• Unggravid2021

Rädd för missfall trots bra RUL

Är garanterat inte den enda som oroar mig för missfall, men ni som har fler barn kanske förstår oron för någon som väntar sitt första.

Har som sagt tidigare gjort både KUB och RUL som sett bra ut.  Är i vecka 19 (18+5).
    Har känt vad jag tror är rörelser som "kittel" i magen, vet inte heller riktigt hur de första rörelserna känns. Det har inte varit regelbundet på något sätt men nu har jag inte känt på ett par dagar så börjar bli nojig. Har inte haft någon blödning eller ont i magen eller något sådant. Har moderkakan i framvägg, tydligen känns rörelserna senare då.
    Tror givetvis att jag fått missfall som kroppen "inte märkt" och allt annat ovanligt (typiskt mig)

Hjälp mig att stilla min oroFörvånad

• Svar på tråden Rädd för missfall trots bra RUL
  • Jag är bara jag

Det är ytterst, ytterst ovanligt att fostret/barnet dör efter man sett det levande på UL. Missfall kallas det inte ens så sent utan förlorat barn. 

Kittlet du känner i magen är garanterat barnet. Glad  Det kändes som fisksprattel i början tyckte jag. Inte förrän efter v.25 ska fosterrörelserna kännas varje dag och regelbundet så att det inte gör det nu är helt normalt.

Du behöver inte vara orolig! Halva tiden har gått och snart är den lill* här. Solig

• 85anna
    Jag är bara jag skrev 2020-12-25 18:40:44 följande:

Det är ytterst, ytterst ovanligt att fostret/barnet dör efter man sett det levande på UL. Missfall kallas det inte ens så sent utan förlorat barn. 

Kittlet du känner i magen är garanterat barnet.   Det kändes som fisksprattel i början tyckte jag. Inte förrän efter v.25 ska fosterrörelserna kännas varje dag och regelbundet så att det inte gör det nu är helt normalt.

Du behöver inte vara orolig! Halva tiden har gått och snart är den lill* här. 

Nja. Det kallas missfall fram till vecka 20+

Jag fick missfall i v 19+0 och det räknas som missfall enligt sjukvården.

Jag har haft moderkakan i framvägg och kände första rörelserna på riktigt i v 23-24, så det är inget konstigt :)
  • Jag är bara jag
    85anna skrev 2020-12-25 19:55:27 följande:
    Nja. Det kallas missfall fram till vecka 20+
    Jag fick missfall i v 19+0 och det räknas som missfall enligt sjukvården.

Jag har haft moderkakan i framvägg och kände första rörelserna på riktigt i v 23-24, så det är inget konstigt :)
    Jamen självklart var det tvunget komma en besserwisser! Ja, jag VET att det rent juridiskt kallas missfall till v.22- sen blir det ett juridiskt barn. Men INGEN som fått ett dött foster i v.20 kallar det missfall! De kallar det att förlora ett barn. Flera veckor innan v.20 också. Har själv en bekant som begravt sitt barn som dog v.17. Du borde själv veta bättre om samma sak hänt dig.
  • Frenja07
    Jag är bara jag skrev 2020-12-25 21:38:08 följande:

Jamen självklart var det tvunget komma en besserwisser! Ja, jag VET att det rent juridiskt kallas missfall till v.22- sen blir det ett juridiskt barn. Men INGEN som fått ett dött foster i v.20 kallar det missfall! De kallar det att förlora ett barn. Flera veckor innan v.20 också. Har själv en bekant som begravt sitt barn som dog v.17. Du borde själv veta bättre om samma sak hänt dig.

Herregud så otrevligt. Hon rättade ju bara dig som skrev fel. Det ÄR missfall fram till v 21+6, sen vad du eller någon annan kallar det är ju en annan sak.

Ts. Helt normalt att inte känna regelbundna rörelser i v 18-19. Framför allt med placenta i framvägg.
  • Liv00

Grattis till kommande bebis!<3

Som ovan sagt så behöver du inte oroa dig, men jag vet.. Jag var också orolig under min graviditet, men ditt barn är på den tryggaste platsen just nu så njut! Snart kommer du känna sparkar och mer rörelser! :)

• 85anna
    Jag är bara jag skrev 2020-12-25 21:38:08 följande:

Oj vad oerhört otrevligt skrivet!

Ja det har hänt mig och ja jag kallar det för missfall. Om du nu vet att det rent juridiskt heter missfall, varför skriver du att det inte heter missfall? Att du anser att det inte är det, är en helt annan sak.

Du har ingen rätt att berätta för en människa hur hen ska hantera sin sorg!!!

Du har inte den blekaste om vad jag har gått igenom. Bara för att jag kallar det för missfall (som det ju faktiskt ÄR!), så behöver du inte komma här och säga att jag ska veta bättre. Du har ingen rätt att skriva att ?INGEN? kallar det för missfall, för JO, vi är FLERA som har gått igenom det här till skillnad från dig, som faktiskt gör det!

En människa kan behöva att begrava ett foster i vecka 17, medan en annan kanske inte orkar göra det i vecka 30. Det spelar för fan ingen roll för hur man faktiskt mår i det hela och att du ska komma och förminska ens känslor endast för att man väljer att kalla det för något som det faktiskt rent lagligt är, är otroligt lågt.

Jag vill inte att TS tråd ska eskalera till något den inte handlar om, men du gjorde ett felaktigt uttalande och valde sedan att på ett fult sätt hoppa på någon berättade det. Det säger ganska mycket om dig som person.

Oavsett, att inte känna fosterrörelser så tidigt är ingenting konstigt alls, framförallt inte när man har moderkakan i framvägg.

När jag var gravid med sonen så kände jag som sagt någon gång runt vecka 23-24. Jag åkte in till sjukhuset flera gånger under senare delen av graviditeten för att jag tyckte att han var stilla, men han rörde sig fint, det fick jag se på flera ultraljud. Pga moderkakans placering blev jag lurad att tro att så inte var fallet. Förstår TS oro till fullo, men det är som sagt absolut inte ovanligt att man känner både senare och mindre än vissa andra när man har moderkakan i framvägg.
Svar på tråden Rädd för missfall trots bra RUL