• Anonym (Aet)

Kan en man och en kvinna ha en helt platonisk relation?

Ärligt nu, tror du att en man och en kvinna (som givetvis inte är homosexuella eller släkt) skulle kunna ha en helt platonisk, enbart vänskaplig relation, utan att någon får känslor och/eller vill ha sex?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kan en man och en kvinna ha en helt platonisk relation?
  • Anonym (eee)

Jag har i hela mitt liv (50 år) tänkt att givetvis kan man ha vänskapsrelationer.

Har dock haft många manliga vänner som alltid (verkligen alltid, och jag vet det för jag har frågat dem) inledningsvis bedömt om det fanns någon chans att få mig i säng eller inte. Om de insåg att det inte kommer bli något sådant med mig har de antingen försvunnit ur mitt liv eller så har vi umgåtts som vänner, men i princip alltid i gäng, sällan bara han och jag. De fåtal män jag verkligen kan räkna som goda vänner och inget annat, är killar jag känt sedan grundskolan. Kanske är det så för att vi var barn när vi lärde känna varandra? 

Jag har haft diskussion med några stycken män som alla sagt att de alltid, mer eller mindre omedvetet "scannar av" varje ny kvinna de möter för att snabbt notera om det kan finnas någon sexuell kemi som skulle kunna leda någonstans. Kanske är det olika intensivt i olika åldrar, men som sagt, jag är 50 nu och jag vet att hade jag inte varit gift finns det flera stycken män som säkerligen skulle försöka bjuda ut mig på dejt, hellre än att bara hänga med mig som en vän.

• Anonym (Julklappstips)
    Anonym (eee) skrev 2020-12-26 07:46:08 följande:

Jag har i hela mitt liv (50 år) tänkt att givetvis kan man ha vänskapsrelationer.

Har dock haft många manliga vänner som alltid (verkligen alltid, och jag vet det för jag har frågat dem) inledningsvis bedömt om det fanns någon chans att få mig i säng eller inte. Om de insåg att det inte kommer bli något sådant med mig har de antingen försvunnit ur mitt liv eller så har vi umgåtts som vänner, men i princip alltid i gäng, sällan bara han och jag. De fåtal män jag verkligen kan räkna som goda vänner och inget annat, är killar jag känt sedan grundskolan. Kanske är det så för att vi var barn när vi lärde känna varandra? 

Jag har haft diskussion med några stycken män som alla sagt att de alltid, mer eller mindre omedvetet "scannar av" varje ny kvinna de möter för att snabbt notera om det kan finnas någon sexuell kemi som skulle kunna leda någonstans. Kanske är det olika intensivt i olika åldrar, men som sagt, jag är 50 nu och jag vet att hade jag inte varit gift finns det flera stycken män som säkerligen skulle försöka bjuda ut mig på dejt, hellre än att bara hänga med mig som en vän.

Precis. De flesta kvinnor vet att deras manliga vänner vill ha dom. En del kvinnor har inga problem med att dra nytta av det. Att låta männen tro att de kanske har en chans.
  • Anonym (S)

Ja självklart kan de allra flesta det. Ytterst få heterosexuella människor blir attraherade av samtliga människor av motsatt kön.

• Anonym (Platonia)

Jag är kvinna och röstade nej. Jag har haft massor av "platonska" killrelationer men nästan alltid har det funnits en underton av intresse eller spänning. Jag ser dock ok ut och är trevlig så det kan ju förklara saken. Jag förstår dock att det kan finnas sådana relationer. Särskilt om parterna inte finner varann attraktiva. Jag kan även stänga av eventuellt intresse om killen eller jag själv är gift eller så (fungerar till en viss gräns).

• Anonym (Tvivlar)
    Anonym (S) skrev 2020-12-26 08:50:47 följande:

Ja självklart kan de allra flesta det. Ytterst få heterosexuella människor blir attraherade av samtliga människor av motsatt kön.

Inte samtliga, men en vän är någon man lär känna väldigt djupt och ofta är väldigt kompatibel med varför känslor kan uppstå lätt speciellt för män eftersom de samtidigt attraheras lättare av fler kvinnor än tvärtom. Ser en kvinna dessutom bra ut i deras ögon är det nästan säkert att de trillar dit. För min del har mina när killvänner endast varit killar jag aldrig skulle falla för sexuellt eller fysiskt, de andra som jag känt denna sexuella spänning med har det aldrig blivit bra vänskaper med.Så för mig är det därför bara möjligt att bli vän med män jag INTE attraheras av från början.Skulle aldrig kunna ligga med vänner. Blandar aldrig sex och vänskap.
  • Anonym (S)
    Anonym (Tvivlar) skrev 2020-12-26 13:11:28 följande:

Inte samtliga, men en vän är någon man lär känna väldigt djupt och ofta är väldigt kompatibel med varför känslor kan uppstå lätt speciellt för män eftersom de samtidigt attraheras lättare av fler kvinnor än tvärtom. Ser en kvinna dessutom bra ut i deras ögon är det nästan säkert att de trillar dit. För min del har mina när killvänner endast varit killar jag aldrig skulle falla för sexuellt eller fysiskt, de andra som jag känt denna sexuella spänning med har det aldrig blivit bra vänskaper med.Så för mig är det därför bara möjligt att bli vän med män jag INTE attraheras av från början.Skulle aldrig kunna ligga med vänner. Blandar aldrig sex och vänskap.

Nu handlar ju inte frågan vad jag kan se endast om väldigt nära relationer utan om relationer över huvud taget.

Men ja, jag tror också att man i de flesta fall endast väljer att bli nära vän med människor som man inte är attraherade eller förälskade av. Just därför funkar det ju med platoniska relationer eftersom man inte är intresserade eller attraherade av varandra.
  • Mimosa86

Jag har aldrig lyckats med det konststycket dessvärre. Alla de män jag hade en vänskaplig relation med utvecklades att de blev antingen kära eller försökte få till något sexuellt. Vilket såklart var väldigt sårande att de hellre riskerade vår vänskap för att få ligga. Så jag är bara vän med vänners män och släktingar.

Hade gärna haft fler manliga vänner. Men växer mer som människa att umgås med människor av båda könen, ålder etc.

• FtS70

Jag har aldrig haft det. I kontakten med kvinnor finns alltid en erotisk spänning, undantaget mycket äldre, (inte existerande längre), mycket yngre och släktingar. 

• Bromsklossar

Är vän med en kvinna sen ett halvår tillbaka, träffats 2 ggr utan minsta antydan. Vi pratar mycket över telefon, hon avslutar alltid med kram, men jag hoppas även vänner kan säga kram.

Vi har båda förhållanden, om än lösa sådana, men jag har inga som helt tankar att få henne i säng. Hon är inte min typ på den punkten, men väldigt kul och intressant att diskutera problem med, tex våra relationer.

Ska dit på fika om några dagar, hoppas vi fortfarande efter det bara är vänskap.

Hade i ungdomen fler tjej än killkompisar, utan att ligga med en enda.

Får återkomma här efter fikat, och berätta om jag hade rätt eller inte.

Svar på tråden Kan en man och en kvinna ha en helt platonisk relation?