• Sallen13

    Flytta till Skövde eller Karlstad

    God Jul alla fina,

    Susanne här bor i Solna. Jag och min sambo Jonas plus min dotter på 15 tänker flytta och det är därför att känner att nu gör vi det sticker från Stockholm börjar vårat äventyr någon annanstans. Vi har åkt runt ganska mycket i sommar i Sverige i bil och kikat på olika städer orter. Vi har fastnat för Karlstad eller Skövde så fint på båda. Nära till Stockholm också eftersom min dotter har sin pappa i Stockholm. Vi tänkte bo i hus lite på landet. Varför jag skriver här jo det är därför att vi är veliga vart vill vi bo ???? vi rekar känner efter men det är svårt det är mycket att tänka på. Har ni gjort något sådant som vi tänker göra?

    Kram ????

  • Svar på tråden Flytta till Skövde eller Karlstad
  • Anonym (M)

    Jag kan inte så mycket om Karlstad men är uppväxt utanför Skövde.

    Skövde har bra tågförbindelser både till Göteborg och till Stockholm.

    Det är fin natur i hela Skaraborg. Mycket spännande fornlämningar om man gillar sånt. Många olika städer som det inte är så långt emellan som man kan äventyra runt i.

    Ekhagens forntidsby, Åsle tå, Billingen, Ålleberg, skidbackar, gamla kyrkor och ruiner, Skara domkyrka, Skara sommarland, badhus i alla städer, de flesta butiker, kaféer och restauranger, fina cykelleder, gränsar både till Vänern och Vättern. Det finns lite av allt beroende på intresse i Skaraborg.

    Jag upplever Skövde och Skaraborg som mer centralt och tillgängligt men det går kanske lika många tåg Göteborg-Karlstad och Karlstad-Stockholm som Skövde-Göteborg och Skövde-Stockholm? Finns också tågförbindelse Skövde-Malmö/Köpenhamn om man önskar ut på äventyr åt det hållet (när pandemin blåst över och gränsen till Danmark öppnar).

    Som ovan nämnt: skaffa intressanta jobb först! Hyr bostad och ta sedan tid all leta efter er plats på jorden.

  • Anonym (I)

    Bode i Skövde. Alla är dryga där. Fyfan aldrig mer

  • Anonym (M)

    Nu är din dotter 15 år (?) men det var väldigt fint och varierande att växa upp i Skaraborg. Finns som sagt mycket att hitta på och variera sig med. Det behöver inte bli tråkigt för ett barn eller tonåring. Kan rekommenderas!

    Det är kanske det samma i Värmland och Karlstad men jag saknar som sagt erfarenhet av det geografiska området och kan därför inte uttala mig om det.

    God jul och lycka till!

  • Anonym (Tess)

    Jag bor i karlstad och älskar det! Jag bor 10 min från stan men har ändå en kohage runt hörnet. Finns otroligt bra cykelvägar och Mkt naturliv om man gillar det. Mkt vatten oxå, alla är trevliga och inte dryga.

    Perfekt då det är lika långt till Sthlm, Gbg och Oslo.

    Helt perfekt storlek om man har barn och här finns allt man behöver :)

  • Anonym (Love it)

    Växt upp i Skövde och det är en helt fantastisk stad med så mycket att erbjuda! Finns verkligen alltid något att hitta på årets alla dagar! Rekommenderar VARMT Skövde!

Svar på tråden Flytta till Skövde eller Karlstad