• Blåklocka2107

    Föräldraledig mer än 1 år...

    Behöver lite pepp tror jag...

    Jag har varit föräldraledig med andra barnet i drygt 13 månader nu. Under hösten har jag sökt ett par jobb och även börjat jobba lite grann, på timvik, som biblioteksassistent. Har examen som bibliotekarie från juni 2019, men har inte haft något jobb som bibliotekarie förutom timvik under studietiden. Men eftersom smittspridningen ökade så mycket där jag bor så pausade jag timvik-jobbandet nu under hösten då jag blev rädd att bli smittad av corona. Få bibliotekarietjänster utlyses och det känns segt...jag skulle nog egentligen behöva komma igång mer med vikariejobbande för att ha chans till mer stabilt jobb...

    Samtidigt har sambon blivit headhuntad till ett nytt jobb som han börjar på om ca 2 mån. Tanken var ju egentligen att jag förhoppningsvis skulle ha hittat jobb tills januari/februari men nu blev det inte så. Nu känns det bara trist att om jag skulle söka och få ett jobb som börjar i typ mars så blir det ju problem om sambon just ska börja på sitt nya jobb då. Eller kan han få någon eller några månaders föräldraledighet direkt på nya tjänsten tror ni? För vi har tänkt skola in barnet i maj....

    Känns bara lite jobbigt om jag inte ska kunna jobba som timvik eller söka jobb som intresserar mig fram tills typ maj... Är rädd att missa chanser...

    Fast barnet kanske iofs kan börja förskolan någon månad tidigare om jag skulle hitta ett jobb..

    Den andra saken som känns tråkig är ju att sambon inte kommer ta ut någon föräldraledighet alls nästan, jo han skolar in sonen är det tänkt.. Samt att jag inte har jobbat så mycket som honom innan och har sämre ekonomi, sämre lön osv...och pensionen påverkas ju dessutom negativt av att vara föräldraledig så länge... Har nu fått sambon att förstå lite hur min pension kan påverkas av detta och att han kan behöva kompensera mig ekonomiskt för det.

    Känns tufft att jag inte kommer igång med jobb och att det kommer påverka min karriär och min pension att gå hemma så länge, samtidigt som det ju är positivt för hela familjen att sambon får ett bättre jobb m bättre lön.

    Någon som är eller har varit i liknande sits?

    Tips, råd, tankar?

  • Svar på tråden Föräldraledig mer än 1 år...
  • Tow2Mater

    Du har varit föräldraledig i drygt 13 månader, tragiskt ni inte delat ledigheten hittills. Nu spelar ju knappast ett par månader hit eller dit nån roll alls, så sok jobb och skola in på fsk.

  • Fröken W

    Måste ni skola in innan sommaren då? Annars kanske du kan vara hemma till maj och sedan finns kanske en del semestervik under sommaren och din sambo kan ta ut föräldraledighet under sommaren. Har du tur så kan du vara kvar på semesterviket efter sommaren också. Om inte så känns det inte orimligt att det finns fler lediga tjänster efter sommarsemestrarna. Dessutom brukar det vara lättare att få något av sina första val till förskolan om man skolar in på hösten.

    För att kompensera ekonomiskt så kanske ni kan enas om att din sambo tar majoriteten av vaben när den börjar.

  • Anonym (H)

    Så dags att börja tänka i såna banor nu. Du har tagit över ett år av föräldraledigheten trots att du nästan helt saknar arbetslivserfarenhet inom ett extremt smalt område på utdöende. Självklart kan dock din sambo ta fl, enda kravet är ju att han säger till 2 månader i förväg så han kan ju meddela så snart kontraktet är påskrivet att han ska vara fl en period.

  • Blåklocka2107
    Tow2Mater skrev 2020-12-25 20:42:23 följande:

    Du har varit föräldraledig i drygt 13 månader, tragiskt ni inte delat ledigheten hittills. Nu spelar ju knappast ett par månader hit eller dit nån roll alls, så sok jobb och skola in på fsk.


