• Fri 25 Dec 2020 21:41
    1038 visningar
    6 svar
    6
    1038

    Sluta nattamma - hur blev sömnen?

    Hej! Min son är nu 11 månader och en vecka. Vi har tänkt sluta nattamma ett tag nu, men har skjutit på det flertalet gången, då han vart i separationsfasen och även då jag är nojig att hans sömn bara ska bli värre om vi slutar.. tycker även synd om honom att bli borttagen sin tutte ???? Han har alltid vaknat ofta under nätterna, men vi har samsovit och jag kan för det mesta sova igenom amningen eller somna om fort efter, så jag känner mig för det mesta utvilad på dagarna. Känner dock att det hade vart skönt att slippa vara dem enda som kan lägga honom, plus att det hade vart skönt att kunna sova utan att bli snuttad på.. ska börja jobba om en månad och vi har nu tänkt sluta i veckan då sambon är lite ledig under julen, men är så nojig att sömnen ska bli värre, och även att han ska vakna tidigare på morgonen.. om han får amma så kan han sova fram till 7.30-8.30.. men om han råkat kissa genom blöjan runt 06.00 och vi byter, så somnar han aldrig om därefter, vilken får mig att tro att han utan amning kommer att vakna mycket tidigare än han gör nu...

    Hur har sömnen blivit för era barn när ni slutat amma? Bättre/sämre? Sover de lika länge på morgonen eller har de vaknat tidigare?

    Något tips inför hur man ska gå tillväga när vi ska sluta?

    Ursäkta för långt inlägg ????

  • Svar på tråden Sluta nattamma - hur blev sömnen?
  • Sat 26 Dec 2020 15:01
    #2
    Jag är bara jag skrev 2020-12-25 21:55:14 följande:

    Som innan, dvs lika pissig.   Tror dock det är rätt vanligt att sömnen blir lite bättre. Sovmorron här är fortfarande om han sover till kl.6.00. Och ammar tills sömns gör jag än.


    Ajdå! Kan ju hoppas att det blir bättre för oss då.. Vaknade han lika tidigt om morgonen när ni ammade som efter? Ammar du endast till sömns och inte under natten? Kan någon annan söva honom än du? Och i sådanafall hur gick ni tillväga då? :)
  • Sat 26 Dec 2020 21:02
    #5
    Solblomma30 skrev 2020-12-26 15:15:59 följande:

    Vi har slutat nattamma men sonen (16 mån) kräver fortfarande en flaska ersättning på natten. Han vaknar också varannan timme/var tredje timme och är ledsen (vi samsover), men går då att trösta utan flaskan. Jag ammar honom till sömns på kvällen och så ammar vi när han vaknar på morgonen, och efter att han vaknar efter vilan på dagen. Även om sömnen inte har blivit bättre så tycker jag att det är jätteskönt att slippa nattamma. Min man får ge honom flaskan på natten och då kan jag ju sova vidare :)


    Går det fort att söva om honom på natten nu när han vaknar? Ja det är väl just det som skulle vara skönt, att sluta amma hela nätterna.. men är rädd att det ska bytas ut mot vakna timmar nätterna igenom.. det positiva är ju att man då åtminstone kan turas om lite med nätterna.
Svar på tråden Sluta nattamma - hur blev sömnen?