Inlägg från: Anonym (Tvivlar) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tvivlar)

Kan en man och en kvinna ha en helt platonisk relation?

Jag är kvinna och röstade NEJ, trots att jag har och har haft flera väldigt nära killkompisar i mitt liv. Men eftersom samtliga blivit kära i mig och kunnat tänka sig sex, vilket inte alls varit ömsesidigt från mitt håll, så tror jag inte det är möjligt.

Flera av mina killvänner har också avslutat vänskapen pga att det blivit för jobbigt vilket jag tagit väldigt hårt och sörjt.

• Anonym (Tvivlar)
    Anonym (S) skrev 2020-12-26 08:50:47 följande:

Ja självklart kan de allra flesta det. Ytterst få heterosexuella människor blir attraherade av samtliga människor av motsatt kön.

Inte samtliga, men en vän är någon man lär känna väldigt djupt och ofta är väldigt kompatibel med varför känslor kan uppstå lätt speciellt för män eftersom de samtidigt attraheras lättare av fler kvinnor än tvärtom. Ser en kvinna dessutom bra ut i deras ögon är det nästan säkert att de trillar dit. För min del har mina när killvänner endast varit killar jag aldrig skulle falla för sexuellt eller fysiskt, de andra som jag känt denna sexuella spänning med har det aldrig blivit bra vänskaper med.Så för mig är det därför bara möjligt att bli vän med män jag INTE attraheras av från början.Skulle aldrig kunna ligga med vänner. Blandar aldrig sex och vänskap.
  • Anonym (Tvivlar)
    Anonym (Man) skrev 2020-12-26 22:54:44 följande:

Jag tror inte - jag vet.

Två av mina närmaste vänner är kvinnor, och vi har känt varandra i drygt 15 år. Sovit ihop och massa annat sånt. Aldrig ens varit nära att något mer hänt.

Så ja, det går utmärkt!

Tycker du de är attraktiva? Har du aldrig tänkt tanken sex nånsin med dessa?
  • Anonym (Tvivlar)
    Anonym (Ka) skrev 2020-12-28 15:25:54 följande:

Det lustiga är att de flesta som skrivit i tråden inte tror helt på platonsk relation mellan könen, tvärtemot vad enkäten längst upp visar..Varför?

Erfarenheter talar!
  • Anonym (Tvivlar)
    Anders 386 skrev 2020-12-29 16:12:52 följande:
    Men jag är övertygad om att han kollade in din kropp och att det gav sexuella vibbar! Skrattande
    Förutsatt att han gillade vad han såg väl? Tror inte män tänder på alla kvinnor eller vad tror du?
  • Anonym (Tvivlar)
    sextiotalist skrev 2020-12-29 12:03:39 följande:
    Visst är det lustigt, man har manliga vänner, som man träffat även som singlar. Män som man utan konsekvenser, skulle kunna ha ett ons med. Men ingen har varit intresserad. Det har liksom inte funnits någon sexuell attraktion. 
    Jag är väldigt säker på att den stora majoriteten av män är totalt ointresserad av mig (och var även då) sexuellt. 
    Jag har självklart haft manliga vänner som inte haft något emot att ha något sexuellt med mig, men det har jag inte haft några problem med att hantera, inte heller slutat att vara bekanta
    Din  lyckost! Jag har alltid önskat mig en sån manlig vän som jag kan känna mig totalt osexuell med och endast en vän, men än så länge aldrig hänt. Visst, jag har fått höra att jag är väldigt attraktiv hela livet, men det är ju inte så att jag känt den  vibben från exakt "alla" män för det, men dock alla vänner. Tror det beror på att man lär känna varandra så djupt, kramas mycket och ger förtroligheter. Sånt gör ju att människor bondar. Män är ju inte lika vana vid att ha nära vänner som vi kvinnor, som också är väldigt fysiska med varandra speciellt i tonåren,  därför har vi kanske lättare att separera det?
  • Anonym (Tvivlar)
    Anonym (Nina) skrev 2020-12-29 16:28:49 följande:

Om inte annat så blir både kvinnor och män gamla och när hormonerna har slutat rusha så visst borde man kunna vara platoniska vänner då, i alla fall.

Min mamma, 72, har under corona börjat umgås med en f.d. manlig kollega.

Jag tror inte någon av dem anser att det handlar om sex, de har bara så tråkigt.

Det där har du rätt i. De över 65 som jag känner har alla nära vänner av det andr könet. Blir nog mindre intressant med sex desto fulare man blir och man kör inte det spelet längre som äldre eller har hormonerna som åker berg och dalbana! Kvinnor får visserligen mer testosteron så de borde ju innebära att de blir kåtare än män efter klimakteriet?
  • Anonym (Tvivlar)
    Anonym (Nina) skrev 2020-12-29 16:53:48 följande:
    Inte efter klimakteriet och de får inte mer testosteron, det bara får en större påverkan relativt övriga hormoner när de går ner. 

Testo kan påverka en stund under förklimakteriet när östrogenet dippar och ge vissa kvinnor ökad lust, men det går över och efter klimakteriet minskar även oxytocin som gör en mer "kramvänlig" och social.

Testo går gradvis neråt hos kvinnor också under/efter klimakteriet.
    Usch vad tråkigt! Vill ju inte bli mindre kramvänlig med åren. Verkar som män och kvinnor går helt olika håll även då? De äldre männen jag känt har blivit väldigt känslosamma och blödiga.
  • Anonym (Tvivlar)
    Anonym (Askis) skrev 2020-12-29 16:35:37 följande:
    Jag är kvinna med nära kvinnliga vänner . Har svårt att separera det, dvs känner attraktion för mina manliga vänner.
    Vad ovanligt. Brukar det vara ömsesidigt? Varför tror du att du känner attraktion till dem?
Svar på tråden Kan en man och en kvinna ha en helt platonisk relation?