• Sat 26 Dec 2020 20:14
    438 visningar
    6 svar
    6
    438

    16 månader - Horribel sömn

    Hej

    Vi har en son på 16 månader som aldrig sovit något bra. Han hade kolik som liten vilket gav oss en rätt tuff start.

    Han skriker sig till sömns VARJE KVÄLL och somnar efter 30-40 min vid ca 19:30 varje kväll, dock i egen säng och eget rum. Sen vaknar han vid ca 23-23:30 och om vi har tur lyckas han efter någon halvtimme somna om i egen säng om vi håller handen på magen. Funkar sällan så då bär vi in i vår säng där det funkar lite bättre. Han vaknar mycket på natten och stör vår sömn.

    Vi har haft 3 nätter sedan han föddes där han sov mer än 8h i sträck. Börjar bli helt tokig. Han skriker så mycket i sömnsammanhang att det inte är klokt. Vi snittar nog 1,5h skrik om dagen, det har lixom blivit standarden.

    Vad kan vi göra? Är BVC något att ha?

    Tacksam för all hjälp!

  • Svar på tråden 16 månader - Horribel sömn
  • Sat 26 Dec 2020 20:44
    #1

    Vaknar han och skriker eller börjar han gråta och böka i sömnen?

    Eller enklare, gråter han för att han vaknar eller vaknar han för att han gråter?

    Är svaret det senare skulle jag säga att han har något fysiskt obehag och med tanke på er kolikstart skulle jag sätta låga odds på någon form av magknip/allergi/reflux eller liknande.

  • Anonym (Ttt)
    Sat 26 Dec 2020 21:01
    #2

    Hur sover han på dagen?

    Har han napp?

    Sover han i bilen/ vagnen?

  • Sun 27 Dec 2020 10:35
    #3
    cosinus skrev 2020-12-26 20:44:19 följande:

    Vaknar han och skriker eller börjar han gråta och böka i sömnen?

    Eller enklare, gråter han för att han vaknar eller vaknar han för att han gråter?

    Är svaret det senare skulle jag säga att han har något fysiskt obehag och med tanke på er kolikstart skulle jag sätta låga odds på någon form av magknip/allergi/reflux eller liknande.


    Hej! Nej, han gråter för att han vaknar skulle jag säga. Han börjar gråta så fort han fattar att han ska sova, typ när vi ska börja läsa samt att han skriker på natten när han vaknar. Nästan alltid samma tidsintervall.

    På dagen sover han utan problem i vagnen på balkongen, så det är

    Bara nattsömnen som störs.
  • Sun 27 Dec 2020 10:38
    #4
    Anonym (Ttt) skrev 2020-12-26 21:01:37 följande:

    Hur sover han på dagen?

    Har han napp?

    Sover han i bilen/ vagnen?


    Han sover bra på dagen. Han somnar alltid inom 10 minuter nästan alltid utan skrik/gnäll. Vi lägger honom i vagnen på balkongen eller så sover han på förskolan. Hemma brukar han sova ca 1,5h och på förskolan ca 1h.

    Nej, han tar inte napp utan har haft svårt att knyta sig till något gossedjur eller liknande. Han har alltid varit bättre på att sova i vagnen eller bilen.

    Det är på natten det är kaos.
  • Anonym (Sömnb­rist)
    Sun 27 Dec 2020 15:01
    #5

    Jag har också en liten (15 månader) som alltid sovit dåligt och dessutom väldigt lite per dygn. Det längsta hon har sovit i sträck någonsin är 6 timmar. Hon vaknar generellt ofta på nätterna och stör min sömn, får samsova efter 1-2 uppvak för att både hon och jag somnar om snabbare då

    Det jag reagerar på i din TS är läggtiden. Har du provat att starta läggningen senare? Vi hade mycket skrik vid läggdags tidigare, men när jag insåg att hon ändå aldrig sov vidare i sängen när jag la ner henne före kl 21 så slutade jag försöka före 20,45. Resultatet blev att hon somnade samma tid som innan, men jag slapp en timmes fight med en skrikande bebis som nu istället ofta är riktigt mysig och nöjd i min famn inför läggdags. Dvs om ditt barn aldrig somnar före 19,30 kanske ditt barn helt enkelt inte är redo att sova så tidigt... Även det långa uppvaket vid midnatt får mig att tänka samma sak. I de perioder som vår tjej får för mycket sömn totalt per dygn har vi också haft ganska långa nattliga vakenperioder medan hon med rätt mängd sömn oftast somnar om fort även om hon vaknar ofta fortfarande.

    Du känner såklart ditt barn bäst, jag utgår bara ifrån vad som har funkat lite bättre här hemma. Vet precis hur jobbigt det är att ha fått sova dåligt i långa perioder. Du är inte ensam!

  • Tue 5 Jan 2021 21:31
    #6
    Anonym (Sömnbrist) skrev 2020-12-27 15:01:09 följande:

    Jag har också en liten (15 månader) som alltid sovit dåligt och dessutom väldigt lite per dygn. Det längsta hon har sovit i sträck någonsin är 6 timmar. Hon vaknar generellt ofta på nätterna och stör min sömn, får samsova efter 1-2 uppvak för att både hon och jag somnar om snabbare då

    Det jag reagerar på i din TS är läggtiden. Har du provat att starta läggningen senare? Vi hade mycket skrik vid läggdags tidigare, men när jag insåg att hon ändå aldrig sov vidare i sängen när jag la ner henne före kl 21 så slutade jag försöka före 20,45. Resultatet blev att hon somnade samma tid som innan, men jag slapp en timmes fight med en skrikande bebis som nu istället ofta är riktigt mysig och nöjd i min famn inför läggdags. Dvs om ditt barn aldrig somnar före 19,30 kanske ditt barn helt enkelt inte är redo att sova så tidigt... Även det långa uppvaket vid midnatt får mig att tänka samma sak. I de perioder som vår tjej får för mycket sömn totalt per dygn har vi också haft ganska långa nattliga vakenperioder medan hon med rätt mängd sömn oftast somnar om fort även om hon vaknar ofta fortfarande.

    Du känner såklart ditt barn bäst, jag utgår bara ifrån vad som har funkat lite bättre här hemma. Vet precis hur jobbigt det är att ha fått sova dåligt i långa perioder. Du är inte ensam!


    Och jag tänker tvärtom, kanske testa att lägga vid 19 istället? Beroende på när ni går upp på dagarna såklart, men jag antar att eftersom han går på förskola så blir det hyfsat tidiga morgnar.

    Jag har själv en 15 månaders och hon vaknar runt 7, sover ca 12-14 och sover sedan 19. Hon vaknar några ggr/kväll men somnar om relativt enkelt.

    Kan ni testa samsova hela nätterna? Från att sonen vaknar vid 23 så samsover ni. Tänker ifall det har något med trygghet att göra. Får han välling/gröt innan han sover så han är ordentligt mätt?

    Sedan hoppas jag att ni är flera som kan hjälpas åt med nätterna. Ta varannan natt om ni är två så ni får sova. Finns det möjlighet till avlastning någon helg? Vet att det kan vara svårt nu pga pandemin, men om det är några ni träffar regelbundet så kanske de kan ta sonen en helg så du/ni får sova ordentligt. Sömnbrist gör jobbiga saker ännu jobbigare.

    Håll ut och lycka till!
Svar på tråden 16 månader - Horribel sömn