• Soff

Varför blir vi inte gravida, trots att båda är fertila? Ni som sitter på kunskapen, berätta!

Ni som sitter på mycket kunskap kring fertiltet. Om vi nu förutsätter att två människor är fertila och normalt fungerade, bestämmer sig för att de vill ha barn, berätta vad det finns för orsaker till att det ibland inte blir något? Jag vill öka på min kunskap i detta för det verkar finnas, men man får inte höra mycket om den. 

Jag har hört att äggen inte alltid är befruktningsbara, att spermier förnyas i cykler etc. Vad finns mer att lära sig? 

Det är så lätt att känna att det är fel på en när man månad efter månad prickar in rätt tidpunkt men det ändå inte blir något. Jag skulle vilja lära mig mer om vad som egentligen händer i kroppen när man prickar in ÄL och det ändå inte blir något. Vad finns det för olika orsaker? Vad är det som gör att chansen är så liten vid varje ÄL?

• Svar på tråden Varför blir vi inte gravida, trots att båda är fertila? Ni som sitter på kunskapen, berätta!
  • Soff
    Orangebeans skrev 2020-12-24 00:12:49 följande:

Kan börja med att fråga hur du vet att ni är fertila.

Det vet jag inte, mer än att det via hssg och ultraljud ser bra ut för min del. Men som jag skrev i mitt inlägg, låt oss förutsätta att allt är ok på den fronten för oss båda, vad är det som gör att chansen är så liten att ägget befruktas? Är intresserad av att veta mer om detta. Sen om fertiliteten är ett problem får tiden utvisa, men vill gärna lära mig mer om varför chanserna är så små varje månad för människan överlag.
  • Aamon

× Ni faktiskt inte prickar in ÄL även om ni tror det

× Oddsen vid varje ÄL till graviditet är ca 40%, ni har helt enkelt inte hamnat inom dom 40%

× Stopp i äggledarna

× Ogynnsam miljö i livmodern

× Ogynsamma faktorer i övrigt ex kraftig över-/undervikt

• Magical

Stress är väl en vanlig yttre orsak till att det inte alltid tar sig?

• Fjäril kär

Odugliga ägg - alla ägg man släpper är inte friska nog att bli befruktade, i vissa fall blir det missfall

Odugliga spermier - alla spermier är inte friska nog att nå ägget

• Steeph

Äggkvalité, deformerade spermier, att kroppen försöker ägglossa men att inget ägg släpps, att man inte faller in i de procent (25%) som leder till ett plus.

Sen finns det ju massor med annat som hormonell obalans, blockerade äggledare, ogynnsam miljö i livmoder, för tunn slemhinna, pågående inflammation i kroppen som gör att kroppen puttar bort ett fertiliserat ägg.

Jag känner med dig <3

Det är såå svårt att inte känna stress och oro i den här karusellen usch!

Jag fick ma i februari och inte lyckats bli gravid igen. Vi bommade precis 9e försöket. Det verkar vara totalt stopp. Vet ej om det kan röra sig om (för min del) att kroppen inte orkar med en graviditet just nu. Jag gick på piller, slutade med dom, plussade 2 mån efter, fick ma v 9 och sen göra en medicinsk abort. Ska göra en hssg spolning i början av januari som jag bokade in privat. Jag har iaf bra amh och mannens spermier ser bra ut... men ändå går det inte.

Kämpa på fina du och om du vill skriva/peppa så är jag öppen för det kram och god jul!

• Msofie
    Aamon skrev 2020-12-24 08:44:30 följande:

× Ni faktiskt inte prickar in ÄL även om ni tror det

× Oddsen vid varje ÄL till graviditet är ca 40%, ni har helt enkelt inte hamnat inom dom 40%

× Stopp i äggledarna

× Ogynnsam miljö i livmodern

× Ogynsamma faktorer i övrigt ex kraftig över-/undervikt

40% låter högt, jag har alltid läst och lärt mig cirka 30%? Så man behöver tyvärr ha lite tur med haha.
  • Jag är bara jag

Om vi pratar normalfertilitet innebär det att det kan ta uppåt dryga året att bli gravid. Anledningen då är nästan alltid att alla ägg helt enkelt inte är befruktningsbara. Pratar vi infertilitet är de vanligaste orsakerna dålig eller ingen äl eller få och/eller dåliga spermier. Sen finns det fler orsaker som tex stopp i äggledarna (ca 15%), endometrios,,för bra immunförsvar, upprepade missfall (man blir gravid, men det leder nästan alltid till m.f) och vissa ännu mer ovanliga orsaker som för tidigt klimakterium eller lågt progesteron eller högt TSH.. 90% blir spontant gravida inom 2 år. Av resterande 10% blir ca 5% spontant gravida nån gång och resten behöver hjälp i nån form. 

• Jag är bara jag
    Magical skrev 2020-12-24 09:20:48 följande:
    Stress är väl en vanlig yttre orsak till att det inte alltid tar sig?
    Nej, det är det inte. Då måste stressen vara så extrem att äl påverkas och det märker man oftast av i form av väldigt oregelbunden mens eller tom ingen mens. Sån stress kan vara tex anorexi, hårdbantning, grav fetma, allvarlig sjukdom, hårdträning.
  • Soff

Tack så jättemycket för era svar, det uppskattas verkligen. Det är så lätt att bara fastna i känslor av misslyckande, och då tycker jag att det är så viktigt med kunskap. Nog för att jag uppskattar tanken när folk försöker stötta med att "det ordnar sig", men det är egentligen bara kunskap som faktiskt hjälper tycker jag. När man verkligen förstår vad det är som kan göra att det kan ta tid. 

Har varit lite rädd för att stress påverkar då jag har blivit utsatt för en hel del stress, och det är ju något som kan vara svårt att få bukt med ibland tycker jag. Men gör mitt bästa för att leva ett harmoniskt liv, utan stress. Var dock med om en traumatisk händelse för ett par år sedan, som har satt sina spår både i mitt huvud, och i min kropp. Men om vi ska se till menscykeln så har den inte rubbats på något sätt, har hela tiden haft en stabil cykel på 26 dagar +-1.

Svar på tråden Varför blir vi inte gravida, trots att båda är fertila? Ni som sitter på kunskapen, berätta!