdiggravad lax från butiken behöver inte frysas, de har givetvis sett till vid produktionen att laxen är säker.

Är man gravid bör man dock vara försiktig med färdigförpackad gravad lax av en _annan_ anledning, och det är att den kan innehålla listeria. Mot det hjälper inte frysning, men väljer man en nyförpackad produkt är risken liten.

• Anonym (Undrar)
    Anonym (???) skrev 2020-12-23 16:29:54 följande:

Googla så hittar du massor om att mask har ökat markant i lax. Hur i all sin dar kan du ha missat det?

Jag är INTE gravid.
    BuoBä skrev 2020-12-23 16:43:07 följande:

Det är när man gravar själv från hel lax som man antingen ska frysa den först, eller köpa speciell lax (tex salma) som inte behöver frysas. Det man vill ta död på är parasiter, och ja, det är en sorts mask.

Färdiggravad lax från butiken behöver inte frysas, de har givetvis sett till vid produktionen att laxen är säker.

Är man gravid bör man dock vara försiktig med färdigförpackad gravad lax av en _annan_ anledning, och det är att den kan innehålla listeria. Mot det hjälper inte frysning, men väljer man en nyförpackad produkt är risken liten.

Tack för ett bra svar! Jag är INTE gravid.
  • Anonym (Undrar)
    qvist skrev 2020-12-23 16:34:09 följande:

Fisk som köps förpackad av seriösa företag har redan frysts innan den sedan gravas eller röks. Där skall man alltså inte behöva vara orolig. Det är om du själv fiskar lax, som du skall frysa in den innan tillagning.

www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/bakterier-virus-parasiter-och-mogelsvampar1/parasiter/anisakis

Så även om den säljs som färsk i förpackning så har den varit nedfryst?
  • Anonym (FYI)
    Anonym (Undrar) skrev 2020-12-23 16:49:16 följande:
    Gravad lax är inte färsk lax.

Köper du färsk lax för att t ex grava själv så har den inte varit frusen. Om du köper färdiggravad lax så har den blivit fryst innan gravningen.
  • Anonym (???)
    Anonym (Undrar) skrev 2020-12-23 16:41:59 följande:

Jag är INTE gravid.
    Nej, det har det inte. Då skulle det gåtts ut med en allmän varning för gravad lax vilket det inte gjort. Jag äter gravad lax från ICA varje jul- så ock imorron. 
  • Anonym (Kvinna)
    www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/bakterier-virus-parasiter-och-mogelsvampar1/parasiter/anisakis

Här kan du läsa. Odlad fisk ska vara säker, mycket lax är ju odlad i Norge. Skulle annan lax användas är jag säker på att de fryser den innan. Detta är mycket känt inom branschen och ICA (Tillsammans med COOP och de andra stora butikskedjorna vet detta och kontrollerar att deras produkter ska vara bra)

Personligen har jag inte sett dessa parasiter, men jag har hört (av kunnigt folk) att de ska synas.
  • qvist
    Anonym (Undrar) skrev 2020-12-23 16:49:16 följande:
    Du frågade om gravad lax, inte om färsk lax. Fråga i butiken, föreslår jag.
Svar på tråden Risk för mask i gravad lax som inte varit nedfryst?