    Jag har mycket sämre lön än sambon, har studerat nyligen, sagt upp mig och vill ha jobb i svår bransch osv. Vi skulle dessvärre inte klara många månader om jag var arbetssökande och han gick på föräldralön. Tråkigt men sant.
  • Blåklocka2107
    Fröken W skrev 2020-12-25 20:47:20 följande:

    Måste ni skola in innan sommaren då? Annars kanske du kan vara hemma till maj och sedan finns kanske en del semestervik under sommaren och din sambo kan ta ut föräldraledighet under sommaren. Har du tur så kan du vara kvar på semesterviket efter sommaren också. Om inte så känns det inte orimligt att det finns fler lediga tjänster efter sommarsemestrarna. Dessutom brukar det vara lättare att få något av sina första val till förskolan om man skolar in på hösten.

    För att kompensera ekonomiskt så kanske ni kan enas om att din sambo tar majoriteten av vaben när den börjar.


    Jo semestervik kan jag nog få där jag varit timvik så det ser jag som en bra väg in. Vi har slut på föräldradagar i augusti/september så vill gärna kunna spara lite dagar, därav tanken att skola in i maj. Han ska skolas in på storebrors förskola och de uppskattar att få in ett barn i maj så att det blir färre till hösten.
  • Anonym (H)
    Blåklocka2107 skrev 2020-12-25 20:53:19 följande:

    Jag har mycket sämre lön än sambon, har studerat nyligen, sagt upp mig och vill ha jobb i svår bransch osv. Vi skulle dessvärre inte klara många månader om jag var arbetssökande och han gick på föräldralön. Tråkigt men sant.


    Exakt en sån situation men inte ska sätta sig i och samtidigt skaffa barn med andra ord. Kvinnofälla deluxe. Lustigt att om det är mannen som står längst från arbetsmarknaden så väljer familjen att låta kvinnan ta ut mer föräldraledighet för att mannen ska få in en fot. Om det istället är kvinnan som står längst från arbetsmarknaden så är det kvinnan som får ta en för att man inte har råd med något annat. Ni kan ju inbilla er att det handlat om något annat än könsroller.
  • Blåklocka2107
    Anonym (H) skrev 2020-12-25 21:00:30 följande:

    Exakt en sån situation men inte ska sätta sig i och samtidigt skaffa barn med andra ord. Kvinnofälla deluxe. Lustigt att om det är mannen som står längst från arbetsmarknaden så väljer familjen att låta kvinnan ta ut mer föräldraledighet för att mannen ska få in en fot. Om det istället är kvinnan som står längst från arbetsmarknaden så är det kvinnan som får ta en för att man inte har råd med något annat. Ni kan ju inbilla er att det handlat om något annat än könsroller.


    Visst handlar det om könsroller. Men också den krassa verkligheten, vi måste betala våra utgifter...
  • nnnnnnnn

    Din partner har ca 11 år till på sig att ta ut sina 245 FP-dagar på. Visserligen får han bara spara 96 av dem efter 4-årsdagen, så det är "bara" ca 3 år kvar för honom att ta ut 149 FP-dagar.
    Så även om han börjar ett nytt jobb nu, så har han möjlighet att ta ut sina dagar på ett sätt som är bra för både honom och barnet. TEX:

    Till sommaren - 2 veckor extra semester = 10-16 dagar används
    Till hösten - 1 dag/vecka = ca 25-75 dagar tas ut ( tex måndag + lör + sön = 3 dagar/vecka, men man man också spara sina dagar och bara ta ut den dag man är ledig).
    2 efterföljande åren innan barnet fyller 4 år så har han alltså 210-155 dagar kvar att ta ut.
    Vissa år är det mycket ledigt, men andra år är det inte många röda dagar på vardagar, så tex nästa år vill han kanske ta ut även en extra vecka runt påsk och jul?

    Så det känns ju dumt att redan nu bestämma att han inte kommer kunna ta ut sina FP-dagar...

  • Anonym (444r)

    Tipsa alla du känner om att inte skaffa barn innan de har en fast tjänst!

Svar på tråden Föräldraledig mer än 1 år...